با وجود گذشت حدود ۶ ماه از آغاز سال زراعی جدید، هنوز خبری از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم نیست و کارشناسان معتقدند دولت قصد دارد با فشار بر تولیدکنندگان، قیمت نان را افزایش ندهد.
کد خبر: ۸۹۹۵۸۹۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی که به روزهای پایانی سال ۹۶ نزدیک می شویم هنوز خبری از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم نیست و با وجود آنکه حدود ۶ ماه از آغاز سال زراعی جاری می گذرد، تعلل دولت در این زمینه موجب سردرگمی کشاورزان و تولیدکنندگان شده است.

گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور ماست که مکانیزم خرید تضمینی مشروط بر اینکه قیمت پیشنهادی از سوی دولت منصفانه باشد و به موقع نیز اعلام شود، حجم مکفی تولید سال آینده را تضمین می کند؛ دو شرطی که متاسفانه طی سالهای اخیر، دولت به درستی آنها را رعایت نکرده و موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

عوامل متعددی موجب شده سیاست «خرید تضمینی گندم» بخشی از اثرگذاری خود را از دست بدهد و از اهداف خود فاصله بگیرد؛ تاخیر دولت در اعلام نرخ‌های خرید تضمینی، افزایش ناچیز قیمت خرید تضمینی بدون در نظر گرفتن نرخ تورم و پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان از جمله این عوامل هستند.

چندی پیش عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا دولت این همه در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تاخیر دارد؟، گفت: اعلام نرخ خرید تضمینی گندم با قیمت نان گره خورده است؛ بنابراین شورای اقتصاد همچنان در حال بررسی قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم و تصویب آن است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای ایجاد تعادل در قیمت خرید تضمینی گندم و قیمت نان، دولت نیاز به بررسی بیشتری در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم دارد و از آنجا که سرنوشت گندم با نان گره خورده است موضوع برای دولتمردان سخت تر شده است.

وی تاکید کرد: به هر حال قیمت خرید تضمینی گندم را، شورای اقتصاد با در نظر گرفتن همه جوانب اعلام خواهد کرد.

اگر «واردات» بود، تا حالا تعیین تکلیف شده بود!

 علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران در گفتگو نیز در همین زمینه به خبرنگار مهر گفت: علیرغم آنکه قانون محکمی در این راستا وجود دارد، سال گذشته دولت در واقع در حق کشاورزظلم کرد و با وجود تورم ۱۰ درصدی فقط ۲.۴ درصد قیمت گندم را افزایش داد ضمن اینکه شنیده ها حاکی از آنست امسال هم افزایش قیمتی در این زمینه اتفاق نمی افتد؛ بنابراین دولت می خواهد فشار را بر تولیدکنندگان وارد کند تا نان ارزان به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: گندمکار هم یک فعال اقتصادی است و درست نیست که ما به هر دلیلی او را دچار سردرگمی کنیم چرا که این فعال اقتصادی در فضای همین کشور که مسئولان اعلام می کنند تورم آن ۹ درصد و در روستاها و بخش کشاورزی بیشتر هم هست، زندگی می کند؛ بنابراین این تورم بر آنان نیز تحمیل می شود بنابراین مسئولان چگونه تصمیم می گیرند نرخ محصولاتی که تابعی از هزینه ها است افزایش پیدا نکند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران تصریح کرد: با تمام توانی که در بخش کشاورزی وجود دارد متأسفانه تا زمانی‌که وارد کننده هستیم صدای کسی از نبود منابع، کیفیت کالا و ... در نمی آید اما به محض اینکه تولیدی در کشور رونق پیدا می کند با ابزارهای مختلف سعی در نابودی آن داریم. ما در گندم که جزء کالاهای استراتژیک است خود کفا شدیم و با توجه به فضای اقتصادی کشور، تولیدی که جریان دارد باید استمرار داشته باشد.

ایمانی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی که جزء سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است تاکید شده نگاه دولت و سیاست های دولتی به بخش کشاورزی حمایتی باشد، همانطور که همه جای دنیا به همین صورت است که بخش کشاورزی توسط دولت ها حمایت می شود، گفت: متأسفانه در تصمیم گیری ها نگاه بخش خصوصی لحاظ نمی شود.

وی با اشاره به اینکه ریاست جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود بسیار از واژه خودکفایی گندم استفاده کرد، افزود: در همین راستا  بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران که تشکلی مردم نهاد است از رئیس جمهور می خواهد  برای حفظ خودکفایی، پایداری و استمرار تولید گندم، دستور بدهد تا تجدید نظری در نرخ خرید تضمینی گندم صورت گیرد؛ همچنین از نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی انتظار داریم با نگاه علمی و کارشناسانه موضوع را پیگیری کرده و بیش از ۴ میلیون بهره بردار به خصوص بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بهره بردار گندم کشور را به تولید دلگرم کنند.

وی تصریح کرد:چراکه اگر خودکفایی در این دوره به زمین بخورد فرصت بازگشت نخواهد داشت.

ارسال نظرات