معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش خبر داد
مهرزاد حمیدی گفت: در قالب طرح مددکاری اجتماعی در مدارس، بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در معرض خطر شناسایی شدند و 4 هزار نفر که دارای اختلالات مرتبط با رفتارهای پرخطر بودند به سازمان بهزیستی معرفی شدند.
کد خبر: ۸۹۹۶۷۹۳
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در دوره آموزشی، تخصصی، توجیهی ویژه مدرسان طرح توانمندسازی ادارات کل آموزش و پرورش و روحانیون کشور، گفت: پیشگیری اولیه در محله، مدرسه و خانواده صورت می‌گیرد که در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است و تعداد زیادی از مربیان، معلمان و روحانیون، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند. 

وی تصریح کرد: تعدد فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در مدارس دارند باید منجر به یکپارچه‌سازی و هدایت انرژی‌ها در یک مسیر شود. 

حمیدی خاطرنشان کرد: اگر آموزش 9 یا 11 ساعته به معلمان و مشاوران در طرح توانمندسازی در دید بلندمدت و آموزشی، فرایندی مستمر نباشد این واهمه وجود دارد که بهره‌گیری از این نیروها انجام نشود.

وی اظهار داشت: ارتقا و آموزش معلمان در طرح توانمندسازی باید در سیر مطالعاتی و تدوین محتوا صورت گیرد و آنها را همکار دائمی تلقی کرده و یک گروه اجتماعی بدانیم ضمن اینکه باید منابع آموزشی لازم برای آنها فراهم شده و در زمینه حفظ و نگهداری این معلمان و مشاوران ‌آموزش‌دیده اقدامات اساسی صورت گیرد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین باید ضمن حفظ انگیزه آنها بدانیم که این آمادگی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که در یک پروسه 10 یا 15 ساله برای بهره‌برداری از آموزش‌های فراگیری شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اقدامات بعدی هم می‌تواند انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: راهبردهای مدنظر آموزش و پرورش در طرح توانمندسازی معلمان، مربیان و مشاوران شامل توسعه مداخلات زودرس و مداخلات مبتنی بر دوره شیوع، تلفیق آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کلاس درس، افزایش نرخ پوشش طرح‌ها و برنامه‌ها، توسعه مشارکت دانش‌آموزان و مدارس و خانواده‌ها در نهضت اجتماعی، فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

حمیدی گفت: مدرسه، منزل و محله باید کنار همدیگر آمده و با توانمندسازی والدین و ارکان مدرسه در طرح‌های آموزشی و تخصصی در امر پیشگیری از اعتیاد، گام‌های اساسی برداشت ضمن اینکه همسویی بین این موارد بسیار مهم است.

وی گفت: همان‌طور که آموزش‌های لازم به والدین دوره اول دبیرستان ارائه می‌شود باید آموزش به والدین فرزندان پیش‌دبستانی و ابتدایی هم در دستور کار قرار گیرد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: سه کتاب در دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول و دوره متوسطه دوم با تیراژ 180 هزار نسخه تاکنون چاپ شده و قرار است تا پایان سال تحصیلی فعلی به 230 هزار نسخه افزایش یابد که می‌تواند به معلمان و دانش‌آموزان در زمینه پیشگیری اولیه کمک کند.

وی افزود: در قالب برنامه آموزش پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر 566 هزار نفر از معلمان، آموزش‌های لازم را سپری خواهند کرد.

حمیدی گفت: از 22 تا 28 آبان ماه سال جاری هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس کشور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شده است.

حمیدی افزود: در قالب طرح مددکاری اجتماعی در مدارس بیش از صد هزار دانش‌آموز در معرض خطر شناسایی و حدود 4 هزار نفر از آنان دارای اختلالات مرتبط با رفتارهای پرخطر به سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون وضعیت آسیب‌های اجتماعی در 38 هزار مدرسه در سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان ثبت شده است.

منبع: فارس

ارسال نظرات