با توجه به ماجرای خیانت خان‌طومان باید مراقب درست اجرا شدن آتش‌بس 30 روزه، مذاکره و یا حمایت‌های پشت‌پرده عربستان، ترکیه و آمریکا بود.
کد خبر: ۸۹۹۴۰۹۶
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  بحران در سوریه 7 سالی است که ادامه دارد، بحرانی که طبق روال همه بحران‌ها و فتنه‌های دنیا بوی ایالات متحده آمریکا از آن به مشام می‌رسد. تداوم این بحران به خصوص در منطقه غوطه شرقی سبب شد تا شورای امنیت سازمان ملل سه روز پیش قطعنامه‌ای به منظور برقراری صلح صادر کند، اما با توجه به ماجرای آتش بس در خان طومان و خیانتی که آمریکا و متحدانش در آن زمان مرتکب شدند و فاجعه‌ای را رقم زدند، باید تدابیری اندیشیده شود تا این بار شاهد اتفاقات دو سال گذشته نباشیم.

نزدیک به پنج سالی می‌شود که منطقه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه با تحولات متعددی روبه روست. این منطقه روزی به اشغال داعش در آمد، روزی جبهه‌النصره در آن به قدرت رسید و امروز در شرف آزادی کامل توسط محور مقاومت و ارتش سوریه است. در این میان، اما عده‌ای از مخالفان دولت بشار اسد که آمریکا آنها را تروریست میانه‌رو می‌داند! او و حامیانش را مسئول این ناامنی‌ها می‌دانند.

هوشیاری محور مقاومت در جلوگیری از وقوع خان‌طومانی دیگر

بحران سوریه تنها به غوطه شرقی ختم نمی‌شود. درگیری‌ها در این کشور به قدری شدید است که طرح آتش بس شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد دو کشور کویت و سوئد در ۲۴ فوریه به تصویب درآمد. برابر این قطعنامه قرار بر این است تا به مدت ۳۰ روز آتش بس در سراسر سوریه برقرار شود، همچنین ارائه دسترسی امداد بشردوستانه به چند منطقه سوریه از جمله غوطه شرقی لحاظ شده است.

«غوطه شرقی» از جهت تسلط بر مناطق استراتژیک دمشق و نزدیکی به سفارت روسیه از یک طرف و حضور هزاران تروریست حامی آمریکا در یک قدمی دمشق از طرف دیگر، این منطقه را برای تمام طرف‌ها در سوریه مهم ساخته است. غوطه شرقی در مجموع به عنوان گلوگاه موجودیت گروه‌های تروریستی در نزدیکی دمشق به شمار می‌رود.

فاصله کم غوطه شرقی با دمشق، امکان پرتاب خمپاره‌های سبک از این منطقه به پایتخت سوریه و ایجاد ناامنی در این شهر یکی از مهم ترین دلایل اهمیت راهبردی غوطه شرقی به شمار می‌رود.

نزدیکی منطقه غوطه شرقی با سفارت روسیه و حملات متعددی که توسط خمپاره‌های تروریست‌های مسلح این منطقه به نزدیکی‌های سفارت انجام داده، خشم مسکو را نیز در پی داشته و این کشور مصمم به پایان دادن موجودیت تروریست‌ها در این منطقه شده است. یکی دیگر از ابعاد اهمیت راهبردی غوطه شرقی برای دولت سوریه این است که این منطقه مشرف به جاده دمشق به حمص است که از کنار غوطه شرقی عبور می‌کند.

آتش‌بسی شامل تروریست‌ها نمی‌شود

سردار سرلشکر پاسدار محمد حسین باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به آتش‌بس 30روزه گفت: محور مقاومت به این قطعنامه پایبند خواهد بود و دولت سوریه نیز به آن پایبند خواهد بود.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح ادامه داد: این بار هم مانند دفعات گذشته کسانی که خواهان امنیت و آرامش سوریه نیستند، وقتی دیدند ارتش و حکومت سوریه می‌خواهد حومه دمشق را پاکسازی کند، علم آتش‌بس برداشتند تا بتوانند از تروریست‌ها حمایت کنند.

