با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز خانواده‌ها در تلاش برای تهیه اقلام مربوط به آن هستند که آجیل و خشکبار یکی از این مواردی است که باید به بو، ظاهر، رطوبت و... آن در زمان خرید توجه شود.
کد خبر: ۸۹۹۴۹۳۹
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، با نزدیک شدن به ایام نوروز، خانواده‌ها درصدد تهیه اقلام مربوط به نوروز و سفره هفت سین هستند که یکی از این اقلام آجیل و خشکبار است که با توجه به هزینه بالایی که این کالا بر روی دست خانواده‌ها می‌گذارد نکات زیر می‌تواند کمک خوبی به خریداران این محصولات از طیف کیفیت و تازگی داشته باشد.

*راه‌های تشخیص آجیل مرغوب

بهرتین راه برای تشخیص آجیل چشیدن است، البته این روش چندان موفق نیست، چون احتمال خرابی تمامی آجیل‌ها اندک است، مغز‌های با طعم خیلی شور، تند و ترش چندان مرغوب نیستند، زیرا اغلب آجیل‌های کهنه را مجددا بو داده و به جای آجیل نو میفروشند به همین خاطر هر گونه رطوبت و بوی ترشی نشان محرز از کهنه بود  آجیل است.

نکته قابل توجه دیگر این است که هر گونه حفره و سوراخ در انواع آجیل نشان از کهنه بودن آن است  به همین دلیل قبل از خرید یک مدل از آجیل را طور نمونه از وسط نصف کرده و داخل آن را برای تایید کیفیت مشاهده کنید.

به علاوه برخی از متخلفان از شلوغی بازار سوء استفاده کرده و آجیل را با رنگ‌های مصنوعی خوش رنگ و لعاب می‌کنند که برای پی بردن از این موضوع قبل از خرید به خصوص انواع تخه آن را در میان دستمال قرار دهید تا از وجود هرگونه رنگ در آن مطمئن شوید.

در این میان بوییدن آجیل نیز یکی دیگر از راهکار‌ها برای تشخیص کیفیت است که هر میزان بوی بد و کهنگی بدهد این آجیل تاره نسیت و بهتر از خرید آن صرف نظر کنید.

در این میان بوی مطبوع و خشک از ویژگی‌های تازه بودن آجیل است و آجیل‌های با پوست مانند بادام باید پوست سالمی داشته باشند و تغییر رنگ و لک و تیرگی نداشته باشند؛ به علاوه طعم تلخ بادام و یا گردو کاملا نشانه‌ای از کهنه و خراب بودن آجیل دارد.

آجیل تازه به راحتی از پوسته جدا شده و به پوست نچسبد و باید یکدست، بدون ترک خوردگی، خورد شدگی، تکه تکه شدن آجیل، حشره زدن، قارچ زدگی و آفت زدگی به آجیل، همگی از مشخصات آجیل کهنه و آسیب دیده است.

با این اوصاف برای تهیه آجیل عید نوروز باید به این نکات توجه کرد تا با توجه به هزینه بالای تهیه این اقلام، کالای مرغوبی را خریداری کرد.
ارسال نظرات