ولدالشیخ: بیش از ۲ میلیون یمنی به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند

فرستاده سازمان ملل در امور یمن در آخرین گزارش خود پیش از ترک این سمت تاکید کرد که بیش از ۲ میلیون یمنی به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.
کد خبر: ۸۹۹۴۵۱۰
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج  به نقل از شبکه الجزیره، "اسماعیل ولد الشیخ احمد" فرستاده سابق سازمان ملل متحد به یمن در نشست شورای امنیت آخرین گزارش خود را پیش از ترک این سمت ارائه کرد و گفت وخامت اوضاع اقتصادی و پرداخت نشدن حقوق کارکنان ، به مشکلات مردم یمن افزوده است.

وی افزود بیش از دو میلیون یمنی به کمک بشردوستانه فوری نیاز دارند و تنها تصمیم گیرندگان در یمن می توانند به این جنگ پایان دهند.

ادامه جنگ در یمن به طور تقریبا قطعی بحران انسانی در این کشور را تشدید خواهد کرد. این بحران انسانی باعث شده است که بیش از 70 درصد مردم یمن، یعنی حدود 20 میلیون نفر از جمعیت این کشور، به کمک نیاز داشته باشند. وبا نیز در این کشور شیوع یافته و تقریبا تایید شده است که یک میلیون نفر در یمن به این بیماری مبتلا شده‌اند. عملیات امداد و کمک رسانی به علت وجود محدودیت‌های امنیتی متوقف شده است و کمبود منابع مالی بین المللی نیز یکی دیگر از دلایل نرسیدن کمک‌های امدادی به یمن است.

سازمان ملل متحد از وجود 16 میلیون یمنی خبر می دهد که به استفاده از آب شرب سالم و بهداشتی نیازمند هستند که 12.3 میلیون یمنی نیاز شدید به امدادرسانی منظم و دریافت آب بهداشتی سالم دارند.

سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند که فروپاشی بخش آب و فاضلاب در مناطق شهری نقش مهمی در افزایش بحران و گسترش بیماری وبا طی سال گذشته در یمن داشته که بیشترین میزان انتشار این بیماری را در سطح جهان به خود اختصاص داده است.

شاخص‌ها و آمارهای سازمان ملل متحد نشان می دهد که1.8 میلیون کودک یمنی و 1.1 میلیون زن باردار یا شیرده از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند که از این میان 400 هزار نفر کودک زیر 5 سال هستند. آمارهای سازمان ملل متحد همچنین از وجود 2.9 میلیون نفر در یمن خبر می‌دهد که نیاز شدید به مداوای خود در رابطه با سوء تغذیه حاد در سال 2018 دارند.

مسئولان سازمان ملل متحد تاکید دارند که محدودیت های ناشی از اقدامات متجاوزان به یمن در ورود کالاهای اساسی و سوخت به این کشور باعث تحمیل فشارهای سخت بیشتر به ساکنان شده و برنامه های انسانی سازمان‌های بین المللی را در خصوص تامین سوخت و کمک های انسانی با مشکل مواجه کرده است.

همچنین عدم پرداخت حقوق به میزان یک و نیم سال و فقدان نقدینگی باعث افزایش فشار بر سیستم اقتصادی فروپاشیده این کشور شده و اوضاع معیشتی ساکنان یمن را که پیش از این نیز در وضعیت مصیبت باری قرار داشتند، بیش از پیش تهدید می کند.

عربستان سعودی با مشارکت امارات متحده عربی و حمایت آمریکا و انگلیس تجاوز نظامی خود به یمن را در روز 26 مارس 2015 آغاز کرده است. در طول این مدت هزاران مورد حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی آمریکایی در یمن انجام گرفته که باعث کشته و زخمی شدن ده ها هزار نفر از جمله زنان و کودکان شده است. متجاوزان همچنین از آن زمان تاکنون محاصره اقتصادی شدیدی را ضد یمن اعمال کرده و مانع از ورود دارو و لوازم اساسی و مورد نیاز زندگی به این کشور شده و محدودیت‌ها و اقدامات سختی را در برابر ورود کمک های انسانی به مناطق مختلف یمن در پیش گرفته اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات