یک روزنامه آمریکایی گزارش داده سه کشور اروپایی طرف برجام به راه حل جدیدی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بدون بازنویسی آن رسیده‌اند.
کد خبر: ۸۹۹۴۰۴۱
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  یک روزنامه آمریکایی گزارش داده‌ کشورهای اروپایی، بعد از تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) به راه حل جدیدی رسیده‌اند که به جای بازنویسی متن این توافق، فصل جدیدی درباره آن باز می‌کند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته کشورهای اروپایی به دنبال ایجاد یک توافق جانبی با هدف متوقف کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران و دائمی کردن توانمندی‌های ایران برای تولید سوخت هسته‌ای هستند. 

اما اروپایی‌ها از بابت احتمال پایبندی ترامپ به این توافق جانبی هم نگرانند. نیویورک‌تایمز نوشته همزمان با آماده شدن نمایندگان دو طرف برای دیدار فراسوی آتلانتیک در برلین، اروپایی‌ها به دنبال ضمانتی برای اطمینان از پایبندی ترامپ به آن توافق ضمیمه و عدم ابطال آن به بهانه‌ای دیگر هستند. 

پیش از این گزارش شده بود رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به سفیران کشورهای اروپایی در آمریکا از آنها خواسته که با درخواست‌های آمریکا برای بهبود توافق هسته‌ای با ایران همراه شوند. 

تیلرسون در آن نامه از کشورهای اروپایی خواسته با سه اصلاح درباره برجام موافقت کنند: تعهد به مذاکره مجدد در خصوص آزمایش‌های موشکی ایران، ضمانت دسترسی بازرسان بین‌المللی به سایت‌های نظامی ایران و تمدید محدودیت‌های ایران در زمینه برجام و جلوگیری از اقدام ایران در از سرگیری تولید سوخت هسته‌ای بعد از اتمام محدودیت‌های برجام در سال 2013. 

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند احتمال توافق بر سر برنامه موشکی و بازرسی‌ها وجود دارد، اما آنها هنوز درباره توافق بر سر مدت دوام توافق مطمئن نیستند. اروپایی‌ها معتقدند که بازنویسی این بندها به منزله نقض توافقاتی بود که آنها با ایران، روسیه و چین کرده‌اند. اروپایی‌ها همچنین معتقدند که نقض توافق، دست ایران را برای از سر گرفتن برنامه هسته‌ای این کشور بازخواهد گذاشت. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات