خبرهای داغ:
الحائر مخوف‌ترین، بزرگ‌ترین و مستحکم‌ترین زندان سعودی است که بسیاری از مخالفان سیاسی عربستان، دوران محکومیت خود را در این زندان سپری می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۹۷۳۴۳
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، با زندانی شدن ۱۱ شاهزاده سعودی در تظاهرات و اعتراضات صورت گرفته در برابر کاخ پادشاهی عربستان در ریاض، بار دیگر نام و آوازه زندان بد نام «الحائر» در رسانه ها مطرح شد. پیش از این نیز روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درنوامبر گذشته اعلام کرده بود که احتمالاً شاهزاده‌های بازداشت شده در هتل «ریتز کارلتون» در ریاض به این زندان منتقل شده اند.  

الحائر مخوف ‌ترین، بزرگ‌ترین و مستحکم ترین زندان سعودی است که بسیاری از مخالفان سیاسی حاکمیت عربستان، یا کسانی که به بهانه رویکردهای تروریستی بازداشت شده اند، دوران محکومیت خود را در این زندان سپری می‌کنند.

 

**گوانتاناموی عربستان در کجا واقع است

زندان الحائر در سال ۱۹۸۳ افتتاح شده و یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های عربستان به شمار می‌رود. این زندان در ۴۰ کیلومتری جنوب ریاض پایتخت عربستان واقع شده که با تدابیر شدید امنیتی اداره می‌شود.

زندان الحائر از نمای بالا

مدیریت این زندان تحت نظر سازمان تحقیقات عمومی عربستان است. بیشتر افراد حاضر در زندان کسانی هستند که در مسائل مربوط به تروریسم متهم شده اند. از جمله زندانیان حاضر در این زندان کسانی هستند که حملاتی را برای گروه تروریستی القاعده در داخل عربستان انجام داده‌اند.

بسیاری از متهمان و محکومان به اقدامات تروریستی به علاوه فعالان سیاسی مخالف حاکمیت عربستان در این زندان به سر می برند. درهای این زندان همواره به روی کمیته های حقوق بشری جهان بسته است و اقدامات و تجاوزهای صورت گرفته از زندانیان سیاسی همواره از دیده‌ها  پنهان است. حتی اگر در اثر فشارهای بین المللی بازدیدهای مختلفی از این زندان صورت بگیرد،  این بازدید شامل بخش های پیش بینی شده و در زمان بسیار اندک خواهد بود.   این زندان حدود ۳۸ سلول دارد و در حال حاضر بالغ بر ۱۳۰۰ زندانی در آن به سر می برند.

 

**تحولات مهم زندان الحائر در گذر زمان

در سال ۲۰۰۳ آتش سوزی بزرگی در این زندان به وقوع پیوست که به کشته شدن ۷۹ زندانی و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد.

در سال ۲۰۰۷ شورشی در داخل زندان به راه افتاد، شورش پس از آن آغاز شد که تصاویر ویدئویی از یک تلفن همراه در اینترنت منتشر شد که نشان می‌داد یک نگهبان زندان، زندانیان را با عصای پلاستیکی مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

الحائر؛ مخوف ‌ترین، بزرگ‌ترین و مستحکم ترین زندان سعودی است

دیده بان حقوق بشر در آن زمان  بازدیدی را از زندان انجام داد و شهادت زندانیان را از مشاهده مرگ همراهان خود به علت اوضاع نابسامان بهداشتی و شکنجه کشف و ضبط کردند.

سایت افشاگر ویکی لیکس نیز در سال ۲۰۱۰ از روش‌های وحشیانه ای پرده برداشت که مقامات آل سعود برای شکنجه مخالفان خود از آن بهره می‌بردند. این سایت تاکید کرد که عربستان بزرگترین زندان ها از نظر حجم در جهان را دارا است که مهمترین آنها نیز زندان الحائر است.

در سال ۲۰۱۲ نیز نام این زندان پس از آن مطرح شد که ناآرامی هایی در داخل زندان به وقوع پیوست که باعث زخمی شدن تعدادی از زندانیان و نیروهای امنیتی شد.

در سال ۲۰۱۴  رسانه‌های خبری به نقل از فعالان حقوقی اعلام کردند که  زندانیان زن در این زندان مورد شکنجه قرار می گیرند و زندانبانان با شلاق آنها را کتک می زنند.  

یکی از زنان بازداشت شده به نام "می الطلق" در این رابطه می گوید که او و  دوستش به علت درخواست برای انتقال به زندان القصیم  برای سهولت در  ملاقات خانواده مورد شکنجه قرار گرفته است. آنها  برای دستیابی به مطالبات خود اعتصاب غذا کرده بودند، اما زندانبانان زن  به اندازه‌ای آنها را با شلاق کتک زدند که بیهوش شدند و سپس  برای مجازات به زندان انفرادی منتقل شدند.  

دیده بان حقوق بشر بازدیدی را از زندان انجام داد و شهادت زندانیان را از مشاهده مرگ همراهان خود به علت اوضاع نابسامان بهداشتی و شکنجه کشف و ضبط کردند.

در ژوئن سال ۲۰۱۵ نیز گروه تروریستی داعش یک خودروی بمب گذاری شده را در نزدیکی درب ورودی این زندان منفجر کرد.

 

**گزارش‌های بین‌المللی درباره زندان مخوف الحائر

سازمان عفو بین الملل در گزارش سالیانه خود مربوط به سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اعلام کرد که مقامات عربستان روش‌های وحشیانه ای را برای شکنجه و بدرفتاری با زندانیان به کار می گیرند تا بتوانند از افراد بازداشت شده اعتراف بگیرند و ضد آنها  در دادگاه استفاده کنند.  

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در گزارشی تاکید کرد که دولت عربستان از قوانین سخت گیرانه خود در زمینه مبارزه با تروریسم برای توقیف صدها نفر از اشخاص برای زمان‌های نامشخص استفاده می کنند.  محکومیت بسیاری از این افراد انتقاد از حاکمیت است و بسیاری از آنها  مورد محاکمه‌های محرمانه و غیر عادلانه قرار می‌گیرند.

تصویری که از درون زندان الحائر منتشر شد

ولیعهد عربستان سعودی  مسئول اصلی رفتار های انجام شده در زندان الحائر است. وی از گردان "السیف الأجرب" (شمشمیر آخته)  که یکی از  شاخه های فرعی گارد  پادشاهی عربستان است، برای قلع و قمع مخالفان خود در داخل خاندان حاکم استفاده می کند. برخی ناظران  مسائل بین المللی اعتقاد دارند که  انتشار برخی اخبار و گزارش ها در رابطه با زندان الحائر  پیام تهدیدآمیزی از سوی ولیعهد جوان خطاب به تمامی مخالفان حاکمیت است که ممکن است  آنها را به سرنوشتی مشابه شاهزاده‌های بازداشتی مواجه کنند.  

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها