مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی گفت: جشن نیکوکاری امسال با شعار «جوانه لبخند بکاریم» همراه با 109 پایگاه ثابت و سیار، در سطح استان مرکزی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۹۶۰۲۰
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ قنبر موسی‌نژاد مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح برنامه‌های هفته نیکوکاری با تاکید بر اینکه امروزه ماهیت فقر از سمت فقر مالی به سمت فقر فرهنگی تغییر یافته و توجه به مقوله فقر فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد، گفت: فع فقر فرهنگی مددجویان تحت پوشش در اولویت تامین نیازهای مادی است از این‌رو در بحث مشاوره‌ای، اردویی، مهارت‌آموزی و آموزش سبک زندگی و خانواده ویژه مددجویان اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به مسائل فرهنگی از جمله اعتیاد، طلاق و بزهکاری، تولید فقر می کند، گفت: لذا معتقدیم استضعاف فرهنگی بستر استضعاف مادی است و تا استضعاف فرهنگی خانواده را رفع نکنیم، نمی توانیم برای رفع نیازهای مادی به نتیجه برسیم.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: کمیته امداد جزو اولین نهادهایی بود که 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و با هدف حمایت از اقشار محروم و نیازمند جامعه تأسیس شد؛ از این‌رو تمرکز امداد حمایت از خانوارهای محروم و نیازمند است.

موسی‌نژاد با اشاره به اینکه براساس نیازها و اولویت مددجویان اقدامات و برنامه‌های خاصی تدارک و اجرایی می‌شود، گفت: زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب‌العلاج، از کارافتاده و خانواده‌های زندانیان از جمله گروه‌های تحت پوشش این نهاد حمایتی است.

وی افزود: امیدواریم امسال بتوانیم با توانمندسازی مددجویان تعداد مستمری‌بگیران تحت پوشش این نهاد را به حداقل برسانیم و تنها خانواده‌هایی تحت پوشش بمانند که امکان توانمندسازی آنان وجود نداشته باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی با اشاره به برنامه‌های این نهاد حمایتی برای برگزاری جشن نیکوکاری گفت: امسال نیز همزمان با سراسر کشور بیستمین مراسم جشن نیکوکاری با شعار «جوانه لبخند می کاریم» در استان مرکزی برگزار می‌شود.

استقرار 579 پایگاه برای دریافت کمک‌های جشن نیکوکاری

موسی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری جشن نیکوکاری فرهنگ‌سازی در راستای کمک به همنوع و همسالان تصریح کرد: امسال زنگ جشن نیکوکاری در یک‌هزار و 342 مدرسه استان نواخته خواهد شد همچنین 109 پایگاه در معابر شهری و 470 مسجد به همت بسیج، 34 مرکز نیکوکاری و مصلی‌های نماز جمعه در 30 نقطه استان آماده دریافت کمک‌های مردمی در جشن نیکوکاری استان مرکزی هستند.

وی افزود: سال گذشته در جشن نیکوکاری بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد که نسبت به سال 94 رشد 30 درصدی داشته و این رشد کمک‌های مردمی نشانه اعتماد مردم به کمیته امداد است.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی با اشاره به مشارکت‌های مردمی در طرح «اکرام ایتام» گفت: سال گذشته میزان مشارکت‌های مردم و خیرین در این طرح پنج میلیارد و 490 میلیون تومان بوده است، این ارقام در 11 ماهه امسال به شش میلیارد و 360 میلیون تومان رسیده است که نشان از رشد 15 درصدی مشارکت‌های مردم در بخش «اکرام ایتام» دارد.

موسی‌نژاد تصریح کرد: میانگین ماهیانه سرانه دریافتی محسنین نیز با رشد 200 درصدی داشته و میزان کمک‌های مردمی در این سرفصل از کمک‌های امداد 2 میلیارد و 520 میلیون تومان است که در مدت مشابه سال گذشته این کمک‌ها یک میلیارد و 370 میلیون تومان بوده است.

جمع‌آوری بیش از 6 میلیارد تومان زکات در استان مرکزی

وی افزود: به میزان مشارکت‌های مردمی در بخش زکات هم اشاره کرد و گفت: زکات جمع‌آوری شده در استان در 11 ماهه امسال شش میلیارد و 330 میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته رشد دو درصدی داشته است. البته ظرفیت استان مرکزی در حوزه زکات بیش از ارقام مطرح شده و انتظار می‌رود در این بخش شاهد افزایش بیشتری باشیم.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی استفاده از ظرفیت خیرین و معتمدین در مراکز نیکوکاری را در راستای ایجاد ارتباط میان اغنیاء و فقرا برای توزیع هرچه بهتر کمک‌های جمع‌اوری شده عنوان و تصریح کرد: 34 مرکز نیکوکاری در استان مرکزی فعال است و در سال جاری 75 میلیارد و 700 میلیون ریال کمک مردمی در این مراکز جمع آوری شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 80 میلیارد ریال افزایش پیدا کند.

رشد 65 درصدی درآمد مشارکت‌های مردمی امداد استان مرکزی/یک‌هزار نفر در نوبت دریافت خدمات امداد

موسی‌نژاد گفت: این نهاد حمایتی در سرفصل های مختلف کاری امسال نسبت به سال گذشته 65 درصد رشد درآمدی مشارکت‌های مردمی داشته است.

وی افزود: 4 هزار نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی امسال با توانمندسازی از چرخه حمایتی این نهاد خارج شده‌اند و 2 هزار نفر جایگزین و یک‌هزار نفر هم در پشت نوبت دریافت خدمات کمیته امداد استان هستند.

850 خانواده زندانی تحت پوشش امداد استان

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی از حمایت این نهاد از 850  خانواده زندانی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) باید به صورت زمان دار به مددجویان ارائه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات