مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ یک ریال اعتبار بابت زوال بلوط به لرستان اختصاص داده نشده است درحالی‌که سال ۹۳ نیز کمترین سهم را در بین استان‌های زاگرس نشین در این زمینه داشتیم.
کد خبر: ۸۹۹۵۵۹۲
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، شیرزاد نجفی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان بیان کرد: لرستان حدود ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار هکتار وسعت دارد که متولی ۲ میلیون و ۱۰۲ هزار هکتار آن بر عهده سازمان جنگل‌ها است و در حقیقت حدود ۷۷ درصد از وسعت لرستان را اداره کل منابع طبیعی حفاظت می‌کند.
وی به سهم ۷.۳ درصدی جنگل‌ها از وسعت لرستان اشاره کرد و اظهار کرد: ازنظر سطح جنگل پس از استان فارس، لرستان دومین استان کشور بوده و در بحث مراتع نیز لرستان رتبه هفدهم را دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز هر نفر در لرستان ۶ هزار و ۹۰۰ متر است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، گفت: ۱۲ پارک جنگلی و ۵ نهالستان در لرستان وجود دارد و امسال نیز نهالستان گونه‌های گرمسیری در پل‌دختر احداث می‌شود.
وی افزود: گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم، کمبود آب و نابودی جنگل‌ها چالش آینده کشور و منابع طبیعی هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه شود.
مدیرکل منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: درگذشته برای رسیدن به آب در شهرستانی مانند کوهدشت چاه ۲۰ متری حفر می‌کردند درحالی‌که امروز برای رسیدن به آب، چاه ۴۰۰ متری حفر می‌کنند.
وی به بحث زوال جنگل‌های بلوط در لرستان اشاره و عنوان کرد: در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ یک ریال اعتبار بابت زوال بلوط به لرستان اختصاص داده نشده است درحالی‌که سال ۹۳ نیز کمترین سهم را در بین استان‌های زاگرس نشین در این زمینه داشتیم.
نجفی به بحث جنگل سوزی در این استان اشاره و بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته امسال در لرستان ۷۲ درصد کاهش آتش‌سوزی داشتیم درحالی‌که پیش‌ازاین به‌طور میانگین سالیانه دو هزار هکتار جنگل در این استان دچار آتش‌سوزی می‌شد.
وی به از بکار گیری ۴۶۰ دیده‌بان و شناسایی نقاط بحرانی به‌منظور کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها در لرستان اشاره و عنوان کرد: بیشترین حریق در جنگل‌های لرستان که شامل ۷۲ درصد جنگل سوزی استان است در شهرستان چگنی رخ می‌دهد.
نجفی اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌های مجاور به ازای هر هزار هکتار جنگل یک نیرو در نظر می‌گیرند درحالی‌که در استان لرستان به ازای هر ۶۷ هزار هکتار یک نیرو داریم.
نجفی اظهار کرد: امسال ۱۵۸۱ نفر در بحث تخریب و تصرف اراضی ملی به دستگاه قضایی معرفی‌شده‌اند ضمن اینکه حدود ۳۱۰ هزار هکتار خلعید اراضی ملی داشتیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: بیشترین چالش ما در لرستان تخریب و تصرف اراضی ملی است که با جدیت با این موضوع در حال برخورد و رسیدگی هستیم.
نجفی تصریح کرد: بابت خساراتی که به جنگل‌های لرستان از سوی شرکت‌های مختلف ازجمله لوله‌گذاری‌های شرکت نفت می‌گیرد امسال حدود ۱۲ میلیارد تومان خسارت به خزانه واریز شد که فقط ۱۰ درصد آن به استان بازگردانده شده است.
وی از جذب ۴۵ هزار نفر همیار طبیعت جذب در سال جاری اشاره و عنوان کرد: توسعه ۱۰۰ هکتاری مجموعه بام لرستان و انجام ۲۸ پروژه آبخیزداری ازجمله دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی لرستان در سال ۹۶ است.
انتهای پیام/
ارسال نظرات