رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاسک از کاهش 90 درصدی تصرفات اراضی ملی در این شهرستان در سه سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۸۹۹۷۶۳۶
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

به گزارش خبر گزاری بسیج هرمزگان؛ جمشید سالاری صبح امروز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع اصحاب رسانه این شهرستان اظهار کرد: خبرنگاران از قشرهای تلاشگر جامعه هستند و همه ما باید به حقوق این قشر زحمت‌کش احترام بگذاریم، زیرا در اطلاع‌رسانی و آبادانی جامعه سهیم هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی مردم این منطقه بیابان‌های شرق استان و شهرستان هست و در شرق شهرستان ماسه‌های روان و در غرب هجوم ریزگردها زندگی را برای مردم این دیار سخت کرده است، افزود: 75 درصد اراضی این منطقه بیابانی، 10 درصد جنگل و 15 درصد را مرتع تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاسک تصریح کرد: در حاشیه نوار ساحلی این شهرستان جریان باد باعث حرکت ماسه‌های سواحل به سمت مناطق مسکونی و ایجاد تپه‌های ماسه‌ای شده و از جمله تخریب منازل، راه‌های دسترسی، تاسیسات زیر بنایی و همچنین ایجاد بیماری‌های پوستی، چشمی و ریوی در افراد می‌گردد.

سالاری اضافه کرد: در سال جاری در غرب این شهرستان برای جلوگیری از ریزگردها با احداث بند و بندسارها خاکی در سطح چهارص هکتار با اعتباری بالغ بر ششصد میلیون تومان از محل اعتبارات ملی انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سطحی معادل هشتصد هکتار در شرق شهرستان مالچ‌پاشی شده است، ادامه داد: برای جلوگیری از ماسه‌های روان در منطقه مذکور در سطحی ششصد هکتار با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان از محل ملی نهال کاری شد.

این مقام مسؤول اضافه کرد: با توجه به کم‌آبی در کشور و این بندر ساحلی با میانگین بارندگی 120 میلی‌متر در سال یکی از شهرستان‌های  گرم و خشک محسوب می‌شود که باید با احداث سدهای خاکی، سنگی و ملاتی برای تقویت سفره‌های زیرزمینی و چاه‌های پایین‌دست گام موثری در اراضی کشاورزی در این منطقه برداشت.

به گفته وی، مرمت و بازسازی پروژه آبخیزداری منطقه زوادو با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیون تومان و همچنین سد سنگی ملاتی‌نگر شرقی با اعتباری بالغ بر دویست میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در این شهرستان انجام شد که به زودی در هفته منابع طبیعی به بهره‌برداری می‌رسد.

سالاری یادآور شد: میزان تصرفات اراضی ملی در شهرستان جاسک در سال جاری نسبت به سال‌های 91 تا 93، 90 درصد کاهش پیدا کرده است.

گفتنی است، در پایان این نشست با اهدا لوح و هدایا از خدمات و تلاش‌های خبرنگاران این شهرستان به خاطر انعکاس اخبار این اداره تقدیر و تشکر به عمل آمد.

ارسال نظرات