سخنگوی وزارت خارجه ایران مواضع آمریکا، انگلستان و فرانسه به عنوان بانیان قطعنامه‌ای که به تصویب نرسید را آدرس غلط دادن و فرار از مسئولیت پاسخگویی خواند.
کد خبر: ۸۹۹۴۲۵۱
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تصویب قطعنامه پیشنهادی فدراسیون روسیه در شورای امنیت که براساس آن کار کمیته کارشناسان یمن به مدت یک سال تمدید شد، اظهار داشت: همانگونه که تصور می‌شد قطعنامه پیشنهادی انگلستان، به دلیل غیرواقع بینانه بودن آن، دستاوردی برای بانیان آن نداشت و شکست دیگری، به ویژه برای ایالات متحده آمریکا در صحنه بین‌المللی و سازمان ملل رقم خورد.

*لزوم اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف تجاوزها به یمن

بهرام قاسمی با ابراز نگرانی شدید نسبت به تداوم جنگ افروزی و حملات بی وقفه علیه ملت مظلوم یمن و با یادآوری این موضوع مهم که متاسفانه اینک در آستانه آغاز سومین سال تهاجم نظامی ائتلاف ضد یمنی به این کشور مسلمان قرار داریم، بر لزوم اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف تجاوز نیروهای خارجی و جنگ افروزی و کشتار هزاران انسان بیگناه تاکید کرد و مسئولیت دفاع و حفاظت از زنان و کودکان بی پناه یمنی که به خاطر تحمیل جنگی ویرانگر و تحریم، در معرض فاجعه‌ای انسانی قرار دارند، را متوجه تمامی آنانی دانست که با فروش تسلیحات مدرن در تقویت زرادخانه‌های کشورهای متجاوز و تشدید این بحران و بی ثباتی منطقه، نقش مخربی را ایفا می‌کنند.

*عملکرد پر اشتباه و غیرسازنده آمریکا و انگلستان در شورای امنیت

قاسمی با اشاره به رفتار اشتباه برخی از کشورها در شورای امنیت افزود: عملکرد آمریکا و انگلستان در سه سال گذشته در شورای امنیت پر اشتباه و غیر سازنده بوده و به جای استفاده از این ساز و کار بین‌المللی در جهت پایان جنگ، صرفا در جهت مشروعیت دادن به تجاوز و سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی صورت گرفته در یمن از آن جایگاه استفاده کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان افزود: متاسفانه نوع رفتار و مواضع کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه بعنوان بانیان قطعنامه‌ای که به تصویب نرسید، نوعی آدرس غلط دادن و فرار از مسئولیت پاسخگویی است، زیرا این کشورها به عنوان حامیان اصلی و تامین کنندگان کلیدی تسلیحات مرگبار، نقش بسزایی در آتش افروزی و تداوم تجاوز نظامی عربستان به یمن دارند و به جای قطع این کمک‌ها و پاسخگویی به جامعه جهانی، در موضع مدعی قرار گرفته و مسئولیت جنایات انجام شده علیه مردم مظلوم یمن و حمایت‌های همه جانبه و بی‌دریغ خود از متجاوزین را نهان و به فرافکنی می‌پردازند.

به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه برای بررسی پیش‌نویس‌های 2 قطعنامه علیه یمن، تشکیل جلسه داد.

پیش‌نویس قطعنامه اول به پیشنهاد انگلیس و با هدف اعمال فشار علیه ایران درپی ادعاهای ارسال سلاح برای انصارالله، بود که توسط روسیه وتو شد.

پیش‌نویس قطعنامه دوم به پیشنهاد روسیه اما صرفا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی یمن تا فوریه 2019 بود که با 15 رای تصویب شد.

به گزارش فارس، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد سه‌شنبه با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران درباره ارسال سلاح به یمن، خواستار اقدام مشترک آمریکا و شرکایش علیه تهران شد.

هیلی بعد از شکست خوردن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی انگلیس در شورای امنیت درپی وتوی روسیه، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «علی‌رغم مدارک متقنی که تیم کارشناسان سازمان ملل درباره نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران ارائه کرده اما شورای امنیت نتوانست قطعنامه‌ای علیه این کشور اتخاذ کند.»

وی با ادعای اینکه ایران نتوانسته جلوی انتقال تسلیحات از جمله موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین به یمن را بگیرد، افزود: «امروز روسیه از دولت ایران که حامی تروریسم است، (در برابر قطعنامه شورای امنیت) محافظت کرد.»

نیکی هیلی در پایان تاکید کرد اگر روسیه به ممانعت از اقدامات شورای امنیت علیه ایران ادامه دهد آنگاه آمریکا و شرکایش باید خود گام‌هایی را علیه تهران بردارند که مسکو نتواند مانع آن شود.

ارسال نظرات