این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به زندگی اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) گفت: حضرت در دوران کوتاه زندگی خود زیباترین جلوه پاسداری از اسلام و حریم ولایت را به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۸۹۹۷۴۱۴
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

حجت‌الاسلام محمدصادق رضوی‌راد از کارشناسان مسائل فرهنگی ضمن تبریک سالروز میلاد باسعادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) حضرت فاطمه(س) گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) سرآمد زنان عالم در اوج عزت، فضیلت، کمال معنوی و انسانی هستند به حدی که جز معصومین، دیگران نتوانسته‌اند آن حضرت را به‌صورت کامل بشناسند.

 

وی ادامه داد: چگونه می‌توان آن حضرت را شناخت درحالی‌که خدای متعال به پیامبراکرم (ص) می‌فرماید؛«ای پیامبر اگر تو نبودی هستی و عالم را نمی‌آفریدم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را به وجود نمی‌آوردم» چگونه می‌توان به فضایل و کمالات فاطمه (س) پی برد؟ قطب عالم امکان حضرت مهدی (عج) فاطمه را الگو و مقتدی خویش می‌داند و می‌فرماید «دختر رسول خدا (ص) زیباترین الگو برای من است.» 

 

حجت‌الاسلام رضوی‌راد با اشاره به آیه 57 سوره احزاب گفت: در این آیه خداوند متعال می‌فرماید «هر کس خدا و پیامبرش را اذیت کند در دنیا و آخرت مورد لعن خدا است و برای او عذاب جهنم آماده شده است» و در حدیثی از رسول خدا که فرمود «خدا باخشم فاطمه خشمگین و با رضایتش راضی می‌شود» و همچنین فرمود «هر که فاطمه را به خشم آورد مرا خشمگین نموده است و هرکه مرا خشمگین کند خدا را خشمگین کرده است.» لذا براساس این آیه و احادیث فاطمه زهرا (س) معیار خشم و رضایت خداوند متعال است. 

 

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به زندگی اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) گفت: حضرت در دوران کوتاه زندگی خود زیباترین جلوه پاسداری از اسلام و حریم ولایت را به نمایش گذاشتند و محور پایه‌ریزی حرکت عظیم سیاسی و تحول بزرگ فکری و اجتماعی بر محور ولایت و امامت شدند. 

 

وی افزود:  اگر فداکاری حضرت زهرا(س) در مقابله با تفکر انحرافی خروج از مسیر امامت نبود زمینه لازم برای ائمه معصوم فراهم نمی‌شد. حضرت زهرا(س) با هوشیاری کامل جریان انحرافی خروج از اسلام ناب محمدی (ص) را شناخت و با سخنرانی خود جریان منافقانه انحراف را به جامعه معرفی کردند. 

 

حجت‌الاسلام رضوی‌راد با تأکید بر اینکه می‌توان حضرت زهرا (س) را مدافع حقیقی حریم ولایت و پایه‌گذار دفاع هوشمندانه از ولایت و امامت دانست، گفت: بی‌بی دوعالم برای اینکه این سؤال برای همیشه تاریخ، وامت اسلام مطرح باشد به حضرت علی (ع) وصیت کردند که شبانه پیکر مطهرشان را دفن کرده و قبرشان برای همه زمان‌ها مخفی بماند، تا اینکه  پرچم این مبارزه دفاع همیشگی از ولایت در همه زمان‌ها در اهتزاز باشد و این سؤال باید همواره مطرح باشد که چرا قبر یگانه دختر پیامبر خدا(ص) مخفی است؟ 

 

وی با اشاره به ابعاد زندگی عبادی فاطمه(س) گفت: از دیگر فضیلت‌های آن حضرت عبادت‌هایشان است که از لحاظ کمیت تا بدان حد است که تمامی لحظات زندگی او را دربر می‌گیرد. ازاین‌رو می‌توان گفت رفتار، گفتار، نگاه، تلاش، نفس کشیدن حضرت در هرلحظه از شبانه‌روز عبادت است و ازنظر کیفیت نیز عبادت او مورد توجه خدای تبارک و تعالی است تا جایی که وقتی در محراب عبادت قرار می‌گیرد و به عبادت مشغول می‌شود خدا به وی مباهات می‌کند. 

 

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به سخن رسول خدا (ص) درباره فاطمه صدیقه(س) می‌فرماید«خدا دل و جوارح دخترم فاطمه را عمیقاً سرشار از ایمان ساخته و او همواره در اطاعت و فرمان‌برداری خداوند به سرمی برد.» همچنین امام حسن(ع) می‌فرماید«مادرم فاطمه (س) را دیدم که در شب جمعه از بستر خویش جداشده است، تا طلوع خورشید مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار بود و لحظه‌ای از رکوع و سجود سر برنمی‌داشت.» 

 

حجت‌الاسلام رضوی‌راد ساده زیستی و دوری از مصرف‌گرایی، سازگاری با وضعیت اقتصادی، پارسایی و قناعت به امکانات کم زندگی را از دیگر ویژگی‌های برجسته حضرت زهرا(س) دانست و گفت: حضرت باوجود بهره‌مندی از مزرعه «فدک» که پیامبر(ص) به او بخشیده بود و همچنین تلاش و کاری که حضرت علی (ع) انجام می‌داد، همه این امکانات را وقف نیازمندان، مساکین و فقرا می‌کردند و خود به کمترین امکانات زندگی قناعت داشتند و هیچ‌گاه از علی(ع) چیزی نخواستند که نتواند برآورده کند. 

 

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: از امام باقر(ع) نقل است که حضرت فاطمه(س) تمام کارهای خانه از جمله آرد کردن گندم و نان پختن و جارو کردن، و حضرت علی (ع) آنچه مربوط به بیرون خانه بود را نظیر جابجا کردن هیزم و آوردن گندم بر عهده‌ داشتند. 

 

حجت‌الاسلام رضوی‌راد ادامه داد: روزی حضرت علی(ع) از حضرت زهرا(س) پرسیدند«آیا در خانه چیزی برای خوردن داریم؟» حضرت فرمود؛«قسم به خدایی که حق تو را عظیم داشت سه روز است که چیزی نداریم تا برایت بیاورم»، امیر مؤمنان فرمود« پس چرا من را خبر نکردی؟» حضرت زهرا(س) در پاسخ گفتند« پیامبر از اینکه از تو چیزی بخواهم مرا بر حذر داشت و فرمود: که از پسر عمویت چیزی نخواه مگر اینکه خودش برایت بیاورد.» 

 

وی  یکی دیگر از زوایای زندگی حضرت زهرا(س) را رابطه عاطفی با امیرمؤمنان(ع) مطرح و خطاب به بانوان جامعه بیان کرد: استفاده از نام مناسب و القاب زیبا برای خطاب به همسر، باعث ایجاد رابطه مثبت و محیطی آکنده از صمیمیت و سبب پیدایش رفتاری مناسب در طرف مقابل می‌شود. 

 

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: در زندگی مشترک فاطمه(س) با علی(ع) عبارت‌ها و کلمات محبت‌آمیز بسیار است؛ حضرت فاطمه (س) با داشتن درک صحیح از روابط زن و شوهر و ایجاد کانون گرم برای خانواده و با الهام از سخنان نورانی پیامبر(ص) همواره به همسر خود عشق می‌ورزید و در کلام خود علاقه و احترام را ابراز می‌کرد. گاه با کنیه (اباالحسن) و گاه با عنوان (پسرعمو)، همسر خویش را صدا می‌کردند. حضرت فاطمه(س) در مقام اظهار محبت و علاقه به همسر خود حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمود«علی جان روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای تو.» 

 

حجت‌الاسلام رضوی‌راد به توجه حضرت زهرا(س) به عفاف و پوشش هم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از جلوه‌های بسیار زیبا و دیدنی از رفتار و گفتار فاطمه(س) در عرصه عفاف و حجاب است و ازاین‌جهت حضرت زهرا(س) سرمشق و الگوی تمامی دختران وزنان است. 

 

وی حجاب و رعایت حریم محرم و نامحرم از مباحث بسیار مهم دانست و تاکید کرد: جامعه اگر بخواهد سالم بماند و نسل سالمی را بپروراند بایستی این موضوع مهم همگان توجه کنند. 

 

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: توجه حضرت زهرا(س) در این رابطه به‌گونه‌ای است که در پاسخ سؤال پیامبر(ص) از پرسش بهترین زن، این است که مرد نامحرم او را نبیند و زن نامحرم مرد نامحرم را نبیند. 

 

وی افزود: البته توجه به حجاب و عفاف و رعایت حریم محرم و نامحرم مانع حضور زن در اجتماع و عرصه‌های سیاسی و فرهنگی نیست، بلکه بالعکس زن با رعایت آن‌ها می‌تواند بالاترین تأثیر را در اجتماع و در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی داشته باشد. همان‌گونه که سیره حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) و همچنین حضور بانوان وزنان در انقلاب اسلامی همین را به اثبات رسانده است. 

 

حجت‌الاسلام رضوی‌راد ادامه داد: نقش مادری حضرت زهرا(س) در همان بیت نبوت در مراقبت‌های مادرانه از رسول خدا(ص) آغاز می‌گردد که پیامبر(ص) ایشان را ام‌ابیها خطاب فرمود و با قدم گذاشتن به منزل علی(ع) و پرورش چهار فرزند به اکمال می‌رسد. 

 

وی افزود: دو فرزند از فرزندانش که به مقام امامت رسیده و هدایت‌کننده امت اسلام گردیدند و با شهادت خود تحول عظیمی را در جامعه به وجود آورند و در دامن‌پاک بی‌بی دوعالم دو دختر پرورش پیدا کردند که بعد از واقعه جان‌سوز عاشورا پرچم‌داران آگاهی دادن به جامعه گردیده، و با خطبه‌های آتشین خود دودمان بنی‌امیه را برای همیشه تاریخ رسوا کردند. 

 

این کارشناس مسائل فرهنگی به همسرداری حضرت فاطمه(س) هم اشاره و تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) در موقعیت حساسی در خانه امیرالمؤمنین علی(ع) زندگی می‌کرد، سپاه اسلام همیشه در حال آماده‌باش بود هرسال چندین جنگ براسلام تحمیل می‌شد. حضرت علی(ع) مجاهد عرصه‌های دفاع از اسلام در تمامی میدان‌های جنگ حضور داشت و فاطمه (س) همراه او همیار و غمخوار او در میدان‌ها جنگ بود که زخم‌های تن آن حضرت را مداوا می‌کرد و هم فرزندانش را محافظت و پرستاری می‌کردند تا خاطر حضرت علی (ع) درمی‌داد نبرد از خانه و کاشانه راحت باشد. 

 

حجت‌الاسلام رضوی‌راد بابیان اینکه زندگی حضرت فاطمه(س) در جنبه‌های مختلف برای همه انسان‌ها از زنان و مردان الگو است، گفت: روز ولادت سیده زنان عالم به‌عنوان روز مادر و زن نام‌گذاری شد تا همه مادران وزنان به سیره زندگی آن حضرت توجه بیشتری داشته باشند و به‌عنوان مادری موفق در تربیت اولاد، همسری وفادار به شوهر و  یک زن خانه‌دار زندگی زاهدانه و به‌دور از تجملات وزندگی ساده موردتوجه قرار دهند. 

 

وی خاطرنشان کرد: هم زنان وهم مردان جامعه بایستی با الگوگیری از زندگی سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا(س) مدافع حریم اسلام ناب محمدی(ص) که همان اسلام اهل‌بیت(ع) است، باشند و در تمامی صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی حضور داشته باشند.

 

 انتهای پیام/

 
ارسال نظرات