آل اسحاق:

رایزنان اقتصادی ایران اختیارات سیاسی ندارند

وزیر اسبق بازرگانی گفت: رایزنان اقتصادی به عنوان بازوی اقتصاد و سیاست کشور باید در حوزه ی سیاسی دارای اختیار و اعمال قدرت باشند اما این مهم تا امروز مغفول واقع شده است.
کد خبر: ۸۹۹۵۳۱۲
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، یحیی آل اسحاق ، وزیر اسبق بازرگانی در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه موضوع رایزن های اقتصادی، یکی از نقاط مغفول در کشور ماست تصریح کرد: حقیقت این است که موفقیت دولت ایران و یا هر دولتی در جهان به دیپلماسی اقتصادی آن کشور برمی گردد لذا وزارت خارجه ی ایران به تازگی به این مهم پی برده و در پی جبران نواقص برآمده است.

وی افزود: اگر بین دو کشور جنگی رخ دهد اولین کسانی که باید بازخواست شوند سفیران آن دو کشور هستند زیرا بروز جنگ ، نتیجه ی عمل نکردن به وظایف محسوب می شود.

وزیر اسبق بازرگانی اذعان کرد: اگر روابط اقتصادی میان کشورها توسعه یابد بدنبال آن توسعه ی اقتصادی و نیز امنیت کشورها نیز تامین خواهد شد بنابراین جایگاه روابط اقتصادی،هم در توسعه و ایجاد امنیت کشورها و هم در روابط سیاسی شان نقشی جدی ایفا می کند.

پیشکسوت و فعّال اقتصادی اظهار داشت: تحقق روابط اقتصادی بصورت اتوماتیک امکانپذیر نیست لذا ابزارها، امکانات و شرایط آن برای رایزن های اقتصادی باید فراهم گردد.

وی در خصوص رایزن های اقتصادی خاطر نشان کرد: رایزن اقتصادی باید فردی فعّال، دانا و دو وجهی باشد به گونه ای که مسلط به مسائل اقتصادی و سیاسی بوده و در کنار همه ی اینها وزارت خارجه و وزارت صنعت،معدن و تجارت(بخش اقتصادی) او را مورد حمایت خود قرار دهند.

وزیر اسبق بازرگانی در پاسخ به این سوال که نقش سفیر ایران در عراق برای رفع چالش بوجود آمده در حوزه ی صادرات را چگونه ارزیابی می کنید؟بیان داشت: سفیر ایران در عراق،خوشبختانه سفیری مسلط و با تجربه است که این نقطه ی مثبتی تلقّی می گردد اما از سوی وزارت خارجه باید اختیاراتی در حوزه ی سیاسی به او داده شود و به عبارت دیگر سفیر باید قدرت اعمال اختیارات را نیز داشته باشد اما متاسفانه در خصوص اختیارات و الزامات رایزنان کشور،تعلّل به خرج داده می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار