خبرهای داغ:
در گذشته نه چندان دور، تولید اکثر محصولات در خانه و توسط زنان انجام می شد اما با گسترش زندگی شهرنشینی این هنرها به خارج از خانه منتقل شد ولی زنان می توانند با ورود به هر عرصه از مشاغل خانگی در قامت تولیدکننده، نقش موثری را ایفا کنند.
کد خبر: ۸۹۹۵۷۵۵
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶

 به گزارشبسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، با توجه به اینکه نخستین روز از هفته گرامیداشت مقام زن و روز مادر، به نام «زن، خودباوری، مهارت آموزی، تولید و اشتغال» نام گرفته است در این نوشتار به طور اجمالی به موضوع اشتغال زنان در عرصه تولیدات خانگی پرداخته شده است زیرا با گسترش امکانات ارتباطی در دنیای حاضر و از سوی دیگر افزایش  جمعیت که امکان اشتغال همه تحصیل کرده ها را در مشاغل دولتی نمی دهد، لزوم توجه به مهارت آموزی حرفه هایی که رنگ و بویی از مشاغل خانگی می دهند، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.

اهمیت مشاغل خانگی در پیام های هر روزه در خصوص آسیب های استفاده از مواد شیمیایی و یا محصولات تراریخته غیراستاندارد، نمود پیدا می کند.

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، این گروه از مشاغل شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد‌های مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

در زمان های نه چندان دور این فعالیت ها توسط مادران در هر خانه صورت می گرفت اما با گسترش زندگی شهرنشینی و کم شدن ابعاد خانه به همراه دلمشغولی های جدید برای آن ها، رفته رفته این تنوع کاری و به نوعی خودکفایی در خانه ها از بین رفت و به بیرون واگذار شد، با این وجود، همچنان این مشاغل بیش از آنکه عمومی یا مردانه محسوب شوند، فرایندی زنانه هستند و زنان هنوز هم می توانند با ورود به این عرصه، نقش موثر و مفیدی را در آن ایفا کنند.

اما رشد و شکوفایی در این حوزه نیازمند چند اقدام جدی است که برخی از آن بر عهده دولت و بخشی را باید خود بانوان به عهده بگیرند.

ناگفته پیداست سهم خود بانوان در این بخش مهمتر است و برای رشد و شکوفایی در این عرصه علاوه بر تخصص و علاقمندی، نیازمند افزایش توانایی و تجربه در زمینه فروش محصولات تولیدی است.

می توان برای شروع به سمت مشاغلی رفت که علاوه بر نیازمند نبودن به تخصص خاص، هزینه تجهیزات آن نیز کم باشد و فضای کوچکی را اشغال کند، از جمله این مشاغل، خورد کردن کله قند برای قند مصرفی است، تولید سبزیجات خرد یا خشک شده و نیز تولید چیپس میوه از جمله این کسب‌ وکارها است.

اما اراده، هزینه و سپس تولید محصول گام های نهایی موفقیت نیست، باید بازاریابی خوبی برای محصولات ایجاد شود تا بتوان حاصل زحمت را به اضافه سود خالص ماهانه کسب کرد و چند شگرد در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه قبل از تولید، سفارش گرفته شود مخصوصا برای تولیدکنندگان مواد فسادپذیرتر مثل سبزی خردشده یا چیپس میوه این موضوع اهمیت بیشتری دارد، راه حل دیگر صحبت با سوپرمارکت های اطراف محله است و گزینه نهایی، فروش اینترنتی است.

فروش اینترنتی، با توجه به عرصه باز شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام، هزینه های بسیار پایین آن، محل تبلیغ خوبی است و با توجه به شعار شهروند الکترونیک، می توان در این فضا رشد کرد.

تولیدکنندگان با ایجاد صفحات شخصی می‌توانند برای فروش محصولات‌تشان تبلیغ کنند یا با نصب چند آگهی در خیابان محل زندگی‌ شان کالاهای تولیدی‌ را به‌صورت مستقیم عرضه کنند، اما لازم است که در آگهی قیمت عرضه به صورت مستقیم را محور تبلیغ‌ قرار دهد زیرا نقش موثر در ترغیب خریداران دارد، از سوی دیگر می توان با مراجعه به مراکزی که مصرف کننده عمده این محصولات هستند مثلا برای قند، کافی‌شاپ‌ها، سفره‌سراها یا پاتوق‌های تفریحی که در محله‌ وجود دارد و برای سبزی خرد‌شده، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، ساندویچی‌ها، مهدهای کودک و مدارسی که به بچه‌ها یک وعده غذا ارایه می‌دهند، مشتری لازم را پیدا کنند.

اتفاقا با توجه به آمار منتشر شده، زنان بیش از مردان در این فضا حضور دارند که برخی از آنها به سمت کار تبلیغاتی پیش رفته اند، هرچند که قطعا این اقدام می تواند مشکل یافتن بازار برای تولیدکنندگان را برطرف کرد، اما اگر این افراد به صورت مستقل به واسطه گری اقدام کنند و در چرخه تولیدکنندگان قرار نگیرند، امکان بروز مشکل بازار سیاه که قیمت را از تولید تا مصرف افزایش می دهد، وجود دارد و لازم است که برای جلوگیری از آسیب در این حوزه، تسهیل کنندگانی با برگزار کردن کارگاه های آموزشی در ایجاد این چرخه نقش ایفا کنند.

البته از کمک و سهم دولت در گسترش این فرایند نباید غافل بود، که در این بخش، اعطای وام هایی با کارمزد پایین و سپس ایجاد زمینه های فروش محصولات است، این موضوعی است که خود مسئولین دولتی هم بر آن اذعان دارند، به طور مثال، معاون امور زنان ریاست جمهوری، معصومه ابتکار در همایش «نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی بانوان» نیز به آن اشاره کرد و گفت: یکی از چالش هایی که در آینده خواهیم داشت بازاریابی است که باید برای ارائه توانمندی های بانوان در سطح ملی و بین المللی این مشکل را نیز حل کرد.

ارسال نظرات