قاسم سبزعلی گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با دولت داشتیم قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای تقویت ساختار حفاظت جنگل‌ها و به روز کردن تجهیزات در سال ۹۷ به این سازمان اختصاص یابد.
کد خبر: ۸۹۹۶۴۳۸
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، قاسم سبزعلی  در مورد آخرین وضعیت نظارت بر جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی کشور اظهار داشت: ما باید به منابع طبیعی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه اگر در حوزه آب، هوا و خاک دچار مشکل هستیم، این موضوع نشأت گرفته از دخالت‌های نابه جای انسانی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 15 هزار هکتار از جنگل‌های کشور دچار آتش‌سوزی می‌شوند، تصریح کرد: بیش از 90 درصد این آتش‌سوزی‌ها به دلیل عوامل انسانی و روشن کردن آتش در جنگل‌هاست.

سبزعلی همچنین از افزایش ضرورت امکانات برای نظارت و برخورد در حوزه آتش‌سوزی جنگل‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و همچنین قاچاق چوب اشاره کرد و گفت: برای بهره‌گیری از فناوری‌ نوین، استفاده از دوربین‌ها و سنسورهای لازم، نیازمند اعتبارات هستیم که امسال تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع و سازمان جنگل‌ها منعقد شد که امیدواریم در سال 97، 100 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یابد، تا بتوانیم تجهیزات خود را به‌روز کنیم.

وی همچنین از تعامل با سازمان اداری و استخدامی کشور برای شکل‌گیری ساختار تشکیلات حفاظت جنگل خبر داد و گفت: با تقویت یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، رصد و پیگیری تخلفات در این حوزه تقویت شده که در نهایت به نفع منافع ملی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع در پاسخ به این سؤال که بیشترین حریق اتفاق‌افتاده در جنگلها در سال 95 و امسال به چه میزان و در چه استان‌هایی بود، گفت: در سال 95 بیشترین آتش‌سوزی در جنگل‌های و مراتع استان‌های فارسی، اصفهان و خوزستان رخ داده و امسال نیز استان‌های خوزستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد را بیشترین وسعت حریق را در سطح جنگل‌ها و منابع طبیعی خود را داشته‌اند که عامل انسانی بیشترین نقش را داشته است.

وی همچنین اعلام کرد که شماره تلفن 1504 به صورت شبانه‌روزی فعال است و هموطنان می‌توانند هرگونه گزارشی در حوزه حریق جنگل، قاچاق چوب،‌ چرای بی‌رویه دام، تخریب و تصرفات و حتی تغییر کاربری در اراضی ملی را به این شماره اطلاع دهند.

به گزارش فارس، هر ساله از پانزدهم تا بیست و دوم اسفند به‌ عنوان هفته منابع طبیعی در تقویم جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری شده است.

کمبود نیروی انسانی برای نظارت بر عرصه‌های طبیعی، نداشتن بالگرد برای کنترل به‌موقع آتش‌سوزی جنگل‌ها و نداشتن تجهیزات به‌روز از جمله مشکلات سازمان جنگل‌ها و مراتع برای حفظ و حراست از منابع طبیعی کشور است.

ارسال نظرات