تشکیل ائتلافی میان چپ میانه به رهبری ماتئو رنتزی و راست میانه به رهبری سیلویو برلوسکونی، و سناریوی دوم سناریویی علیه مهاجران و اتحادیه اروپاست.
کد خبر: ۸۹۹۷۲۶۸
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، انتخابات در ایتالیا در روز یکشنبه 4 مارس 2018 انجام گرفت در این دوره انتخاباتی بیش از 46 میلیون ایتالیایی واجد شرایط رأی دادن هستند تا آرایش مجلس ملی و دولت بعدی آن را تعیین و تکلیف۶۳۰ نماینده مجلس و ۳۱۵ عضو انتخابی سنا را روشن کنند؛ انتخاباتی که درحقیقت میان ائتلاف میانه‌روها با ائتلاف راست‌گرایان است و رای گیری نشان خواهد داد که رای دهندگان ایتالیایی از زمان برگزاری انتخابات عمومی در سال 2013، به سمت احزاب پوپولیستی کشیده شده و زمینه برای تشکیل یک دولت جدید تلقی می شود و در نهایت می توان عنوان کرد انتخاب  برسر ماندن یا خروج از اتحادیه اروپاست.

 

ایتالیا در پنج سال گذشته تحت مدیریت و حاکمیت ائتلاف احزاب چپ میانه بوده و در این مدت، انریکو لتا، ماتئو رنتزی و پائولو جنتیلونی از همین ائتلاف تشکیل دولت داده‌اند. ناتوانی چپ میانه در برآورده کردن مطالبات اقتصادی  ، مسئله مهاجران و بدهی کلان اقتصادی  اکنون شرایط را برای پیروزی احزاب پوپولیست و راست‌گرا فراهم کرده است.  بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها ائتلاف احزاب راست و راست افراطی در صدر قرار خواهد گرفت، هرچند که بعید به نظر می‌رسد که این ائتلاف بتواند برای تشکیل دولت به اندازۀ کافی رای بیاورد. حزب موسوم به "جنبش پنج‌ستاره" هم که معمولاً به عنوان نیروی عوام‌گرا (پوپولیست) تعریف می‌شود، ظاهراً از جناح چپ پیشی خواهد گرفت. در این جناح، ائتلافی از نیروهای چپ میانه‌رو شکل گرفته که حزب دموکرات (حزب حاکم) و دو حزب کوچک را شامل می‌شود. نخست‌وزیر کنونی ایتالیا، پائولو جنتیلونی که جانشین ماتئو رِنزی شد به همین حزب دموکرات تعلق دارد.

برلوسکونی به دلیل پرونده‌های قضایی و محکومیت‌های پیشین تا سال ٢٠١٩ از تصدی هر گونه مسئولیت دولتی محروم است. با اینحال او با تمام قدرت از نامزدی آنتونیو تاجانی دفاع می‌کند که در کنار برلوسکونی یکی از بنیان‌گذاران اصلی حزب "فورزا ایتالیا" بود. آنتونیو تاجانی هم اکنون ریاست پارلمان اروپا را بر عهده دارد.

بنابراین می توان گفت دو سناریوی انتخاباتی پیش‌روی ایتالیایی‌ها وجود دارد: تشکیل ائتلافی میان چپ میانه به رهبری ماتئو رنتزی و راست میانه به رهبری سیلویو برلوسکونی، و یا ائتلاف میان راستگرایان که سناریوی محتمل‌تری است. سناریوی دوم سناریویی علیه مهاجران و اتحادیه اروپاست.

آن طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، جنبش ۵ ستاره، بیشترین آرا را به عنوان یک حزب واحد در انتخابات به دست خواهد آورد. جنبش ۵ ستاره، جنبشی پوپولیستی، ضد جهانی‌سازی و با سیاست‌های انقباضی مخالف هستند و خواهان یافتن جایگزینی برای یورو، واحد پول ایتالیا هستند اما واضح است  عمل به این وعده‌ها در صورتی که دولت ائتلافی تشکیل شود، کار سختی خواهد بود.

 

اما لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش ۵ ستاره و ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لیگ شمالی، در روزهای پایانی کارزار انتخاباتی از انتقادات‌شان به بروکسل کاسته و احتمال خروج از حوزه پولی یورو را رد کرده‌اند. با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران این چرخش را صرفاً تاکتیکی انتخاباتی و نه تغییر رویکردی واقعی می‌دانند.

 

به این ترتیب، احتمال دارد که انتخابات پارلمانی ایتالیا به یک دورۀ بلاتکلیفی سیاسی منجر گردد. با توجه به این که ظاهراً هیچیک از جناح‌ها قادر به کسب اکثریت مفید نخواهند بود، اتحادیۀ اروپا از بروز "فلج سیاسی" در این کشور ابراز نگرانی کرده است. به عقیدۀ مسئولان اتحادیۀ اروپا همانطور که در آلمان، چارۀ دیگری جز ائتلاف دو جناح چپ و راست دیده نمی‌شود، در ایتالیا هم همۀ نیروهای طرفدار اتحادیۀ اروپا باید برای ائتلاف بکوشند. این در حالی است که احزابی چون جنبش پنج ستاره این احزاب به اجرای اصلاحات مالی و اقتصادی که برای نجات ایتالیا ضروری است باور ندارند و به قدرت رسیدن آن به معنای توقف روند بهبود شرایط است. از سوی دیگر تحولات در ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است برکل این منطقه تاثیر می‌گذارد و شروع زمزمه خروج این کشور از منطقه یورو، شوک‌های خطرناکی به‌وجود خواهد آورد. اقتصاد منطقه یورو در فصول گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده بود، اما هنوز ریسک‌های بزرگ وجود دارد که باید رفع شود. احتمال به قدرت رسیدن احزاب پوپولیست، وضعیت شکننده اقتصادی و نظام بانکی ضعیف، که آینده ایتالیا را تهدید می‌کنند. عامل بعدی نگرانی، قصد بانک مرکزی اروپا برای محدود کردن برنامه‌های حمایتی است. افزایش نرخ‌های بهره به معنای بالاتر رفتن هزینه استقراض برای دولت ایتالیاست. دولت ایتالیا پس از یونان، بالاترین بدهی را در منطقه یورو دارد و کسری بودجه این کشور بالاست.

 

با این تفاسیر سیلویا دلال انلو، اقتصاددان ارشد در مدیریت سرمایه گذاری هرمس 5 احتمال پیش رو برای انتخابات ایتالیا را اینگونه عنوان می کند : (1) بحران مالی سیاسی بعد از انتخابات ؛ (2) یک پیروزی برای اتحاد راست طرف مقابل؛ (3) یک دولت ائتلافی مرکزی چپ؛ (4) یک دولت تحت رهبری جنبش 5 ستاره؛ (5) یا یک ائتلاف بزرگ. در آخر می توان عنوان کرد همه تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند که نتیجه احتمالی انتخابات رای به یک مجلس معلق و روبرو شدن با یک دوره عدم اطمینان است.

ارسال نظرات