هر از چند گاهی بازار میوه با مهمانان ناخوانده‌ای روبرو می شود، این امر نگرانی‌هایی از باب تغییر ذائقه ایرانی‌ها به وجود آورده است.
کد خبر: ۸۹۹۶۴۵۱
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، اگرچه ایران رتبه اول تا دهم جهانی در تولید محصولات زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است، اما ورود لجام گسیخته میوه های فرنگی به کشور خسارت جبران ناپذیری را گریبان‌گیر بهره برداران بخش خواهد کرد.

این در حالی است که گفته می شود عرضه این میوه ها در پایتخت نسبت به گذشته کاهش یافته است اما با این وجود برخی مسئولان معتقدند که توزیع ناچیز این میوه های فرنگی می تواند برهم زدن نظم بازار را به همراه داشته باشد.

انتظار می‌رود که دستگاه های مسئول بر مبادی ورودی و مرزهای کشور نظارت بیشتری داشته باشند، چرا که حضور میوه های رنگارنگ فرنگی در بازار داخلی یکی از معضلاتی است که تولیدکنندگان را به دردسرانداخته است. 

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با انتقاد از عرضه میوه های ممنوعهدر بازار اظهار کرد: امسال وضعیت تولید میوه کشور مطلوب بوده، به طوریکه تولید فراتر از نیاز داخل است، بنابراین به عرضه میوه های رنگارنگ فرنگی نظیر سیب سبز فرانسه، انگورشیلی، گلابی آفریقا و آووکادو نیازی نداریم.

به گفته وی؛ باوجود ممنوعیت واردات میوه های فرنگی به جز چهار قلم نظیر موز، نارگیل، آناناس و انبه شاهد عرضه این میوه ها در مراکز خرده فروشی سطح شهرهستیم.

شادلو از افزایش سه برابری واردات میوه های گرمسیری دارای مجوز خبر داد و گفت: با وجود آنکه سالیانه تنها مجوز واردات 200 هزارتن موز صادر می شود، اما با افزایش 2 تا 3 برابری این میزان در داخل روبرو هستیم که این امر تهدید جدی برای تولید داخل محسوب می شود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: خرده فروشی ها سطح شهر باید پاسخگو باشند که میوه های ممنوعه را از کجا تهیه می‌کنند، چرا که این امر بهترین نوع ردیابی است.

وی با بیان اینکه امکان واردات میوه توسط کوله بر و مسافر وجود ندارد، افزود: میوه های وارداتی با این کیفیت تنها از طریق امکانات مکانیزه و کامیون های یخچال دار وارد می شود که با این وجود یکی از مرز های کشور باز است که واردات به سهولت صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول با توجه به آنکه میوه های ممنوعه مجوز واردات ندارند؛ بنابراین باید پیگیری های لازم برای توقف واردات صورت گیرد، چرا که قاچاق میوه تبعات منفی نظیر ورود آفات و بیماری ها به داخل کشور را به همراه دارد که برای مبارزه با آن باید هزینه های گزافی پرداخت کرد.

شادلو با انتقاد از عملکرد نظارتی دستگاه های مسئول بر بازار تصریح کرد: اگر دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با متخلفان جرائم حداقلی در نظر نگیرند، همه ساله در ایام پایانی سال شاهد اشباع بازار از محصولات قاچاق نیستیم.

عرضه محدود میوه های ممنوعه جای نگرانی نیست

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه در داخل میدان خبری از توزیع میوه های قاچاق نیست، اظهار کرد: خارج از میدان مرکزی، بسیاری از واردکنندگان این میوه های ممنوعه را زیر بارهای خود قرار می‌دهند و به طور مستقیم در میوه فروشی های سطح شهر عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توزیع میوه های قاچاق در حد بالایی نیست، افزود: قاچاق میوه کار آسانی نیست و امکان واردات آن در حجم گسترده به کشور وجود ندارد.

صابری با بیان اینکه با عرضه محدود میوه های ممنوعه جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به فراوانی تولید ، عرضه محدود میوه های قاچاق، تاثیری در بازار داخل نخواهد داشت.

توزیع 21 تن میوه قاچاق از ابتدای سال

علیرضا متبحری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت توزیع میوه های قاچاق در بازار گفت: هم اکنون عمده توزیع میوه های قاچاق شامل لیموترش برزیل،گلابی آفریقا، سیب سبز فرانسه، انگورشیلی و آووکادو است.

وی نرخ هر کیلو لیمو ترش برزیل 11 تا 12 هزار، گلابی 17 تا 18 هزار، سیب سبز 15 تا 16 هزار، انگور 17 تا 18 هزار و آووکادو دانه ای 10 تا 12 هزار تومان است.

متبحری ادامه داد: بنابرآخرین آمار از ابتدای سال تا کنون 21 تن انواع میوه های ممنوعه در کل سطح شهر عرضه شده است.

به گفته وی؛ با توجه به فراوانی تولید ، عرضه محدود میوه های قاچاق تاثیری در بازار ندارد.

عضو اتحادیه بافروشان از عرضه محدود نارنگی پاکستان در ایام پایانی سال خبر داد و گفت: با توجه به پایان عرضه نارنگی داخلی، برای جلوگیری از قاچاق این محصول به نظر می رسد که در ایام پایانی سال باید مجوز واردات آن صادر شود.

ارسال نظرات