با اجرای طرح بین‌المللی مادران آسمانی بار دیگر ثابت شد گروه‌های خودجوش فرهنگی به‌مراتب اثرگذاری بیشتری از برخی فعالیت‌های سازمان‌یافته نهادها دارند.
کد خبر: ۸۹۹۶۲۱۰
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، هشت سال پیش بود که بچه‌های محله مسجدالاقصی تصمیم گرفتند از حدود 50 مادر شهید در محل‌شان تجلیل کنند و با گل و کادو به‌دیدن آن‌ها رفتند. همان سال از این فعالیت بازخوردهای خوبی گرفتند و از این ابتکارشان استقبال خوبی شد، برای همین تصمیم گرفتند این کار را در سال بعد هم تکرار کنند و افراد بیشتری را در این خلاقیت مردمی سهیم کنند، اما اصلاً فکرش را هم نمی‌کردند که یک طرح مردمی بدون پشتوانه خاصی روزی به یک طرح بین المللی تبدیل شود، و تعداد مادران شهدایی را که می‌توانند در یک روز خوشحال کنند از 50 نفر به 30 هزار نفر برسانند. اما این اتفاق خوش‌یمن افتاد و بار دیگر ثابت شد گروه‌های خودجوش فرهنگی به‌مراتب اثرگذاری بیشتری از برخی فعالیت‌های سازمان‌یافته نهادها دارند.

همه‌چیز درباره طرح بین‌المللی مادران آسمانی

نامش را گذاشتند طرح مادران آسمانی. سال 94 تعداد مادرانی که از آنان تجلیل شد در تهران به 1000 مادر شهید رسید. وقتی کار رشد پیدا کرد و اثرگذارتر شد، سطح کار را از شهر و استان تهران به یک طرح ملی و سپس طرح بین‌المللی رساندند، یعنی نه‌تنها مردم در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور از آن استقبال کردند بلکه مادران شهدای کشورهای عراق و لبنان و سوریه هم به طرح اضافه شدند. برای انسجام بهتر کار از همان ابتدا ستاد اجرای طرح تشکیل شد و کارگروه‌ها شکل گرفت.

سال گذشته اجرای طرح تجلیل از 15 هزار مادر شهید در سطح بین‌المللی انجام شد. این فرآیند نفس‌گیر و سخت بوده و برای اجرای آن بالغ بر 10 کارگروه تشکیل شد که هر کدام وظایف خاص خود را به‌عهده داشتند. کارگروه‌هایی همچون کارگروه خادمین شهدا و کارگروه رسانه و... جمع‌آوری اطلاعات خانواده‌های شهدا، به‌روزرسانی و پالایش این اطلاعات کار تیمی از نیروهای مردمی در ستاد است که برای آن نرم‌افزاری را تهیه کرده‌اند و اطلاعات را به آن اضافه می‌کنند. نقشه و کروکی هر خانواده در آن مشخص شده است. پشتیبانی و تولید هدایا و یادبود هم توسط عده‌ای از بچه‌ها انجام می‌شود و سنگ یادبود منقش به تصویر شهید به کل کشور ارسال می‌شود.

همه‌چیز درباره طرح بین‌المللی مادران آسمانی

در این طرح به‌خلاف برنامه سازمان‌ها و نهادها به‌جای آنکه همایشی برپا شود و مادران را در آن جمع کنند، این جوانان هستند که به درب منزل مادران شهدا رفته و روز مادر را به آنان تبریک می‌گویند. بین شهدایی که از مادران آنان تقدیر می‌شود هم هیچ فرقی قائل نمی‌شوند، از شهدای دفاع مقدس گرفته تا شهدای مدافع حرم، شهدای زینبیون، شهدای فاطمیون، شهدای هسته‌ای، شهدای منا، شهدای آتش‌نشان و... در لیست تقدیرها حضور دارند.

همه‌چیز درباره طرح بین‌المللی مادران آسمانی

امسال نیز نهمین دوره طرح بین المللی مادران آسمانی در اسفندماه 96 مصادف با روز مادر با تجلیل از 30 هزار مادر شهید در سراسر کشور و در کشورهای عراق و لبنان برگزار می‌شود.  اتفاق جدید امسال رونمایی از سایت خادمین است. برای اینکه طرح بیش از پیش مردمی شود سامانه‌ای طراحی شد (arsh.ir) که هر کسی از هر شهری می‌تواند وارد آن شود و اطلاعات شهید را در آن وارد کند. وقتی اطلاعات تکمیل و پردازش شد، ستاد اجرایی تندیسی را برای فردی که اطلاعات را وارد سامانه کرده می‌فرستد تا آن هدیه را در روز مادر به مادر شهید برساند. استفاده از این سامانه از اوایل دی ماه انجام گرفته است.

سامانه طرح بین المللی مادران آسمانی که از امسال جهت جلب مشارکت بیشتر مردمی راه‌اندازی شده است، مسیر جدیدی است تا علاوه بر مجموعه‌های مردمی که سابقاً با اعلام آمادگی به اجرای داوطلبانه طرح می‌پرداختند، هر شخص حقیقی در هر نقطه‌ای از کشور بدون نیاز به اینکه عضو مجموعه، گروه یا تشکلی باشد بتواند با ثبت‌نام به‌عنوان «#خادم_الشهید» در گسترش این امر مبارک سهیم باشد.

برای اینکه اتفاقات خوب طرح بین المللی مادران آسمانی ثبت و ضبط شود، جشنواره‌ای هم از سال گذشته تدارک دیده شده و از روز مادر هر سال فراخوان آن اعلام می‌شود تا گروه‌های خودجوش کارهای خود را ثبت کرده و به رقابت جشنواره‌ای بفرستند. این جشنواره با موضوع اجرای طرح و با نام جشنواره مادران آسمانی همزمان با اجرای این طرح شروع شده و با فاصله زمانی که اعلام خواهد شد بحث داوری آثار انجام می‌شود.

همه‌چیز درباره طرح بین‌المللی مادران آسمانی

نخستین جشنواره مادران آسمانی ویژه شرکت‌کنندگان در هشتمین دوره طرح بین‌المللی مادران آسمانی برگزار شد. این جشنواره در حوزه‌های فیلم کوتاه (مستند و داستانی)، کلیپ و فتوکلیپ، عکس، داستان، خاطره و کلیپ صوتی با موضوع اجرای طرح مادران آسمانی در شهرستان‌ها و محلات کل کشور برپا شد. این جشنواره در اردیبهشت ماه 96 برپا شد. برگزیدگان جشنواره در دو حوزه برگزیدگان هیئت داوران و برگزیدگان بخش مردمی معرفی شدند، بدین صورت که به 5 نفر از برگزیدگان هیئت داوران و 5 نفر از شرکت کنندگانی که آثار ارسالی آنان بیشتر از بقیه آثار در فضای مجازی دیده شده بود، جوایز ارزنده‌ای تعلق گرفت.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها