شرط‌گذاری فرانسوی‌ها با لحن خارج از عرف دیپلماتیک
وزیر خارجه فرانسه در حالی به تهران سفر کرده است که با اظهاراتش پیش از ورود به تهران گویا ره‌توشه‌ای جز اظهارات تهدیدآمیز علیه کشورمان ندارد.
کد خبر: ۸۹۹۶۲۶۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه پس از ماه‌ها کش و قوس و به تعویق افتادن سفر 16 دی بالاخره امروز به تهران آمد تا مقدمات سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور جوان فرانسه را که در رقابتی تنگاتنگ با حزب راست فرانسه به قدرت رسید، فراهم کند. در این سفر قرار است وی با رئیس جمهور، دبیر شورای امنیت ملی، رئیس مجلس و در نهایت وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کند.

تهدید، سوغاتی که لودریان از الیزه به سعدآباد می‌آورد
پیش از این بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر دیپلمات فرانسوی، اظهار کرده بود: طبق توافق دو دولت ایران و فرانسه، ژان ایو لودریان، بنا بر دعوت وزیر خارجه کشورمان در اوایل سال میلادی 2018 به تهران سفر می‌کند. وی همچنین ادامه داده بود که در جریان این سفر قرار است در مورد مسائل دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، بازرگانی، تجاری، سرمایه‌گذاری و همچنین مسائل منطقه، مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت و ثبات و دیگر موضوعاتی که دو طرف علاقه‌مند به آنها هستند، رایزنی و گفت‌وگو شود.

اما ظاهرا آقای وزیر با برداشت و نگاه دیگری به ایران سفر می‌کند، زیرا خارج از عرف دیپلماتیک شروطی را برای مذاکره در قالب دستور کار این دیدار مطرح کرده است. به طوری که در سایت وزارت خارجه دولت فخمیه فرانسه در مورد این سفر و اهداف آن این طور آمده است که، آقای لودریان با طرف‌های خود در 3 محور گفت‌وگو خواهد کرد:

توافق هسته‌ای- فرانسه معتقد است که این توافق خوب است و تاکید دارد که همه طرف‌های توافق هم به تعهد خود پایبند باشند. برنامه جامع اقدام مشترک تضمینی بود برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران در راستای اهداف نظامی. با توجه به این موضوع ایران باید به اجرای دقیق تعهدات خود ادامه دهد و همزمان برای ما اهمیت دارد که بهبود سرمایه‌گذاری و فعالیت بازرگانی اروپا در ایران ادامه داشته باشد.

برنامه موشکی- فرانسه بارها اعلام کرده است که برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است. این اقدام در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و عاملی برای بی‌ثباتی در منطقه محسوب می‌شود. ما همچنین مراتب نگرانی خود را در زمینه انتقال موشک به دیگران و کمک به گروهایی در منطقه اعلام کرده‌ایم. به همین دلیل ما امیدواریم که بتوانیم در مسیری درست با ایران مذاکره کنیم.

نقش منطقه‌ای ایران- نقشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای این ناحیه دارد. ما امیدواریم که ایران نقش مثبتی برای حل بحران در خاورمیانه داشته باشد و به حاکمیت کشورها احترام بگذارد. به همین دلیل در کنار دیگر موارد مانند یمن، لبنان و عراق، بحران سوریه و اقدامات بشردوستانه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
تهدید، سوغاتی که لودریان از الیزه به سعدآباد می‌آورد
همچنین لودریان در مصاحبه با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» گفته است: برنامه موشک‌های بالستیک ایران که چند هزار کیلومتر برد دارند، با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگار نیستند و فراتر از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش هستند..او در ادامه ادعا کرده است : "در صورتی که این مشکل مستقیماً حل نشود، این کشور با خطر تحریم‌های جدید مواجه خواهد شد". 

علاوه بر این در گفت و گوی تلفنی روز گذشته بین رئیس جمهور کشورمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موضوعاتی خارج از چارچوب توافق به ویژه نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی و موضوعات امنیت منطقه‌ای به خصوص در لبنان را یادآور شد و از ایران خواست پاسخ روشنی به این مسائل بدهد.

این در حالی است که پس از امضای برجام و هموار شدن دیدارهای اقتصادی و تجاری با سایر کشورهای جهان، در بین کشورهای قاره سبز فرانسه بیشترین سهم را از این توافق چند جانبه به خود اختصاص داد، به طوری که رئیس جمهور کشورمان پس از سیزده سال اولین سفر اروپایی مقامات بلند پایه ایرانی را از پاریس آغاز کرد و به گفته برخی افراد بیشترین پول‌های دریافتی پس از برجام که به سبب تحریم‌ها بلوکه شده بود، در این سفر هزینه شد. 

بازار مستعد و حاصل‌خیز ایران برای حضور شرکت‌های فرانسوی در سه حوزه مهم و راهبردی اقتصاد کشور یعنی حمل و نقل، انرژی و خودرو؛ پای پاریس را بدون کمترین هزینه و بیشترین سود به استراتژیک‌ترین نقطه جهان یعنی خاورمیانه از طریق بزرگراه تهران باز کرد. ایران به چنان بازار پرسودی و منفعتی برای فرانسوی‌های روشنفکر و فیلسوف تبدیل شد که شاید هر تحلیلگری با مروری بر روابط تجاری آغاز شده بین دو کشور این فرضیه را مطرح کند، روابط تهران- پاریس گره مهم اقتصادی بین خاورمیانه و اروپا است. 

اما شواهد امر نشان می‌دهد علی‌رغم بسیاری از دیدگاه‌های لیبرالیستی و اقتصادمحور که گره‌های تجاری و اقتصادی را عاملی برای بهبود روابط دولت‌ها می‌دانند و آن را به عنوان مسیری برای همگرایی و کاهش تنش تعریف می‌کنند، سیاست و واقع گرایی همچنان روایی خود را در این موضوع نیز به اثبات رساند. 
تهدید، سوغاتی که لودریان از الیزه به سعدآباد می آورد
این مواضع تند در حالی به شکل خود خواهانه از سوی پاریس اتخاذ می‌شود که فرانسه در ماه‌های بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا رهبری فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را در دستور کار خود قرار داده است، به طوری که پاریس، اولین کشور اروپایی بود که بحث «توافق مکمل برجام» برای محدود کردن برنامه موشکی ایران را به‌ میان آورد.

در مقابل این اظهارات تند و خارج از عرف فرانسوی برخی مقامات کشورمان از جمله بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به این ادعاها، اظهار کرده است: ما قطعا با صراحت تمام به طرف فرانسوی خواهیم گفت که نگرانی‌های آنها درباره سیاست منطقه‌ای ایران توهم و اشتباه است و آنها نگرانی خودشان را در خصوص منطقه باید در زیاده‌خواهی‌ها و سیاست‌های تجاوزگرانه و در برخی پایتخت‌های دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه جستجو کنند. 

وی همچنین ادامه داده است: هر آنچه در حوزه دفاعی تعقیب می‌کنیم یک سیاست کاملاً دفاعی است و این سیاست دفاعی ما علیه دیگران نخواهد بود، بلکه کاملاً بازدارنده، دفاعی و در خدمت تمامیت ارضی و استقلال و آزادی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این سیاست و موضوع بحث موشکی منافاتی با موازین و قطعنامه‌های سازمان ملل نخواهد داشت و ندارد.

علاوه بر این سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به این اظهارات؛ مطرح کرده است: اگر وی این مقدار از سفر به ایران نگران است، خب نیاید. 

وی با بیان اینکه فضاسازی‌های وزیر امور خارجه فرانسه برای سفر به ایران غیرمعقولانه است، افزوده است: در عرف دیپلماتیک معنا ندارد که یک شخصی که قرار است به کشور دیگر سفر کند برای آنها خط و نشان کشیده، پیش شرط گذاشته و اظهار نگرانی کند.

پیش از این نیز مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل، در رابطه با همنوایی پاریس با ترامپ در قبال برنامه موشکی ایران این طور اظهار کرده بود که رئیس جمهور فرانسه "نوچه" دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است. علی اکبر ولایتی در اظهاراتی گفته بود: "فرانسه اگر می‌خواهد به دنبال حیثیت بین‌المللی باشد نباید تابع محض آمریکایی‌ها باشد و باید یاد بگیرد که نوچه ترامپ در اروپا نباشد." 

وی همچنین بارها در مصاحبه های مختلف خود بحث و مذاکره در رابطه با برنامه موشکی ایران را کاملا بی ارتباط به فرانسه و سایر کشورها دانسته است. 

این در حالی است که درست چند ماه قبل پس از اینکه وزیر خارجه کشورمان تا پایین پله‌های کاخ الیزه همراهی شد، فردای آن روز پاریس نشست گروهک تروریستی منافقین را میزبانی کرد. فرانسه در حالی اظهار تشویش و نگرانی می‌کند که امروزه در همین دنیای صلح طلب غربی مامن تروریست‌های خطرناک به نام منافقین شده است و هیچ قدم مثبتی برای حل این گره مهم تنش زا با ایران برنمی‌دارد. 
تهدید، سوغاتی که لودریان از الیزه به سعدآباد می آورد

توتال در حالی برای حضور در صنعت کم هزینه و سود آور نفت و گاز ایران بهانه تراشی می‌کند که قیمت نفت شرایط را به جایی رسانده که مکان‌هایی مانند ایران با داشتن موقعیت راهبردی در کریدور انرژی جهان، علاوه بر داشتن منابع عظیم نفت و گاز به دریاهای آزاد راه دارد. پژو در حالی بازار 80 میلیونی ایران را از آن خود کرده است که در میدان رقیبی برایش نیست و کاملا آزادانه در بهترین شرایط سود عظیمی نصیبش می‌شود. 

بنابراین اگر نگرانی هم وجود داشته باشد از جانب تهران است نه پاریس، زیرا این فرانسه بود که خون آلوده به ویروس ایدز را به ایران صادر کرد. در اوج جنگ ایران و عراق این کشور تا بن دندان صدام حسین را مسلح کرد و انواع موشک‌های کوتاه برد را در اختیار وی قرار داد تا رویای کودکان ایرانی را با خاک یکسان کند، این قضیه تا جایی پیش رفت که پاریس برای هسته‌ای کردن دولت صدام حسین نیز گام‌های عملیاتی را برداشت اما بعدها به سبب عدم موافقت سایر متحدین به فرجام نرسید. 

با وجود چنین پیشینه تاریخی، نگران اصلی باید تهران باشد، زیرا در شرایطی که مردم فرانسه صبح خود را با زیبایی کوه آلپ آغاز می‌کنند و در کنار رود سن قهوه فرانسه می‌نوشند، ایران در منطقه‌ای قرار دارد که مرگ هر روزه کودک و تجاوز شبانه به سرزمین یک دولت مستقل به رفتار عادی تبدیل شده و زنان و کودکان به سبب لطف کارخانه‌های اسلحه سازی غرب با صدای بمب از خواب برمی‌خیزند. شرایط در این منطقه از جهان به حدی بحرانی است که برای کشتار مردم بی گناه مسابقه به راه افتاده و به بازار پرسودی برای شرکت‌های سلاح سازی بدل شده است. بنابراین دفاع از خود در برابر این حجم از ناامنی حق مسلم ایران است و پاریس در حالی حضور ایران را در منطقه مورد نقد قرار می‌دهد که اگر ایران نبود داعش خواب را برای مردم اروپا حرام می‌کرد.

بنابراین پاریس باید از نقش پلیس بد برجام، خارج شود و از دوراهی واشنگتن –تهران یکی را انتخاب کند این کشور در حالی سود برجام را به جیب می‌زند که می‌خواهد ترامپ را هم خشنود نگه دارد تا توافق از هم نپاشد اما موشک نیز جز آن شود. امید است این سفر و دیدارهای آتی بین مقامات ایرانی و فرانسوی کاملا مواضع و خط قرمزهای تهران را برای پاریس روشن کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات