معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

تشکیل پرونده سلامت برای ۱۱ میلیون جمیعت حاشیه‌نشین کشور/۵ میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند/ایجاد کانون‌های سلامت در سطح محلات

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کشور حدود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که برای تمام این افراد پرونده سلامت تشکیل داده‌ایم.
کد خبر: ۸۹۹۵۶۴۴
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمد هادی ایازی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین مجمع استانی سلامت که در اراک برگزار شد، اجتماعی شدن سلامت و دیجیتال کردن فرایند‌های نظام سلامت را دو فعالیت اصلی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: اعتبارات تخصیص یافته به حوزه سلامت به تنهایی کافی نیست از این‌رو می‌طلبد که به دنبال جلب مشارکت در حوزه سلامت باشیم.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری باید نسبت به درمان در اولویت قرار گیرد، گفت: اصل و اساس اجتماعی شدن سلامت بر حوزه پیشگیری بنا نهاده شده است. عدم اطلاع‌رسانی کافی به مردم در خصوص سیمای سلامت سبب ماندن در وضعیت کنونی می‌شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: حاکم شدن نگاه اجتماعی به سلامت در بهبود شرایط سلامت آحاد جامعه موثر خواهد بود.

ایازی اجرای طرح تحول سلامت را کمکی به مردم در میزان پرداختی هزینه‌های درمان عنوان کرد و گفت: تا پیش از اجرای این طرح سالانه ۶۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری زیر خط فقر می رفتند، این طرح کمک شایانی در کاهش پرداختی مردم به هنگام بیماری داشت و باعث شد افراد در این جریان کمتر فقیر شوند.

وی افزود: مفهوم سلامت این است که بتوانیم در جامعه شرایطی را مهیا کنیم که مردم بی دغدغه زندگی کنند. بخش سلامت تنها سلامت جسم را شامل نمی‌شود بلکه سلامت روان را هم در بر می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: امروزه در جامعه ما ۲۳.۴ درصد از مردم علائمی از اختلالات روانی دارند، افسردگی ریشه بسیاری از بیمارهای روانی محسوب می‌شود و این امر می‌تواند ‌آسیب‌های زیادی در برداشته باشد.

ایازی با اشاره به مصوب شدن سند سلامت اجتماعی در هیئت دولت گفت: این سند از ابتدای سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه بیماری ایدز انتقال این بیماری از طریق رفتارهای غیر متعارف جنسی از ۱۳ درصد به ۴۶ درصد طی سیزده سال اخیر افزایش یافته است، گفت: این آمار نتیجه این است که خط قرمز‌ها را به هم نزدیک کرده و درباره این موضوع به مردم اطلاع رسانی نمی‌کنیم و این آمار حاصل بازگو نکردن واقعیت‌ها نیست.

 ایازی ترویج فرهنگ صحیح در حوزه سلامت مانند مصرف تغذیه سالم، روابط خانوادگی درست و توجه به وضعیت مسکن، بیکاری، آب سالم و غیره را در سلامت افراد اثرگذار دانست و گفت: نظام سلامت در ایران ضمن انجام مسئولیت‌ها باید به سمت مردم و جامعه حرکت کند، تا با کار بین‌بخشی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های دیگر و مشارکت مردم بتواند شرایط بهتری را برای جامعه فراهم آورد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: به منظور ایجاد عدالت در سلامت جامعه، کاهش نابرابری‌ها با اولویت دادن به اقشار محروم باید در دستور کار قرار گیرد. براساس مطالعات انجام شده در برخی کشورهای توسعه یافته در بین محله‌های برخوردار و غیربرخوردار میزان امید به زندگی تفاوت‌های معناداری دارند به طوریکه امید به زندگی در محلات برخوردار بیشتر از محلات حاشیه‌نشین و غیربرخوردار است.

وی افزود: اجتماعی شدن حوزه سلامت به معنای مشارکت همه مردم در حوزه سلامت است، همکاری و همراهی ساختارمند تمام دستگاه‌های حاکمیتی نیز در این راستا سهم بسزایی دارد.

ایازی با اشاره به اینکه اسناد بالادستی نیز به رویکرد سلامت همه جانبه مردم تاکید دارد و گفت: در سال ۹۷ در محلات مختلف کشور کانون سلامت راه‌اندازی می‌شود و در هر کانون گروه‌هایی نظیر گروه مادر و کودک، مادران باردار، سالمندان و... وجود دارد همچنین در این گروه‌ها برنامه‌های آموزشی بسیار موثری ارائه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت سالمند ایران حدود ۸.۲ است و چنانچه از هم اکنون زیرساخت‌های سالمندی را در جامعه فراهم نکنیم در سال‌های آتی با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: متاسفانه در کشور نزدیک به پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند، که از این تعداد نیمی از مشکل خود اطلاعی ندارند تا آن را کنترل کنند از سوی دیگر نزدیک به پنج میلیون نفر هم در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند که باتوجه به این شرایط کانون‌های پیشگیری از دیابت می‌تواند نقش بسزایی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افراد جامعه داشته باشد.

ایازی به جمعیت حاشیه‌نشین هم اشاره کرد و گفت: در کشور حدود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که برای تمام این افراد پرونده سلامت تشکیل داده‌ و مراکز جامعه سلامت در این مناطق راه‌اندازی کرده‌ایم. در همین راستا پزشک عمومی، روانشناس، دندان‌پزشک، مددکار اجتماعی و به طور کلی خدمات سطح یک سلامت در این مناطق ارائه می‌شود.

وی افزود: در مناطق حاشیه‌نشین پنج اولویت اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مشکلات فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌شود، همچنین برنامه اجتماعی شدن سلامت به عنوان یک برنامه محوری در طرح تحول سلامت در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات