با وجود توان بسیار بالای ایران در حوزه تولید کیف،متاسفانه وجود برخی از نارسایی ها،تولید کنندگان داخلی را با چالش های بسیاری مواجه ساخته است.
کد خبر: ۸۹۹۷۴۵۶
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، در طول سالیان اخیر، تولید داخلی ایران در بخش کیف به توفیقات بسیاری نائل شده است.
 
با همه این اوصاف،ضریب توفیقات حاصل شده، به هیچ عنوان همسان و همراستا با ظرفیت‌های موجود به نظر نمی‌رسد و وجود برخی از نارسایی‌ها، همچون واردات بی رویه،چنان شرایط سخت و دشواری را بر بازار این عرصه، ایجاد کرده که برخی از تولید کنندگان داخلی، عطای فعالیت در این بخش را به لقایش بخشیدند.

کم نیستند افراد و گروه‌های فعال در بخش تولید محصولات چرمی کیف و حتی کفش که معتقدند با وجود مصرف بسیار بالای داخلی این اقلام و محصولات، متأسفانه واردات بی رویه مسبب فرصت سوزی‌های بسیاری شده است و نه تنها مصرف بالای تولید داخلی شرایط را برای تولید کنندگان داخلی متحول نساخته، بلکه در بخش صادرات نیز نتوانسته‌ایم به کامیابی چشمگیری نائل شویم.

عیسی عبدالملکی، یکی از تولیدکنندگان محصولات چرمی کیف در غرب استان تهران با اشاره به موفقیت های چشمگیر کشورهایی همچون ترکیه و چین در عرصه تولید کیف، اظهار کرد: در صورت برنامه ریزی اصولی و موثر از تولید کنندگان داخلی،به راحتی چنین توفیقاتی برای تولید کنندگان داخلی نیز حاصل می‌شود و این امری است که به سادگی با الگو برداری از طُرُق و روش کشورهای مذکور محقق خواهد شد.

وی افزود: طبیعتا با عرضه و ارائه تسهیلات ارزان قیمت،بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در این حوزه مرتفع خواهد شد، اما برخی گمان می‌کنند صرفا و مطلقا با ارائه تسهیلات و وام های اینچنینی، مشکلات فعالان و تولید کنندگان این حوزه حل و فصل می‌شود، در صورتی که بخش اعظم مشکلات فعلی،ریشه در واردات بی‌رویه دارد.

عبدالملکی بیان کرد: با تسهیلات ارزان قیمت، بسیاری از نارسایی ها و مشکلات تولید کنندگان رفع می‌شود، اما با ممنوع ساختن و جلوگیری از واردات اقلام و کالاهایی که امکان تولید داخلی آن وجود دارد به سهولت قادر خواهیم بود، تحولات چشمگیر و عمده‌ای را در تمامی بخش های تولیدی رقم بزنیم که حوزه کیف،کفش و بسیاری از عرصه های دیگر نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

وی افزود: در صورت مهار واردات بی رویه،نه تنها ضریب صادرات به بسیاری از کشورهای منطقه و هدف،افزایش می یابد،بلکه قادر خواهیم بود تولید کنندگان قَدَر و قدرتمندی همچون ترکیه و چین را نیز به زانو در بیاوریم.

این تولید کننده کیف در غرب استان تهران گفت: در صورتی که تعدد و تکثر تقاضا به میزان کافی برای محصولات داخلی وجود داشته باشد قاعدتا نقدینگی کافی نیز برای تولید کنندگان فراهم می‌شود و امکان بازپرداخت اقساط و تسهیلات نیز به سهولت میسر می‌شود، در غیر اینصورت در نبود مشتری،کسادیِ بازار و رکود، معضلات و مشکلات اقتصادی تولید کنندگان نیز مضاعف و فزاینده خواهد شد.

لزوم به روز رسانی تجهیزات و ادوات تولید کیف احساس می‌شود/نیاز ایران به 18 میلیون کیف اداری و مدرسه‌ای در سال
احمد روح پرور، یکی از فعالان سابق تولید کیف در استان البرز، با اشاره به نقش بسیار حائز اهمیت دستگاه‌ها و تجهیزات تولید کیف در ارتقایِ کمی و کیفیِ این محصول، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌های موجود در واحدهای تولیدی، کهنه و مستهلک می باشند و با این وضعیت، امکان رقابت با تولیدات کشورهای چین و ترکیه، سخت و ناممکن است.

وی افزود: رقابت پایدار و موثر با رقبا، مستلزم حصول توفیقات جدی در دو بخشِ نرم افزاری و سخت افزاری است،که بخش اول معطوف به بروکراسی اداری و حوزه برنامه ریزی می باشد و عرصه دوم به حوزه تجهیزات و دستگاه‌های مربوطه و ارتقای کیفی آن باز می‌گردد.

چندی پیش، محسن خردمند، رئیس اتحادیه سراجان، در گفتگویی با رسانه‌ها در تشریح وضعیت حاکم بر بازار کیف ایران، بیان کرد: آنچنان که برآوردهای انجام شده نشان می دهد،نیاز ایران به کیف در سال(در دو حوزه اداری و مدرسه‌ای)حدود 18 میلیون کیف است.

آنچنان که این مقام مسئول در اتحادیه اشاره شده می‌گوید: از این میزان حدود 50 تا 60 درصد محصولات، در بخش داخلی تولید می‌شوند که به زعم وی در صورت اطمینانِ تولیدکنندگان از برخورد با وارد کنندگان غیر مجاز و مهار و کنترل این معضل، به‌صورت تدریجی بر ضریب تولید افزوده می‌شود.
موضوع واردات مواد اولیه و ترخیص کالا از دیگر نارسایی‌هایی است که بنابر اظهارات خردمند، بر میزان مشکلات تولید کنندگان افزوده است.

امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر موثر و اصولی، اقدامات لازم برای رفع مشکلات و بهبود شرایط در این عرصه، اتخاذ و عملیاتی شود که در چنین صورتی در سایه این فعالیت بسیاری از کاستی‌ها و محدودیت ها رفع خواهد شد و طبیعتا با بهره‌گیری از ظرفیت اشتغالزایی تولید کیف، قادر خواهیم بود بخشی از نارسایی مرتبط با معضل بیکاری را نیز مهار و کنترل کنیم.
ارسال نظرات