خبرهای داغ:
قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت ها و خیرین:
قائم مقام محترم رییس دانشگاه در امور مشارکت ها و خیرین در همایش سالانه پیشگیری از سرطان گفت: یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری است و یک سوم دیگر سرطانها اگر به موقع تشخیص داده شود کاملا درمان پذیر است
کد خبر: ۸۹۹۷۲۹۷
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

خبرگزاری بسیج قزوین: یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری است، این مطلب را دکتر مجید رجبی، قائم مقام محترم رییس دانشگاه در امور مشارکت ها و خیرین در همایش سالانه پیشگیری از سرطان که به همت خانه مشارکت در سلامت استان قزوین در محل سالن سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار گردید، گفت و افزود: یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری است و یک سوم دیگر سرطانها اگر به موقع تشخیص داده شود کاملا درمان پذیر است ولی اگر بیماری سریع شناسایی نشود و زمان بگذرد، کار را برای درمان خیلی سخت تر خواهد شد.
بیماریها ی غیرواگیردار مشکل بزرگ سلامت
دکتر رجبی در خصوص مشکلات مهم سلامت استان گفت: بیماری ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد : بیماریهای واگیر دار مثل: سل- دیفتری – کزاز ... که مرگ و میر آنها با واکسیناسیون و برنامه های متنوع سیستم بهداشت و درمان در چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است و دسته دوم بیماری های غیرواگیردار، مثل اکثر سرطان ها، دیابت، فشارخون بالا ،سکته های قلبی و مغزی و ...که غیر قابل انتقال بوده و به شدت هم در حال افزایش بوده و مشکل اصلی سلامت در استان قزوین می باشد.

چهار عامل اصلی باعث بیماری ها غیرواگیردار می شود
به گفته این پزشک مسوول، چهار عامل مهم در پیشگیری از بیماریهای غیرواگیردار مؤثر است: 1- تغذیه سالم: که بایستی مواد غذایی مفید را مثل میوه ها و سبزیجات، ماهی و لبنیات کم چرب و حبوبات را استفاده کنیم و مواد غذایی مضر مثل فست فودها، چربی های جامد ،نوشابه های گازدار، نمک و... را نخوریم و یا مصرف آن را به حداقل رسانده و از سبد غذایی خانواده حذف کنیم. 2- استعمال دخانیات که تنها مشکل ما سیگار نیست، بلکه قلیان هم مشکل و عامل خطرناکی است که مصرف آن در حال افزایش است. ضرر هر یکبار قلیان کشیدن، حداقل برابر با 20 نخ سیگار کشیدن است ولی قبح آن در جامعه متاسفانه از سیگار کشیدن بسیار کمتر است. وی ادامه داد: استعمال دخانیات حداقل با 40 نوع سرطان در ارتباط است و بیش از 90 درصد سرطان های ریه، در افراد سیگاری و قلیانی دیده می شود.

روزی نیم ساعت حداقل میزان تحرک لازم
دکتر مجید رجبی، سومین عامل پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را تحرک بدنی دانست و افزود: میزان تحرک مورد نیاز روزانه حداقل نیم ساعت است و سی دقیقه پیاده روی در روز می تواند تاثیر زیادی در سلامت افراد داشته باشد.
ایشان استرس ها را چهارمین علت مهم در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر بیان داشت: و ضمن لزوم توجه به معنویت و ارتباط با خالق هستی برای کاهش تنش های عصبی، آموزش های مستمر جامعه را برای فراگیری مهارت های کنترل استرس خصوصا در سن بلوغ را یادآور شد.

 

علائم اولیه سرطان
شایعترین علامت بیماریهای غیرواگیردار (دیابت، فشار خون ، سرطان ها و بیماریهای قلبی عروقی) بی علامتی است !
ممکن است فرد مبتلا در ابتدای بیماری هیچ علامتی نداشته باشد.
اما از اولین علائم سرطان ها می توان از "خارج شدن غیر طبیعی خون از هر کجای بدن" نام برد. "پیدا شدن توده در هر جای بدن " می تواند از دیگر نشانه های سرطان ها باشد و بایستی فرد حتما توسط پزشک معاینه شود است. "به وجود آمدن خال جدید در بدن که سریع بزرگ می شود و رنگ آن یکنواخت نیست و سریع زخمی شده و فاقد حدود مشخص است" نیز بایستی از نظر سرطان مورد معاینه دقیق قرار گیرد. و همچنین "سرفه های مزمن، گرفتگی و تغییر صدا بیش از سه هفته بدون علت خاص " خصوصا در فرد سیگاری اگر با خلط خونی نیز همراه باشد، بایستی از نظر سرطان مورد بررسی قرار گیرد. "اشکال در بلع، زود سیر شدن همراه با لاغر شدن بیش از ده درصد وزن در ماه" خصوصا در افراد سیگاری میتواند از علائم سرطان باشد که در سریع ترین زمان ممکن، فرد باید به پزشک مراجعه نمایند. "تغییر در عادات اجابت مزاج و ادرار کردن، بدون علت خاص" اگر بیش از سه هفته ادامه یافته و خصوصا اگر همراه خون باشد نیز یکی دیگر از علائم سرطان هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها