روبرتو آزودو، دبیر کل سازمان تجارت جهانی، هشدار داد: تصمیم ترامپ در اعمال تعرفه گمرکی وارداتی به آمریکا برای فولاد و آلومینیوم می‌تواند به بروز رکود اقتصادی در جهان منجر شود.
کد خبر: ۸۹۹۶۸۲۰
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵


به گزارش خبرگزاری بسیج، روبرتو آزودو، دبیر کل سازمان تجارت جهانی، هشدار داد: تصمیم ترامپ در اعمال تعرفه گمرکی وارداتی به آمریکا برای فولاد و آلومینیوم می‌تواند به بروز رکود اقتصادی در جهان منجر شود.

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دستور اعمال تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم به آمریکا را صادر کرد. 

این اقدام باعث شد تا در سطح بین‌الملل به خصوص اتحادیه اروپا، کانادا و حتی استرالیا واکنش‌های سریعی شکل گیرد. 

آزودو از ترامپ خواست تا در این تصمیم تجدیدنظر کند چرا که این ریسک وجود دارد که شکل‌گیری یک جنگ اقتصادی به یک رکود عمیق جهانی منجر شود.

دبیر کل سازمان تجارت جهانی طی بیانیه خود اعلام کرد: ما نمی‌توانیم چشم خود را بر این خطر ببندیم و من از تمام طرف‌ها می‌خواهم تا به دقت در این زمینه فکر کرده و به یک راه‌حل برسند. 

وی معتقد است اگر جنگ اقتصادی شروع شود کار برای حل کردن و مصالحه آن دشوار خواهد بود.

در این بیانیه آمده است؛ اتخاذ «سیاست چشم در برابر چشم» از سوی طرف‌های درگیر می‌تواند تمام ما را کور کرده و جهان را در یک رکود عمیق اقتصادی فرو ببرد. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا از افتادن اولین قطره دومینو جلوگیری کنیم.

هم اکنون ترامپ در اجرای سیاست خود در داخل آمریکا نیز با مقاومت روبه‌رو است و حتی برخی از افرادی که در تیم وی قرار دارند با اجرای این گونه سیاست‌ها مخالف هستند. 

پائولورایان سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا که از جمله نمایندگان جمهوریخواه سطوح بالا محسوب می‌شود از ترامپ خواسته است تا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

اشلی‌استراینگ سخنگوی رایان گفت: ما به شدت نسبت به عواقب جنگ تجاری با دیگر کشورها نگران هستیم و از کاخ سفید می‌خواهیم تا از اجرای این تصمیم خودداری کند. البته برخی اعضای دولت ترامپ معتقدند علیرغم فشارهای داخلی و خارجی بعید می‌دانم که ترامپ از اجرای این تصمیم صرفنظر کند.

ویلبرراس وزیر اقتصاد آمریکا، طی روزهای گذشته گفته است که اجرای این تصمیم طی هفته جاری آغاز می‌شود و من هیچ دلیلی ندارم که در این زمینه شک کنم.

ارسال نظرات