باقری تصریح کرد: ارتش سوریه به دنبال آتش بس است تا بتواند امنیت مردم دمشق را تامین کند، اما تا کنون هزار و ٢٠٠ خمپاره به سوی دمشق شلیک شده و امنیت و آرامش مردم را بر هم زده است و بر همین اساس می‌بایست در این مناطق پاکسازی صورت بگیرد.

وی همچنین گفت: بخش‌هایی از حومه دمشق که در قطعنامه به آن اشاره شده، مورد آتش بس نیستند و پاکسازی در آن مناطق ادامه خواهد داشت.

پر واضح است آنچه که از سخنان رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح استنباط می‌شود، پایبندی صددرصدی ایران و محور مقاومت به قطعنامه است، در حالی که برخی از رسانه‌های معاند از بخش پایانی سخنان وی سوء استفاده کرده و اخباری مبنی بر انتقاد ایران از قطعنامه شورای امنیت منتشر کرده اند. 

همه دنیا می دانند که مبارزه با تروریسم یکی از اهداف اصلی کشوری بوده که 17هزار شهید ترور را تقدیم کرده است. همه دنیا پس از هفت سال فهمیده‌اند که حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه با دعوت دولت قانونی این کشور بوده است. در واقع ایران با درخواست دولت سوریه و به علت مبارزه با تروریسم در خاک این کشور حضور یافته است، نه مثل برخی کشورها مثل عربستان، امارات، بحرین، ترکیه و بسیاری دیگر که انواع و اقسام حمایت‌ها را از تروریست‌ها کردند و باعث تشدید اوضاع شدند.

شواهد نشان می دهد که این آمریکاست که اکنون قطعنامه مذکور را نادیده گرفته است، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت و پس از رای گیری درباره قطعنامه آتش بس 30 روزه در سوریه مدعی شد: آمریکا خواستار اعمال فشار شورای امنیت بر رژیم اسد و متحدانش یعنی ایران و روسیه برای پایبندی به مفاد آتش‌بس است. ما از این قطعنامه حمایت می‌کنیم، اما شک داریم که رژیم اسد به آن پایبند بماند!!!

دونالد ترامپ  نیز پیش از این اعلام کرده بود که "کاری که اخیرا روسیه، ایران و دولت بشار اسد در سوریه کرده اند، مایه شرمساری است". اما از طرفی دیگر اسپوتینک اعلام می‌کند که در حملات هوایی اخیر ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم به سرکردگی آمریکا در استان دیرالزور سوریه، ۲۹ شهروند سوری کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند، حملاتی که برای چندمین بار است که صورت می‌گیرد.

هوشیاری محور مقاومت در جلوگیری از وقوع خان‌طومانی دیگر

ائتلاف آمریکایی در حملات هوایی جدید خود دو روستا در استان دیرالزور را هدف قرار داد. ائتلافی که شامل ۷۰ کشور است و با چراغ سبز واشنگتن به انجام عملیات نظامی در خاک سوریه مشغول است، ائتلافی که در مناطق تحت سلطه ارتش سوریه و محور مقاومت بمب می‌ریزد و در مناطق در اشغال تروریست‌ها آذوقه و مهمات! نکته جالب ماجرا آنجاست که که جنگنده‌های ائتلاف تا کنون بارها و به گفته خودشان بطور اشتباه مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده و جالب‌تر اینکه همیشه قبل از ضربه نهایی محور مقاومت به تروریست‌ها وارد عمل شده است.

موضع مبهم ترکیه 

در این میان، موضع نامعلوم ترکیه در این قطعنامه به خوبی قابل مشاهده است، ترکیه‌ای که در چند سال اخیر به مبهم‌ترین کشور دنیا تبدیل شده، کشوری که روزی بزرگ ترین حامی تروریسم است، روزی دیگر برای مقابله با آن تلاش می‌کند. کشوری که مخالف تجاوز و حضور آمریکا در کشورهای منطقه است و روز دیگر به بهانه‌های واهی به خاک سوریه تجاوز می کند.

وزارت خارجه ترکیه از یک سو اعلام کرد آنکارا از قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس در سوریه استقبال می‌کند، اما از سویی دیگر بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه اعلام می‌کند که قطعنامه سازمان ملل در خصوص برقراری آتش بس ۳۰ روزه در سوریه بر عملیات نظامی آنکارا در عفرین در شمال این کشور تاثیری نخواهد داشت!

حمایت کرملین از آتش‌بس و دولت قانونی سوریه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیش از تصویب قطعنامه اعلام کرد: این کشور به قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر آتش‌بس در سوریه، رای مثبت خواهد داد.

برخلاف ترکیه و ایالات متحده آمریکا، موضع روسیه و جمهوری اسلامی ایران به خوبی مشخص است. امید آن می‌رود که این آتش بس به تکرار ماجرای خان طومان منجر نشود، خان طومان یک شهرک راهبردی است که حائل میان دو شهر بزرگ سوریه یعنی حلب و دمشق است؛ این منطقه در محدوده آتش بسی قرار داشت که در اسفند ماه 94 با توافق روسیه و آمریکا برقرار شده بود؛ تکفیری‌هایی که این منطقه را مورد تجاوز قرار دادند، تحت حمایت مالی و لجستیکی آمریکا، عربستان و ترکیه قرار داشته و دارند.

هوشیاری محور مقاومت در جلوگیری از وقوع خان‌طومانی دیگر

 بعد از اعلام آتش‌بس اسفند 94 حدود سه هزار تکفیری جبهه النصره در حالی که بیرق نیروهای به اصطلاح میانه را حمل می‌کردند با نقض آتش بس و تسلیحات اهدایی آمریکایی‌ها به خان طومان حمله کردند و این شهرک استراتژیک را اشغال نموده و بسیاری از رزمندگان محور مقاومت را به شهادت رساندند. در آن سال نیز پیشنهاد آتش بس ارائه شد و مورد تائید هم قرار گرفت، اما آمریکا فرصت را مغتنم شمرد و با حمایت از گروهک‌های تروریستی که هدف اصلی آن‌ها ساقط کردن دولت بشار اسد بود، روسیه را فریب داد.

اما این بار ماجرا فرق دارد، بنابر گفته‌ سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اصراری که جبهه غربی و حامیان تروریست‌ها داشتند این بود که این آتش بس صورت بگیرد. با کار مشترکی که از سوی روسیه و دوستان کشور سوریه و مخالفان و معارضان تروریست‌ها از جمله ایران و روسیه انجام شد، این قطعنامه کمی تعدیل شد و مبارزه با تروریست‌های نامداری مانند جبهه النصره تا نابودی کامل ادامه دارد تا باز هم از آتش‌بس ایجاد شده سوء استفاده‌ای صورت نگیرد. با توجه به ماجرای خان طومان باید مراقب درست اجرا شدن آتش بس، مذاکره و یا حمایت‌های پشت‌پرده عربستان، ترکیه و آمریکا بود که بازهم از این مسئله سوء استفاده نکنند.

آمریکا در طول تاریخ نشان داده که هر گاه در لبه تیغ قرا بگیرد به مانند روباه مکاری در لاک دفاعی فرو می‌رود تا با آرام شدن اوضاع دوباره خوی وحشی‌گری خود را نشان دهد، اما شواهد نشان می‌دهد این بار خبری از درست اجرا شدن سیاست روباه نیست و آمریکا و هم‌پیمانانش باید در سوریه زانو بزنند، زیرا محور مقاومت با قدرت ایستاده است.

گزارش از زهرا ابهری

 

ارسال نظرات