کد خبر: ۸۹۹۵۹۹۲
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
 
ماجرا از طب آغاز شد؛ اينكه طب اسلامي نداريم و اساساً اين طب دروغي بيش نيست. همه اينها در شرايطي رخ داد كه ...
زهرا چیذری 
 
ماجرا از طب آغاز شد؛ اينكه طب اسلامي نداريم و اساساً اين طب دروغي بيش نيست. همه اينها در شرايطي رخ داد كه وزير عطار‌زاده بهداشت پيشتر از آن با تنزل معاونت طب سنتي به دفتر طب سنتي آغاز يك جريان را كليد زده بود. جرياني كه حالا رفته‌رفته به حوزه‌هاي ديگري از علم هم در حال تسري‌  است و به علوم انساني رسيده است. 
 
بحث كهنه اسلامي بودن يا نبودن علوم ريشه‌هايش به سال‌ها پيش باز‌مي‌گردد و ماجراي سكولاريسم و جدايي دين از سياست كه مبناي نظام‌هاي ليبراليستي دنياي غرب است. اينكه چقدر طي 30 سال گذشته و با وجود در اختيار بودن تمامي امكانات مورد‌نياز علوم اسلامي توليد شده ماجرايي است كه الزاماً نمي‌تواند خط بطلاني بر علم اسلامي باشد، بلكه اين توفيق نيافتن در توليد علم اسلامي نشانه‌اي از كم‌كاري‌هاي صورت گرفته در اين حوزه است كه خروجي قابلي در حوزه علوم اسلامي نداشته است. 
 
چند روز پيش هم رئيس فرهنگستان علوم در نامه‌اي خطاب به دبيرخانه هم‌انديشي اسلامي با بيان اينكه علم ماهيتي متفاوت با دين دارد و به اين جهت نمي‌توان آن را به صفت ديني متصف كرد، گفت: وقتي مطلب سياسي با مسئله علمي خلط مي‌شود، هر چه بكوشند به نتيجه نمي‌رسند. هر چند دكتر رضا داوري اردكاني وجود علوم ديني را محرز مي‌داند، اما معتقد است آنها علومي هستند كه مسائلشان مسائل ديني است، ولي علم‌هاي ديگر هر يك مسائل خاص خود را دارند و با روش خاص به تحقيق و پژوهش در مسائل مي‌پردازند. 
 
با تمام اينها اما اتصاف علم به صفت ديني و اسلامي شايد براي علومي كه علم محض و محصول نگاه پوزيتيويستي هستند، امكانپذير نباشد و نتوانيم علومي همچون فيزيك يا شيمي را اسلامي و غير‌اسلامي بدانيم، اما علوم انساني و حتي طب جزو علومي است كه قابليت اتصاف به صفت اسلامي را داراست. شاه‌كليد‌هايي در قرآن در خصوص سلامت مطرح شده و آموزه‌هاي ديني در خصوص سلامت در روايت‌ها نيز وجود دارد كه بيش از درمان بر مباحث پيشگيرانه دلالت دارد و اگر تاكنون اين بخش از علم به ثمر ننشسته يا سوء‌استفاده‌هايي تحت عنوان طب اسلامي در حال شكل‌گيري است، حكايت ضعف دستگاه‌هاي نظارتي و همچنين ضعف نظام آموزش و پژوهش ما در استخراج و پژوهش درباره توصيه‌هاي پزشكي و بهداشتي اسلام است كه موجب شده  اين بخش از طب سنتي مغفول باقي بماند. ماحصل غفلت از طب اسلامي و سنتي در كشورمان رواج طب سنتي چيني و هندي تحت عناويني همچون طب سوزني است، همچنان‌كه در تمام دنيا اين علوم طرفداران خود را دارد، اما طب سنتي ايران با وجود پيشرو بودن در جهان حتي در كشور خودمان هم مغفول مانده است. 
ارسال نظرات