خبرهای داغ:
همایش «حوزه انقلابی، مسؤولیت‌های ملی و فراملی» امروز با حضور جمعی از روحانیون و شخصیت‌های برجسته حوزوی در قم برگزار شد که در این همایش لازمه‌های دستیابی به حوزه‌های علمیه انقلابی و چالش‌های موجود در این راه مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۹۹۷۷۸۲
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
انقلابی گری برای حوزه هویت‌ساز است/ ضرورت توسعه مقابله گفتمان انقلابی حوزه علمیه با گفتمان استکبار
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، همایش «حوزه انقلابی، مسؤولیت‌های ملی و فراملی» با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و حوزوی ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

عبدالوهاب فراتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این همایش اظهار کرد: مردم معتقدند روحانیت در طول تاریخ در کنار آنان ایستادگی کرده است. جایگاه مقبول روحانیت در بین مردم در طول تاریخ گاهی تضعیف و گاهی تشدید شده است.

وی افزود: قبل از انقلاب روحانیون به دو دسته انقلابی و غیرانقلابی تقسیم می‌شدند، ولی اکنون به دو دسته انقلابی و ضد انقلاب تقسیم می‌شوند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مدنی بودن نهاد روحانیت مورد تأکید است چرا که ویژگی‌های مهمی در گستره حوزه‌های علمیه مورد اهمیت است که در گرو مدنی بودن نهاد روحانیت است.

فراتی افزود: کنش جمعی روحانیت نباید مورد تأثیر دولت و فشار‌های سیاسی باشد چرا که حوزه نهادی مدنی است.

وی عنوان کرد: اگر روحانیت بر وجه مدنی بودن خود در درون و بیرون باقی بماند می‌تواند راهی به سوی انقلابی شدن خود گشوده بگذارد.



*فاصله طبقاتی بین روحانیون صلاح نیست

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: تحقیقات نشان داده است نگاه مردم نسبت به روحانیت نسبت به دهه اول انقلاب تغییر کرده است و برخی مردم معتقد به تغییر منش روحانیون کنونی نسبت به گذشته هستند.

فراتی با بیان اینکه در سال‌های اول انقلاب روحانیت نقش پدربزرگ جامعه را داشت و پناهگاه مردم محسوب می‌شد گفت: آنچه امروز مشاهده می‌شود این است که روحانیت اکنون به رقیب جریان‌های سیاسی تبدیل شده است.

وی حفظ اقتدار مدنی روحانیت را ضروری برشمرد و گفت: روحانیت که در گذشته نقش اثباتی داشت اکنون نقش ضدیت پیدا کرده یعنی در گذشته تولید گفتمان در جمعیت روحانیت بیشتر بود و به همان میزان خط دهی بیشتری داشت، ولی اکنون منتظر است در جایی مثل تهران اتفاقی رخ دهد تا ضدیت خود را هر چند به جا و لازم با آن آغاز کند که این چالش نوین پیش روی این جمعیت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: روحانیت بیش از دو یا سه دهه است که نقش خود را صرف مناقشات بی‌ثمر کرده است در حالیکه باید به موارد ضروری‌تر می‌پرداخت.

فراتی اضافه کرد: روحانیت باید فاصله معناداری بین خود و دولت‌ها ایجاد کند که تصور نشود حیات آنان در گرو دولت‌های خاصی است.

وی با بیان اینکه انقلابیگری را باید در تداوم مدنیت جمعیت روحانیت تعریف کرد نه در موضع قدرت گفت: اگر این مسئله دنبال نشود ممکن است مدنیت نهاد مقدس روحانیت را تضعیف کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: با تأکید بر وجه مدنی روحانیت به دنبال جدا کردن سیاست از روحانیت نیستیم بلکه مقصود این است که روحانیت نباید خود را در حد یک سازمان سیاسی تنزل دهد. روحانیت باید در جایگاهی در نظام قرار گیرد که مدنیت آن تحت‌الشعاع جهت‌گیری‌های سیاسی قرار نگیرد.

فراتی عنوان کرد: امام (ره) با دو معیار «اضطرار» و «اکتفا به حداقل‌ها» حضور روحانیون در سمت‌های اجرایی کشور را پذیرفت، اکنون روحانیت باید در سمت‌هایی قبول مسؤولیت کنند که ابقای آن سمت در گرو دانش روحانیت باشد.

وی افزوده شدن درآمد‌های جدید نسبت به شهریه‌های سنتی که از قدیم به روحانیون پرداخت می‌شده را عاملی برای بروز فاصله طبقاتی در بین طلاب دانست و گفت: ایجاد فاصله طبقاتی بین جمعیت روحانیت خطرآفرین است، باید «زی طلبگی» را به حوزه‌ها برگرداند.



*پیروزمند: حوزه‌های علمیه ولایت فقیه را یاری کنند

حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه این همایش اظهار کرد: عده‌ای از روشنفکران معتقدند دوره انقلابیگری تمام شده است چرا که انقلابیگری را به هم ریختن و توهم دشمن داشتن می‌دانند در حالیکه این تعریف از انقلابیگری صحیح نیست.

وی افزود: به این دسته از افراد که معتقدند دوره انقلابیگری تمام شده است باید گفت: اگر اقامه اسلام تمام شدنی است می‌توان گفت: انقلابیگری تمام می‌شود، اگر مقابله ارزش‌های اسلامی با مسائل ضداسلامی تمام شدنی است می‌توان گفت: انقلابیگری تمام شدنی است؛ دشمنی شیاطین جنی و انسی با ارزش‌های اسلامی تمام شدنی نیست پس انقلابیگری تمام شدنی نیست.

عضو فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه در حوزه بیرونی می‌توان انقلابیگری را به معنای به‌هم‌ریختن ساز و کار دشمنان اسلام دانست گفت: انقلابیگری در حوزه داخلی به معنای ساختن و در نهایت به معنای نارضایتی سازنده است.

پیروزمند ادامه داد: نقطه تمایز روحانیت با سایر اقشار پاسداشت اسلامیت است. انقلابیگری برای حوزه هویت‌ساز است.

وی با اشاره به وجود جریان‌های رقیب گفتمان حوزه عنوان کرد: گفتمانی که انقلابی شدن را مبدأ وابسته شدن، بی‌ثباتی و عقب‌ماندگی حوزه می‌داند جدا شدن جمعیت روحانیت از جریان نظام را راه حل این مسئله بیان می‌کنند و معتقد است که روحانیان باید تنها به بیان مسائل اسلامی لازم در بین مردم و بررسی فعالیت تکفیری‌ها بپردازند؛ به این گروه نباید نگاه ستیزگرایانه داشت بلکه باید با زبان حوزوی با آنان صحبت کرد و آنان را متوجه ساخت که علم فقط در همین حدی که آنان می‌پندارند نیست و راه توسعه گفتمان‌سازی این نیست.

عضو فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: کمک به ولایت فقیه توسط حوزه‌های علمیه و جمعیت روحانیت باید بیش از پیش جدی گرفته شود و ارتباط حوزه علمیه با ولایت فقیه باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.



*مهاجرنیا: حوزه‌های علمیه مقابله با گفتمان استکبار را جدی بگیرند

حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا عضو انجمن علمی حوزه علمیه قم نیز در ادامه این نشست بیان کرد: وظیفه ذاتی روحانیت تولید علم پویا مطابق با اسلام است؛ افق‌های خوبی در راه تولید علم توسط حوزه‎ها وجود دارد که البته این مسئله نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است.

وی افزود: مدیریت جدید حوزه بیش از یک سال است که مستقر شده است، ولی همچنان دارد برنامه‌ریزی می‌کند در حالیکه حوزه دارای پشتوانه قوی و برنامه‎ریزی‌های از پیش طراحی شده برای پیشبرد امور است و به هیاتی قوی برای انجام امور و توسعه امور اجرایی نیاز دارد.

عضو انجمن علمی حوزه علمیه قم مطرح کرد: بزرگانی در حوزه هستند که پشتوانه خوبی برای تولید علم محسوب می‌شوند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، ولی حوزه‌های علمیه اهتمام لازم برای استفاده از ظرفیت این بزرگان را ندارند.

مهاجرنیا اضافه کرد: برای رسیدن به حوزه انقلابی خیلی عقب هستیم، طی این ۴۰ سال که از عمر انقلاب می‌گذرد حوزه‌های علمیه پا به پای نظام جلو نیامدند. حوزه علمیه گمان می‌کند یک سیستم آموزشی است و چیزی جز آموزش بر عهده ندارد در حالیکه وظیفه اصلی حوزه پیشبرد جامعه و راهنمایی مردم به سمت هدف است.

وی عنوان کرد: استکبار جهانی و تمام دنیای شرق و غرب گفتمان انقلابی حوزه‌های علمیه را رقیب خود می‌دانند، حوزه‌ها باید برای مقابله با رقیب خود ضمن پیشرفت خود مردم را نیز آگاه و با خود همراه کنند.



*لک‌زایی: دین مسؤولیت‌های فراملی دارد

حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان این برنامه عنوان کرد: مقام معظم رهبری مسؤولیت‌های حوزه‌های علمیه را به چند بخش از جمله مسؤولیت‌های بخش داخلی و خارجی کشور یعنی مسؤولیت‌های ملی و فراملی و بین‌المللی تقسیم کرده است که حوزه باید برای ایفای نقش در هر کدام از این عرصه‌های برنامه‌های اجرایی مشخص داشته باشد.

وی افزود: بر اساس فرمایش علما و بزرگان اسلام اگر اسلام به صورت کامل معرفی نشود سبب وارد آمدن ضربه به روند توسعه اسلام می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که دین را به صورت کامل نه فقط به ایرانی‌ها بلکه به تمام جهان معرفی می‌کند.

لک‌زایی افزود: برای سنجش تأثیرگذاری حوزه در حوزه بین‌المللی باید بررسی کرد که اکنون چند مجله بین‌المللی که مباحثی که در دنیا به صورت روزانه، ماهانه یا سالانه مطرح می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهد در حوزه‌های علمیه قم تولید و در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود؟!

وی عنوان کرد: کسی که حوزه خوب را حوزه‌ای می‌داند که از سیاست دور باشد و تنها به آموزش و فراگیری دروس بپردازد در ارزیابی دچار اشتباه شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: دین نهادی در کنار نهاد‌های دیگر نیست که به حضور مدنی آن بسنده کرد بلکه دین اساس است و باید در بخش‌های مختلف جامعه به صورت جدی و گسترده وارد شود. دین فراتر از یک حکومت، دولت و ملت است و مسؤولیت‌های فراملی و بین‌المللی دارد و بر اساس حقوق بین‌الملل رهبری رهبران دینی فراملی است و محدود به یک ملت نمی‌شود.

لک‌زایی مطالعات سیاسی، تربیتی و اقتصادی اسلامی را از زیرشاخه‌های علوم اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان اسلام را به صورت به روز و کامل به جامعه معرفی کرد لازم است توانمندسازی علوم اسلامی صورت گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها