مسئول نگهداری و بهره برداری از جنگل های چوبفریم در گفتگو با بسیج:

آتش جنگل بولای سنگده مهار شد

مهندس عسگر رحیمی: با تلاش شبانه روزی و مشقت بار نیروهای بسیجی شرکت چوبفریم، آتش جنگل های هیرگانی مازندران، در منطقه جنگلی بولای سنگده، مهار ، اما همچنان درختان وسعت تقریبی 3 تا 4 هکتار در قهر آتش سود جویان، شکارچیان و سوداگران وحوش محیط زیست شعله ور است.
کد خبر: ۸۹۹۸۱۰۱
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مهندس عسگر رحیمی مسئول بهره برداری شرکت صنایع جوبفریم در گفتگوی صبحگاهی با خبرگزاری بسیج سپاه مازندران، ضمن اعلام خبر مهار آتش سوزی جنگل های هیرگانی و نادر بولا در سنگده ، گفت: علی رغم موقعیت نامناسب منطقه مورد حریق، در قلب جنگل های بولا،  عدم دسترسی آسان  و ناممکن بودن استفاده از وسایط خودرویی آتش نشان و حمل کننده در منطقه صخرهای دامنه کوههای البرز، مجاهدت جوانان بسیجی شاغل در چوبفریم که عمدتا بومی روستای سنگده و حومه بودند، پس از ساعتها تلاش ایثارگرانه، دامنه گسترش آتش مهار شد.

مسئول بهره برداری جنگلهای چوبفریم ادامه داد: مقارن با ساعتهای انتهایی صبح جمعه همکاران بخش حفاظت و بهره برداری جنگل های چوبفریم، علائمی را در دامنه کوه البرز و ازدل جنگل های بولا مبنی بر وقوع آتش سوزی مشاهده کردند که بلافاصله هماهنگی تصمیم گیری اعزام تیم های شناسایی محل دقیق حادثه و اطفای حریق در این شرکت، انجام و با فراخوانی همکاران خدوم در یک روز تعطیل، عملیات مهار و اطفا آغاز شد.

مهندس عسگر رحیمی اضافه کرد: نیروهای پر تلاش، دغدغه دار و دوستدار حفظ منابع طبیعی منطقه، با وسایط نقلیه موتوری شخصی و دولتی(چوبفریم) عملیات خودجوش  را در کنار عوامل این شرکت با طی طریق مسیر  20 کیلومتری جنگلی پیموده و پس از شناسیایی دقیق محل آتش که در لابه لای صخرهای گوهپایه ای و جنگلی بوده اقدام به مهار حریق و جلوگیری از گسترش آن شدند.

این مسئول در حفاظت و بهره برداری جنگل های چوبفریم اظهار داشت: نابخردی شکارچیان و کسانیکه دسبرد به محیط زیست می زنند بر اثر غفلت از آتش بجا گذاشته عامل ابتدایی این حریق گسترده شد به گونه ای که بر اساس مشاهدات اولیه 3 تا 4 هکتار از جنگل های نادر و هیرگانی مازندران که عمدتا از درختان راش، افرا، سرخدار و ... بود طعمه خودسری، سوداندیشی و دست یازی به محیط زیست توسط شکارچیان قاچاقچی گردید.

 وی با اشاره به اینکه مهار آتش بولا با حضور قریب به 40 نفر از دلسوزان جنگل اعم از عوامل منابع طبیعی، محیط زیست، بسیجیان و کارکنان چوبفریم  با گذشت 20 ساعت تلاش انجام شد، افزود: جوانان بومی وشاغل چوبفریم با ابزار های بیل، هوکا، اره موتوری پیوسته در هوای نامساعد همراه با طوفان دیروز  با طی مسافت چند ساعته خودرویی و پس از آن سه ساعته پیاده  در شب به محل وقوع رسیده و بلافاصله عملیات امداد و اطفا را شروع، که صبحگاه شنبه موفق به مهار آتش شدند.

عسگر رحیمی یادآور شد: با توجه به طوفان روز های گذشته این آتش سوزی سرعت قابل توجهی داشته و برای اطفا امداد رسانی و کمک های مردمی با حضور در جنگل مورد حریق، برای اطفا کامل،  بیش از هر چیزی احساس و نیاز می باشد.

 وی در انتها از حضور به موقع کارکنان بومی و دلسوز شاغل در چوبفریم، بسیجیان همیشه در صحنه، کارکنان محیط زیست استان و اداره کل منابع طبیعی مازندران- ساری به ویژه مهندس اسماعیلی (یگان حفاظت جنگل اداره کل) و مهندس جهان آرا( معاون مدیر کل منابع طبیعی مازندران) تقدیر و تشکر کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها