خبرهای داغ:
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خبر داد

بیشترین امامزاد گان شاخص کشور در استان اصفهان

حجت الاسلام رضا صادقی،با اشاره به اینکه استان اصفهان از نظر موقوفه های حوزه های علمیه رتبه سوم در کشور را دارد، بیان کرد: مدرسه چهار باغ اصفهان موقوفات عظیمی در استان های آذربایجان، جهار محال بختیاری و .. دارد.
کد خبر: ۸۹۹۶۹۱۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبر گزاري بسيج از گلپايگان، حجت الاسلام رضا صادقی در مراسم افتتاح ۱۵ واحد مسکونی موقوفه حاج حسن شهریاری گلپایگان، در محل  این ساختمان برگزار شد، اظهار کرد: استان اصفهان بیشترین امامزاده شاخص در سطح کشور را دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، با اشاره به اینکه ۷۱۸ امامزاده در استان اصفهان وجود دارد که در ۵۰۰ مورد آن هم اکنون کار عمرانی انجام می شود، گفت: این نشانگر ارادت مردم و زحماتی است که برای این ذخایر معنوی احیا شده و کارهای فرهنگی بسیاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه با ۴۴ هزار رقبه وجود دارد، عنوان کرد: ۲۳ هزار رقبه ما متصرفی منفعتی و حدود ۱۰ هزار رقبه غیر متصرفی است که توسط اولاد آنها اداره می شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد موقوفات استان زراعی و کشاورزی است، تصریح کرد: متاسفانه خشک سالی های اخیر باعث شده پرداخت مال الاجاره با توجه به کشت کم برای مستاجرین مشکل باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه ۶۱۰ موقوفه دست آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: حدود ۴۹ و نیم میلیارد تومان مطالبات از نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج و ارتش در استان اصفهان داریم و حدود هفت  میلیارد تومان مال الاجاره آموزش و پرورش و وزارتخانه ها به تاخیر افتاده است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان از نظر موقوفه های حوزه های علمیه رتبه سوم در کشور را دارد، بیان کرد: مدرسه چهار باغ اصفهان موقوفات عظیمی در استان های آذربایجان، جهار محال بختیاری و .. دارد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه تعداد زیادی از موقوفات واگذار شده بود، یاداور شد: در چهار سال گذشته، پنج مدرسه  که در تصرف آموزش و پرورش و وقف انتفاع بود ولی تبدیل به مدارس منفعتی شده بود و از اجرای نیت واقف منحرف شده بود را آزاد کردیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، بیان کرد: مدرسه مریم بیگم که میلیارد ها تومان در اصفهان ارزش داشت و ۴۰ سال دست آموزش و پرورش بوده به نیت واقف که برای طلاب بود، برگشت.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اضافه کرد: بیش از ۵۰ کاروان سرا در اصفهان که برای مساجد و اماکن مقدس وقف شده و همه از بین رفته است امروز احیا شده و جذب توریست و گردشگری مذهبی دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به کاروانسراهایی همچون ابوزید آران بیدگل و کاروان سرای قمصر، خاطرنشان کرد: هتل های مذهبی و آب انبارها که از بین رفته بود در استان اصفهان احیا شده و به بهره برداری رسیدند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان نیز اسناد مهمی اخذ شد، خاطرنشان کرد: مجموعه حسن شهریاری چند سال رها شده بود که با پیگیری هایی که صورت گرفت به اتمام رسید.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه برای بیش از ۷۰ موقوفه با بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری شدیم، گفت: ۱۴۰ رقبه در کنار آقا علی عباس ساخته شد که یک منبع درآمد پایدار برای امامزاده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار