پایگاه آمریکایی در گزارشی با اشاره به دلایل تغییرات اساسی در مقامات ارشد نیروهای مسلح عربستان نوشت که این خانه تکانی نتیجه شکست و ناامیدی این کشور در جنگ یمن است.
کد خبر: ۸۹۹۴۵۲۸
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،   رادیو ملی آمریکا در گزارشی درباره تحولات اخیر عربستان در زمینه تغییرات فرماندهان نظامی ارشد نوشت؛ دیوان سلطنتی عربستان سعودی، دوشنبه شب با صدور فرامین متعددی، گزینه‌های کلان وزارت دفاع و نیروهای مسلح این کشور را تغییر داد و مهره های جدیدی را به این سمتهای مهم منصوب کرد. 

طبق دستور سلمان بن عبدالعزیز، فرمانده نیروی پدافند هوایی (سرلشگر ستاد محمد بن عوض سحیم) و رئیس هیئت ستاد مشترک (سرتیپ تمام ستاد عبدالرحمن بن صالح البنیان) برکنار (و بازنشسته) شدند. «فیاض به حامد الرویلی» با ترفیع درجه به سرتیپ تمامی ستاد، رئیس جدید ستاد مشترک شد.

همچنین فرمانده نیروی زمینی (سرلشگر ستاد فهد بن ترکی بن عبدالعزیز) از این منصب برکنار و فرمانده نیروهای مشترک شد. سرتیپ ستاد فهد بن عبدالله المطیر نیز با ترفیع درجه فرمانده نیروی زمینی شد.

رادیو آمریکا در ادامه نوشت، رهبران سعودی برای این تغییراتی که به یکباره در نیروهای مسلح صورت گرفته توضیحی ارائه نکرده‌اند اما این خانه تکانی نظامی احتمالا به خاطر شکست‌ها و ناامیدی از روند جنگ یمن صورت گرفته است.

هرچند که برخی تحلیلگران نیز می‌گویند که این تغییرات در راستای اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و تلاش وی برای ماجراجویی بیشتر در عرصه خارجی انجام شده است.

برنارد هیکل استاد دانشگاه پرینستون و کارشناس امور خاورمیانه می‌گوید که این پروژه بخشی از اصلاحات بزرگتر محمد بن سلمان است.

وی تاکید کرد، ضعفهای نظامی عربستان در جنگ یمن آشکار شده و کمک کرده که سعودیها به مشکلات نظامی خود پی ببرند. عربستان بیش از 3 سال است که ائتلافی نظامی را برای جنگ در یمن تشکیل داده است اما اقداماتش اکنون انتقادات شدید جامعه بین‌المللی را برانگیخته است. بیش از 6 هزار غیرنظامی کشته شده و بیش از 20 میلیون نفر نیازمند کمکهای انساندوستانه هستند.

این گزارش افزود: سعودیها میلیاردها دلار برای خرید آخرین تجهیزات نظامی از کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس هزینه کرده‌اند اما اکنون مشخص شده است که بین تجهیزات و تواناییهایش شکاف عمیقی وجود دارد.

تحلیلگران می‌گویند که انجام این تغییرات در آستانه سفر محمد بن سلمان به لندن و واشنگتن در ماه مارس نشان می‌دهد که وی قصد دارد با مقامات انگلیسی و آمریکایی درباره مسائل دفاعی و تسلیحاتی نیز مذاکره و رایزنی کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات