خبرهای داغ:
وزیر خارجه فرانسه ایران را به تحریم های جدید تهدید کرد:
باز هم اروپایی‌ها و باز هم همان داستان تکراری چند سال اخیر یعنی توهین و بی‌ادبی به میزبان ایرانی. یک بار دیگر یک مقام اروپایی عازم ایران شده است و قبل از ورود به خاک ایران، با ادبیاتی توهین‌آمیز و غیرمحترمانه ایران را به اعمال تحریم‌‌های جدیدتر تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۹۹۶۳۹۸
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱

خبرگزاری بسیج قزوین: ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که سفر او به ایران قرار بود دی‌ماه انجام شود، چند ساعت قبل از ورود به تهران در اظهاراتی توهین‌آمیز و غیرمودبانه ایران را تهدید کرد در صورتی که به نگرانی‌ها درباره برنامه دفاع موشکی احترام نگذارد و این نگرانی‌ها را به رسمیت نشناسد با تحریم‌‌های جدیدی روبه‌رو خواهد شد. همزمان وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره سفر لودریان به تهران اعلام کرد برنامه دفاع موشکی ایران عامل نگرانی فرانسه و شرکایش است. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین ادعا شده برنامه دفاع موشکی ایران مغایر قطعنامه 2231 و عامل بی‌ثباتی منطقه غرب آسیاست. فرانسوی‌ها در این بیانیه همچنین ادعا کرده‌‌اند ایران در مسائل منطقه‌ای نیز باید حاکمیت کشورها را به رسمیت بشناسد! این رفتار فرانسوی‌ها قبل از ورود وزیر خارجه این کشور به خاک ایران نمونه یک رفتار توهین‌آمیز و غیردوستانه است. اینکه در آستانه سفر به یک کشور، اینگونه حاکمیت ملی و استقلال یک کشور نادیده گرفته شده و با ادبیاتی توهین‌آمیز درباره سیاست‌‌های این کشور موضع گرفته می‌شود، نشان‌دهنده اعتبار و وضعیت اعتماد به این کشور است. لودریان در حالی بر اساس برنامه قبلی باید یکشنبه‌شب وارد تهران می‌شد که چند ساعت قبل از ورود به خاک ایران اظهاراتی تند علیه سیاست‌‌های ایران در حوزه دفاعی مطرح کرد. وزیر خارجه فرانسه گفت ایران باید نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی خود را به رسمیت بشناسد یا اینکه با تحریم‌های احتمالی مواجه خواهد شد.
به گزارش فارس، ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال‌ دودیمانش» گفت: «برنامه‌های موشک بالستیک هستند که (موشک‌ها) می‌توانند چندین هزار کیلومتر برد داشته باشند. چنین چیزی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست و فراتر از نیاز تهران به دفاع از مرزهای خود است». وزیر خارجه فرانسه گفت: «اگر به این موضوع توجه نشود امکان دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود».
لحن شدید علیه میزبان!
همزمان با اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه فرانسه، وزارت خارجه این کشور نیز بیانیه‌ای درباره سفر لودریان به تهران منتشر کرد. بیانیه‌ای تند و شدیداللحن که اگرچه در آن بر حفظ توافق هسته‌ای تاکید شده اما متعاقبا خواستار محدود شدن برنامه موشکی ایران و تغییر سیاست‌‌های منطقه‌ای ایران شده است!
در این بیانیه آمده است: «لودریان روز پنجم ماه مارس (14 اسفند) به تهران می‌رود و مورد استقبال «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران قرار خواهد گرفت. وی همچنین با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود دیدار می‌کند. دیدار با «علی لاریجانی» رئیس مجلس ایران و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور هم در دستور کار قرار دارد. با توجه به توافق هسته‌ای که 14 جولای 2015 به دست آمد، فرانسه تاکید دارد همچنان به سیاست روشن خود ادامه دهد و خواستار مذاکره با ایران است. آقای لودریان با طرف‌های خود در 3 محور گفت‌وگو خواهد داشت: توافق هسته‌ای: فرانسه معتقد است این توافق خوب است و تاکید دارد همه طرف‌های توافق هم به تعهد خود پایبند باشند. برنامه جامع اقدام مشترک تضمینی بود برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران در راستای اهداف نظامی. با توجه به این موضوع ایران باید به اجرای دقیق تعهدات خود ادامه دهد و همزمان برای ما اهمیت دارد بهبود سرمایه‌گذاری و فعالیت بازرگانی اروپا در ایران ادامه داشته باشد.
برنامه موشکی: فرانسه بارها اعلام کرده است برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است. این اقدام در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و عاملی برای بی‌ثباتی در منطقه محسوب می‌شود. ما همچنین مراتب نگرانی خود را در زمینه انتقال موشک به دیگران و کمک به گروه‌هایی در منطقه اعلام کرده‌ایم.
به همین دلیل امیدواریم بتوانیم در مسیری درست با ایران مذاکره کنیم.
نقش منطقه‌ای ایران: نقشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای این ناحیه دارد. ما امیدواریم ایران نقش مثبتی برای حل بحران در خاورمیانه داشته باشد و به حاکمیت کشورها احترام بگذارد. به همین دلیل در کنار دیگر موارد مانند یمن، لبنان و عراق، بحران سوریه و اقدامات بشردوستانه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
لودر ترامپ در تهران!
دولت امانوئل مکرون همزمان با تغییر دولت در آمریکا یک شیب ملایم را به سمت همسویی با مواضع کاخ سفید علیه ایران طی کرده است. حالا فرانسوی‌ها رسما اعلام می‌کنند با نظرات ترامپ برای اعمال فشار بر ایران در راستای گرفتن امتیازات دفاعی و منطقه‌ای از ایران موافق هستند.
«وطن‌امروز» پیش از این سلسله گزارشاتی درباره همسویی و هم‌آواز شدن مواضع فرانسه، انگلیس و آلمان با مواضع ترامپ علیه ایران منتشر کرده است. حالا فرانسه محور اروپا برای اجرای نظر موافق خود و آمریکا علیه ایران است. دیدگاهی که می‌گوید ادامه اجرای برجام مشروط به محدود شدن برنامه دفاع موشکی و نیز تغییر سیاست‌‌های ایران در خاورمیانه است. فرانسه نخستین کشور اروپایی بوده است که ایران را تهدید کرده در صورت عدم تحقق انتظاراتش درباره برنامه دفاع موشکی، تحریم‌‌‌هایی را علیه تهران اعمال خواهد کرد. این سیاست تهدید را که حالا لودریان در آستانه سفر به تهران علنی و بدون واهمه مطرح می‌کند، نخستین بار توسط امانوئل مکرون اعلام شد. مکرون ۱۸ آبان‌ ماه امسال در زمان اقامت خود در امارات عربی متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوبی، فعالیت ایران در منطقه را بسیار نگران‌کننده خوانده و گفته بود: «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد». او افزوده بود: باید با ایران درباره برنامه موشکی مذاکره کرد. 5 روز پس از این اظهارنظر مکرون، یعنی 23 آبان‌ماه امسال، وزارت خارجه فرانسه خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران شد. وزارت خارجه فرانسه پیشنهاد داد در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌خاطر برنامه موشک‌های بالستیک اعمال شود. به‌گزارش رویترز، وزارت خارجه فرانسه پیشنهاد اعمال تحریم‌‌های جدید علیه ایران را به خاطر برنامه موشک‌‌های بالستیک مطرح کرده بود. «اگنس روماتت اسپاگنه» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در سخنانی گفت: همان‌طور که می‌دانید، اتحادیه اروپایی پیش از این تحریم‌‌‌هایی را علیه شرکت‌‌های ایرانی که در برنامه موشک‌‌های بالستیک نقش داشته‌‌‌‌اند، اعمال کرده است. وی این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مکرون در جریان سفر به امارات عربی متحده درباره چشم‌اندازهای مربوط به تحریم‌‌های احتمالی علیه فعالیت‌‌های موشکی ایران بیان کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره اظهارات مکرون افزود: اگر لازم باشد، تحریم‌‌های جدیدی را می‌توان
اعمال کرد.
انتقاد روسیه از بی‌انصافی غرب در قبال ایران
وزیر خارجه روسیه می‌گوید کسانی که می‌خواهند ایران را متهم و این کشور را وادار به صرف‌نظر کردن از منافع خود کنند، منصفانه عمل نمی‌کنند. به گزارش تسنیم، سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش در پاسخ به خبرنگار رویترز درباره برجام و نقش ایران در خاورمیانه گفت:‌ درباره تغییر مفاد برجام دیدگاه منفی داریم و مثل فرانسه معتقدیم این توافق بین‌المللی باید به‌طور کامل اجرا شود. اگر قرار است مسائل دیگری هم مربوط به ایران در این قالب یا قالب دیگر به مذاکره گذاشته شود، این کار باید با مشارکت ایران و بر اساس اجماع انجام شود، نه از راه اولتیماتوم. به‌گفته وزیر خارجه روسیه، بازبینی در برجام بسیار خطرناک است و اگر برخی تمایل دارند در این چارچوب مسائل دیگری مطرح شود، باید با مشارکت ایران اقدام کنند. لاوروف با توجه به موضع آمریکا در بازبینی مفاد برجام گفت: آمریکا، روسیه را کشوری که قراردادها و امور بین‌المللی را بازبینی می‌کند، معرفی کرده است، حال آنکه دیدیم در توافقی مثل موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس، آمریکایی‌ها اینگونه رفتار کردند. وی در ادامه گفت:‌ عوامل زیادی در بی‌ثبات شدن اوضاع منطقه نقش دارند؛ اول از همه تهاجم [آمریکا] به عراق بود که به فروپاشی حکومت این کشور منجر شد. اقدام نظامی آمریکا و انگلیس [در عراق] بدون توجه به مخالفت‌های بین‌المللی آغاز شد و مسکو، برلین و پاریس آن را محکوم کردند، سپس به لیبی حمله کردند که آن هم مخرب بود و منجر به فروپاشی حکومت این کشور شد و هم‌اکنون شاهد هستیم که تروریست‌ها از لیبی به‌مانند پایگاهی استفاده می‌کنند. مسأله یمن نیز ایجاد شد، حال آنکه مسأله فلسطین هم حل‌نشده باقی مانده است، به این ترتیب نیروی بی‌ثبات‌کننده در منطقه بی‌شمار است؛ پس کسانی که می‌خواهند ایران را متهم و این کشور را وادار به صرف‌نظر کردن از منافع خود کنند، منصفانه عمل نمی‌کنند.
منبع: وطن امروز

ارسال نظرات
پر بیننده ها