دارابی مطرح کرد؛

ورود عرضه‌های اولیه به نفع بازار بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از انتقاد‌های جدی که به هیئت پذیرش بورس وارد است این است که جلوی زایش و پویایی بورس را با عدم پذیرش گسترده شرکت‌ها در بازار‌های مختلف بورس می‌گیرند.
کد خبر: ۸۹۹۵۷۱۰
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
 
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه  درخصوص تعداد عرضه‌های اولیه که امسال در بورس صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی از ضعف‌ها و انتقاد‌های جدی که به مسئولان بورس وارد است این است که توجه کمتری به موضوع پذیرش شرکت‌های جدید در بازار می‌شود و در سال جاری علی‌رغم وجود پتانسیل‌های لازم در اقتصاد کشور میزان عرضه‌های اولیه کم تعداد و پر حاشیه بود.

وی ادامه داد: هم اکنون پتانسیل خوبی در اقتصاد کشور برای پذیرش شرکت‌های جدید وجود دارد این پتانسیل در شرایطی است که به دلیل اجرای اصل ۴۴ در سال‌های گذشته تعداد شرکت‌های دولتی اندکی برای ورود به بازار سرمایه باقی مانده است و اینک باید شرکت‌های بخش خصوصی و استارت آپ‌های تازه در اقتصاد کشور وارد بازار شوند.

دارابی با اشاره به اینکه در اقتصاد کشور، شرکت‌های دولتی شرایط مناسبی برای رشد ندارند، تصریح کرد: شرکت‌های خصوصی باید وارد بازار بورس شوند تا بتوانند به بازار تنوع و عمق لازم متناسب با سهم صنایع در تولید ناخالص ملی ببخشید و بازار را از حالت کنونی که عمده وزن شرکت‌ها مربوط به بخش تولید مواد خام است خارج سازد.

وی، افزود: پذیرش سریع و کمک به شرکت‌های بخش خصوصی برای حضور در بازار سرمایه می‌تواند جایگاه بورس در اقتصاد را بهبود ببخشید هر چند تعداد افراد و شرکت‌های بیشتری درگیر بازار سرمایه باشند مصالح و منافع بازار سرمایه و لزوم توجه به آن در اقتصاد کشور افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر بازار سرمایه تقویت شود مشکل نقدینگی در بازار کمتر می‌شود، یادآورشد: با پذیرش شرکت‌های جدید نت‌ها نقدینگی بیشتری وارد بازار سرمایه می‌شود بلکه در کلیت اقتصاد نیز نقدینگی به جای حرکت به سوی بازار‌های نامناسبی نظیر سکه و ارز می‌تواند سهم بیشتری را در جذب نقدینگی در اقتصاد کشور ایفا کند.

به گفته دارابی، کمیت عرضه‌های اولیه مهمتر از کیفیت سهام قابل عرضه است، تنوع بازار‌ها و تنوع سرمایه گذاران موجب می‌شود سهامداران بتوانند با سطح ریسک پذیری خود شرکت‌های متناسب را انتخاب کنند از سوی شرکت‌ها با حضور در بازار سرمایه در مسیری می‌افتند که به شفافیت و رشد بیشتر آن‌ها در اکثر موارد منجر می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار