خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خبر داد

توزیع ۳۰ هزار اصله نهال در همدان به‌مناسبت هفته منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی بالغ بر ۱۳۰هزار هکتار کشت می‌شود، گفت: به مناسبت این هفته ۳۰ هزار اصله نهال در استان توزیع خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۹۶۰۲۸
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱

توزیع ۳۰ هزار اصله نهال در استان همدان به‌مناسبت هفته منابع طبیعیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اسفندیار خزائی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی ضمن گرامیداشت این هفته اظهار داشت: همه ساله از ۱۵ لغایت ۲۱ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و بستر توسعه است، گفت: هیچ توسعه‌ای بدون رعایت و حفاظت از منابع طبیعی از جمله جنگل و مرتع توسعه پایدار نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: منابع خدادادی به عنوان یک منابع شاهد در طبیعت وجود داشته و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تلاش می‌کند جنگل و مراتع را حفاظت کند و کانون هایی را که تخریب شده و یا در شرف تخریب هستند، احیا کند.

وی افزود: استان ما جزء استان‌های کم جنگل بوده و حفاظت از این منابع بسیار پیچیده و سخت است و باید دقت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در خصوص طرح کاداسر گفت: این مبحث در دستور کار ویژه قرار دارد و بر اساس ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری، اراضی را کاداسر می‌کنیم و با یک مقیاس پائین می توانیم در ازای تخریب اراضی دفاع کنیم.

وی در خصوص برنامه‌های راهبردی این سازمان  تصریح کرد: چهار برنامه راهبردی در قالب اقتصاد مقاومتی وجود دارد یک مورد احیا و توسعه جنگل‌ها است که در برنامه راهبردی جنگل ضمن حفاظت وضع موجود، جنگل‌های طبیعی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی که لازم اکوسیستم ویژه‌ای هستند را تحت پیگرد داریم که حدود ۳۵ هزار هکتار تحت مدیریت است و بقیه ذخیره‌گاه جنگلی بخش فنی و مرتع داری شناسایی می‌کنند و در نقشه های بین المللی حک خواهد شد.

خزائی با بیان اینکه مورد دیگر رعایت تقویم کوچک است که از مهمترین برنامه‌ها است، گفت: همه ساله ورودی‌های استان را تحت کنترل قرار می‌دهیم که دامداران غیرمجاز ورود پیدا نکنند و به موقع وارد شوند؛ همچنین در خصوص مرتع برنامه‌هایی برای اطفاء حریق داریم که در فصل بحرانی که علوفه‌ها خشک و دچار حریق می شوند اجرایی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در کارگاه‌های تخصصی بحران، جلساتی برای جلوگیری از بحران داشتیم که حدود ۶۰۰ درصد کاهش یافته و این موفقیت بالائی بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل در محیط زیست حفاظت از آب و خاک است، افزود: از دیگر برنامه‌های راهبردی حفاظت آب و خاک و آبخیزداری است.

وی ادامه داد: حوزه‌های آبخیزداری یک عرصه و یک خروجی هستند که به یک رودخانه منتهی می‌شود و در واقع مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز که علم روز است به توانمندسازی مراتع کمک می کند تا طبیعت دچار مشکل نشود و برای حفاظت از خاک رعایت تلاش شود.

خزائی در خصوص فرسایش با بیان اینکه فرسایش به صورت طبیعی و تشدید شونده است، گفت: اگر فرسایش طبیعی نبود این دشت‌ها را نداشتیم.

وی در مورد مقابله با بیابان‌زایی افزود: در استان همدان حدود ۶۵ هزار اراضی صخره‌ای دچار بیابان‌زایی شده و در استان همدان بخشی از این اراضی به دلیل شور شدن و همچنین بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها تبدیل به بیابان شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به برنامه‌های هفته منابع طبیعی عنوان کرد: نشست خبری با اصحاب رسانه، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، روز ملی درختکاری در سراسر ایران و برگزاری جشن درختکاری در مرکز تحقیقات کشاورزی، ارائه مقالات علمی پژوهشی با موضوع منابع طبیعی، روز منابع طبیعی رسانه و فرهنگسازی اجتماعی، کاشت نهال به میزبانی سیما منظر و فضای سبز شهرداری و حضور کارشناسان منابع طبیعی در مدارس و صدور کارت همیار برای دانش آموزان که اکنون ۶ هزار و۵۰۰ نفر همیار طبیعت داریم، از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی افزود: 17 اسفند ماه نیز با عنوان روز منابع طبیعی حفاظت و قانون، 18 اسفند ماه روز منابع طبیعی آموزه های دینی، خیرین و سازمان هلی مردم نهاد، 19 اسفند ماه روز مشارکت مردم و همیاری‌های اجتماعی، 20 اسفند ماه روز منابع طبیعی، سلامت اداری، آموزش و پژوهش و 21 اسفند ماه نیز به عنوان روز مدیریت جامع حوزه های آبخیز، مشارکت مردم و اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است.

خزائی با بیان اینکه ظرف سه سال طرح کاداسر اراضی به اتمام می‌رسد، بیان کرد: در هفته منابع طبیعی بالغ بر ۱۳۰هزار هکتار کشت می‌کنیم و ۳۰ هزار اصله نهال در استان توزیع خواهد شد و در روز درختکاری ۲ هزار اصله نهال بین مردم توزیع می‌شود.

در پایان این مراسم از پوستر طرح «پویش سبزه ماندگار» رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار