معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در بازدید از مرکز توانبخشی مبتلایان به اوتیسم شهرستان ری :
خبرگزاری بسیج: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی و رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری از مرکز روزانه آموزشی، توانبخشی مبتلایان به اختلالات طیف اوتیسم در شهرستان ری بازدید کردند.
کد خبر: ۸۹۹۴۶۶۶
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در این دیدار با اشاره به خساراتی که در اثر بی توجهی به جامعه معلولان و بیماران اوتیسم به کشور وارد می کند، اظهار داشت: توجه نکردن به معلولان نسبت مستقیم با تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد کشور دارد. چرا که اگر به کودک اوتیسم رسیدگی نکنیم پدر و مادر این کودک را از چرخه تولید باز می داریم. اولیاء یک بیماراوتیستیک ممکن است کارمند، تاجر یا پزشک، باشد و برای پیگیری امور فرزند خود اگر درگیر مشکلات و حاشیه ها شود، انرژی او صرف رفت و آمد و دوندگی در مراکز بهزیستی می شود   اما اگر سرویس مناسب بدهیم طبیعتا این افراد نیروی کار بیشتری را در بازار صرف خواهند کرد و اقتصاد کشور هم رو به رشد خواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه اعتباری که در بحث توانبخشی هزینه می کنیم بسیار کم است، تاکید کرد: باید سرمایه گذاری مان در این زمینه بیشتر شود. وی ادامه داد: کارهای توانبخشی و رفاهی هزینه کردن نیست بلکه جزو کارهای سرمایه گذاری است اما متاسفانه گاهی از طریق کمیسیون های مجلس یا سازمان برنامه و بودجه به بهزیستی با نگاه نهادی که فقط هزینه می بلعد نگاه می شود در صورتی که کارهایی که ما می کنیم جامعه را واکیسنه می کند.

 ما الان 12000 بیمار روانی مزمن که بیمارستانها از درمان آنها عاجز هستند نگهداری می کنیم اگر این بیماران در جامعه رها شوند چه اختلالی در نظم جامعه ایجاد می شود. این در حالی است که حدود چهار ماه یارانه های همین مراکز واریز نشده است سازمان برنامه و بودجه باید توجه بیشتری به محرومان بویژه گروه معلولان داشته باشد این انتظار نابجایی نیست چون از جمله محورهای اساسی انقلاب ما بحث عدالت اجتماعی است.

منابع علمی دنیا می گویند به ازای هر 65 تولد زنده یک نفر دچار اختلالات طیف اوتیسم می شود. اوتیسم یک بیماری یا معلولیت نیست یک طیف از اختلالات است که گاهی نظرات علمی هم در مورد آن متغیر است. فردی که امروز بیمار اوتیسم شناخته می شود شاید در یافته های بعدی تحت عنوان بیماری دیگری شناخته شود یا کسی که به عنوان عقب مانده ذهنی شناخته می شد تحت این عنوان قرار بگیرد.

تنوع این طیف و اختلالاتی هم که ما می بینیم خیلی متنوع است اختلالات شایعی که در جامعه مطرح می شود شامل در خود ماندگی، عدم ارتباط کلامی و چشمی و اختلال رفتاری معمولا در اختلالات عمیق این طیف دیده می شود حتی دانشگاه هم می روند و افراد باهوشی هستند اما درنهایت در یکی از رفتارهایی که انجام می دهند ممکن است این موضوع مورد تشخیص قرار بگیرد.

به نظر می رسد مواردی که خیلی شدید هستند مورد شناسایی سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفتند و تحت آموزش و توانبخشی هستند به طوری که حدود 3000 نفر از آنها در مراکز بهزیستی هستند. در کل کشور حدود 3000 نفر مبتلا به اوتیسم هستند محصلانی هم از این طیف در مدارس آموزش و پرورش استثنایی هستند.

وی در مورد اینکه چرا بیشتر از این آمار شناسایی نکرده ایم، گفت: آموزش و پرورش و پزشکی ما به گونه ای نیست که در مورد این کودکان حساسیت ایجاد شود و خیلی از متخصصان اطفال یا مغز و اعصاب تشخیص درست نمی دهند تست هایی هم که الان بکار می رود تست هایی هستند که بتازگی استاندارد شده اند ما کار علمی را در این زمینه از سال 91 شروع کردیم اما با توجه به تفاهمی که ما با وزارتخانه منعقد شده است آینده را مثبت ارزیابی می کنم.

نحوی نژاد گفت: من از کارهایی که وزارت بهداشت در مورد رشد و نمو کودکان انجام داده است خیلی اطلاع نداشتم اما تا حدی از کارهای آموزش و پرورش با خبر بودم که کلاس های تلفیقی دارند و مرکز خاص اوتیسم آنها را بازدید کردم.

 ما در حال نوشتن سندی هستیم که نقش هر کدام مشخص شود و موازی کاری و تداخل و تزاحم کاری نداشته باشیم و راه های تشخیصی و مداخله ای را طبق یک پروتکل واحد دنبال کنیم که این در بحث اقتصاد مقاومتی از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

 ما خیلی از این بچه ها را می توانیم وارد سیستم آموزشی کنیم مدرک تحصیلی بگیرند و کار انجام بدهند هم مراکز حرفه آموزی داریم و هم آموزش و پرورش یک سری پیش حرفه ای دارد آنها می توانند در بحث حمایت های شغلی آنها را آماده کنند اما در موارد شدید باید در کارگاه های حمایت شده قرار دهیم بحث درامد زایی و گرداندن زندگی مطرح نیست همینکه به یک کار مفیدی مشغول بشوند برای آنها کفایت می کند.

امیدوارم قانون حمایت از جامعه معلولان که لایحه دولت و مصوبه مجلس است و برای همه دستگاه ها وظایفی قائل شده است بزودی اجرا شود. اگر این قانون اجرا شود به راحتی می شود از دستگاه ها توضیح خواست که در این ارتباط چه کاری کرده اند سازمان آموزش فنی و حرفه ای بخشی از بودجه و اعتبار و انرژی خود را باید صرف افراد معلول کند که افراد اوتیسم هم جزو آنها هستند وزارت راه و شهرسازی پروژه هایش را باید وقف افراد سالمند و معلول کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در مورد اینها برنامه های فرهنگی و هنری داشته باشد، صدا و سیما و ارگان های دیگر هم هر یک باید به فراخور حال برنامه های مرتبط را اجرا کند.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی یک نهاد عمرانی، آموزشی، درمانی و فرهنگی نیست بلکه یک نهاد حمایتی است. نیاز معلولان به عبور و مرور مناسب و آسفالت کردن خیابان کار بهزیستی نیست، بلکه بهزیستی می تواند سامان دهی کند و گزارش بگیرد  که امروز در همین ارتباط در وزارت کشور جلسه کمیسیون مناسب سازی کشور برگزار می شود و معاون وزیر کشور به عنوان رئیس این کمیسیون از دستگاه ها توضیح می خواهد که در این ارتباط چه کرده اید و در قانون جدید هم قانونگذار برای نهادهایی که مناسب سازی وظیفه آنها است اما کوتاهی کرده اند و حق معلولان را ضایع می کنند مجازات تعیین کرده است.

 تریبون صدا و سیما در دست بهزیستی نیست که از صبح برنامه آموزشی پخش کند یا بحث های چاپ و انتشارات و بحث بیمه که از همه مهم تر است و یکی از هزینه های فلاکت بار خانواده ها بویژه افراد اوتیسم و فلج مغزی است کار درمانی گفتار درمانی مشاوره ها و روانشناختی اصلا مشمول بیمه نیست البته در قانون جدید وزارت بهداشت موظف شده است که این ها را در این شمول قانون بیاورد همه اینها اگر دست به دست هم بدهد ما می توانیم یک گام به جلو برویم اما اگر باز هم همین تشتت باشد سازمان برنامه و بودجه هم بخواهد هر سال 10 درصد بودجه بهزیستی را اضافه کند مثل قطره ای است که از دریای  نیازمندی های این افراد بر طرف می شود.

ما باید تکلیف یارانه ها را به طریقی روشن کنیم که آنهایی که نیاز به دریافت یارانه ندارند با شجاعت تمام یارانه شان را قطع کنیم و در امور محرومین سرمایه گذاری کنیم خیلی از معلولان ما از ناحیه دست دچار مشکل هستند و به ویلچر برقی نیاز دارند واقعا در توان سازمان بهزیستی نیست برای آنها ویلچر برقی بگیرد در مورد جانبازان عزیز الحمدلله خوب سرمایه گذاری شده است و ما از اول انقلاب برای این عزیزان ویلچرهای وارداتی و خارجی استفاده تهیه کردیم اما برای معلولان متاسفانه ویلچرهای ساخت داخل استفاده می شود که متاسفانه وزارت صنایع در این قضیه به طور جدی ورود نکرده است و استاندارد ویلچر نداریم و ویلچرهایی که الان تولید می شود همان ویلچرهای تولیدی دهه 60 است که مشکل ستون فقرات آرتروز و زخم بستر برای معلول ایجاد می کند

تخصیص یارانه سال 96 به گونه ای بوده است که ما با توجه به گذشت 11 ماه از سال از بوجه ای که به ما می دهند عقب هستیم. در اسفند ماه باید قریب 100 درصد بودجه ما واریز شود این در حالی است که نزدیک 70 درصد بودجه ما آمده است از دیگر مشکلات ما تخصیص سازمان برنامه و بودجه می دهد اما خزانه پول در اختیار ما قرار نمی گذارد. نگرانی بزرگ من این است که در اثر کسر بودجه که از اعتبارات دستگاه ها کم می شود از ما هم بزنند در حالی که طبق مصوبه مجلس کمیته امداد و بهزیستی باید هر سال تخصیص 100 درصد بگیرند پارسال این مهم محقق نشد و 3-4 درصد بودجه ما را زدند . این رقم کم حتی در کار ما خیلی زیاد است امسال نگرانم که بیشتر ازآن هم زده شود که در این صورت ما دچار مشکل می شویم .

  قانون جدید به طور کامل تصویب نشده چون شورای نگهبان چند ایراد گرفته است و بعد زا رفع ایراد یکشنبه تصویب می شود. اگر این قانون اجرا شود ما حداقل 7000 میلیارد تومان در سال  پول می خواهیم امسال که به طور کامل تصویب نشده مجلس برای اینکه یک نخود در آش ریخته شود 200 میلیارد تومان مصوب کرده. ما در سال 97 با این اعتباری که به ما می دهند نمی توانیم قانون را اجرا کنیم مگر اینکه بعد از تصویب کامل قانون در شش ماهه اول سال 97 در بودجه 98 کل پول دیده شود تا ما بتوانیم حق پرستاری به تمام معلولان شدید بدهیم به معلولان شدیدی که کار ندارند حداقل دستمزد پرداخت شود بیمه ها تمام خدمات توانبخشی را پوشش بدهند تمام مسافرت ها و بلیط ها نیم بها شود صندوق اشتغال معلولان راه اندازی شود طبق قانون تمام معلولانی که به کار گرفته می شوند تا 5 سال نصف حقوق آنها را دولت پرداخت کند.

نحوی نژاد گفت: اقشاری داریم که نیازی به یارانه ندارند و واقعا این مبلغ در نزدگی آنها هیچ نقشی ندارد اما اگر این مبالغ جمع شود مشکل ما حل می شود ما ماهانه 4000 میلیارد تومان یارانه پرداخت می کنیم ما اگر بخواهیم زندگی معلولان را متحول کنیم در سال 7000 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم اگر نصف یارانه ها را حذف کنیم با سه ماه یارانه قادر هستیم جمعیت دو میلیون نفری معلولان شامل بیماران خاص، کارتن خواب ها، معتادان در حال درمان و خیلی از آسیب ها را درمان کنیم و افراد زیر پوشش را راضی نگهداریم و زندگی آنها را تغییر بدهیم.

 

 

 

 

ارسال نظرات