نخبه دانشگاهی فعال اقتصادی و آقای خودش شد

محمدرضا شاهپوری ۲۶ ساله که بازار ساخت و ساز را راکد دید و به عنوان یک کارشناس معماری، خطر بیکار ماندنش را جدی دیده بود، به شهرستان طبس سفر کرد و با حرفه روغن‌گیری آشنا شد. در حال حاضر فعال اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۹۹۸۲۵۷
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج ،ماده اولیه روغن، کنجد و ارده،‌ است. کنجد دانه‌ای روغنی است که به رنگ‌های مختلف از جمله قهوه‌ای، سیاه و سفید موجود است. البته کنجد سفید طعم بهتری دارد و بیشتر استفاده می‌شود.

روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه روغن‌ها مشهور است. این روغن تاثیر چشمگیری در پیشگیری از بیماریهای مفصلی و ارتروز داشته و هم چنین موجب تعدیل و تنظیم وزن و جلوگیری از پارکینسون و آب مروارید میشود. روغن کنجد حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان‌های خفته در بدن شده و موجب جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات (دومین سرطان شایع مردان) و سینه (دهمین سرطان شایع در زنان) می‌شود. هم چنین این روغن به دلیل دارا بودن ویتامین e موجب شفافیت و لطافت پوست می‌گردد. ـ روغن کنجد به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت دود نمی‌کند، کف نمی‌کند، تغییر رنگ نمی‌دهد و بوی نامطبوع در آشپزخانه تولید نمی‌کند. به همین دلیل جهت سرخ کردن بسیار مناسب است. در عین حال موجب خوش طعم شدن مواد غذایی شده و برای تهیه و مصرف سالاد توصیه می‌گردد. همچنین این روغن یکبار مصرف نمیباشد و میتوانید بدون اینکه نگران سرطان و یا بیماری دیگری باشید چندین بار برای سرخ کردن غذا از آن استفاده کرده و از طعم خوش آن لذت ببرید.

کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون و افزایش جذب کلسترول خوب، کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا، جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش ،جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق ، جلوگیری از بروز سکته قلبی ،حاوی اسید اولئیک به میزان 38% ،جلوگیری از بروز آب مروارید، شفافیت و لطافت پوست به دلیل غنی بودن از ویتامین E، مناسب برای سرخ کردن به دلیل مقاومت بالای حرارتی ،نقطه دود 226 درجه سانتیگراد، کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون ،جلوگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز ،به تاخیر انداختن عوارض سالخوردگی ـ متعادل نکه داشتن وزن از جمله خواص این روغن است.

در تهران و کرج و احتمالادر شهرهای بزرگ دیگر کشور مدتی است مغازه‌های روغن‌کشی که دانه‌های روغنی را مقابل چشم مشتری در دستگاه‌های مخصوص می‌چلانند و روغن بکر را تحویلشان می‌دهند یکی پس از دیگری افتتاح می‌شوند تا حدی که در برخی مناطق، کسب و کار روغن‌گیری به حد اشباع رسیده است، اما پیش از این که بازار پر شود از این نوع کسب و کار.

محمدرضا شاهپوری 26 ساله که بازار ساخت و ساز را راکد دید و به عنوان یک کارشناس معماری، خطر بیکار ماندنش را جدی دیده بود، به شهرستان طبس سفر کرد و با حرفه روغن‌گیری آشنا شد و جای آن را در کرج خالی دید.  در حال حاضر محمدرضا شاهپوری فعال اقتصاد مقاومتی است که مغازه روغن‌گیری دارد و محصولاتی با کیفیت عالی به دست مشتری می‌رساند.

*شاگرد اول دانشگاه شهید بهشتی بودم/ با راه اندازی کارگاه روغن‌گیری روی پای خودم ایستادم

شاهپوری می‌گوید: لیسانس معماری و مهندس آرشیتکت هستم و در مترو کار می‌کردم که مترو تعدیل نیرو کرد و ما را به بیرون انداختند. مجبور به مسافرکشی شدم و چند وقتی برای درامدم با ماشین کار می‌کردم. خودم شاگرد اول دانشگاه شهیدبهشتی در رشته معماری بودم اما حتی بعد از بیرون آمدن از مترو نیز مثل گذشته دنبال کار پشت میز نشینی نرفتم. و با راه‌اندازی کارگاه روغن‌گیری روی پای خودم ایستادم و محتاج کار دولتی نشدم. الان با شروع این حرفه از درامدم راضی هستم. مغازه ام 30 متر است ولی باید کارم را گسترش دهم و مغازه‌ای بزرگتر را اجاره کنم. تقریبا همان درامد مترو را درمیاورم شاید هم کمی بیشتر. اما خودم آقای خودم هستم. اما در حال حاضر دست هم زیاد شده و کسی موفق تر است که ایده‌های بهتری در کار داشته باشد و بتواند سرمایه در کار خودش را نیز بیشتر کند. جوانان نگویند کار نیست با خلاقیت به دنبال امرار معاش خود باشند.

*اگر تولیدکننده‌ای حلال حرام را رعایت کند برکت خودش می‌آید

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: از درآمدم راضیم و من سعی می‌کنم حلال حرام را کاملا رعایت کنم و محصولی خالص را عرضه کنم. اگر تولیدکننده‌ای حلال حرام را رعایت کند برکت خودش می‌آید. در کنار روغن کنجد روغن زیتون را هم می‌توان فروخت اما چون دستگاههای من چون کوچک هستند توانایی گرفتن روغن زیتون را ندارند و برنامه‌ای دارم تا انشاالله با رونق بیشتر کسب و کارم بتوانم تجهیزات بیشتری خریداری کنم. فعلا هم روغن زیتون را از یک محل مورد اطمینان خریداری می‌کنم و با قیمت مناسب و کیفیت عالی خدمت مردم عرضه می‌کنم.

در مغازه کوچک من روزانه 40 لیتر روغن از سیاه دانه، کنجد، بادام، فندق، نارگیل وبقیه دانه‌ها و خوراکی‌های روغنی گرفته می‌شود تمام تلاشم این است که روغنی سالم، پرخاصیت و بی تقلب به دست مصرف کننده برسانم. این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به برکت کار در صادق بودن می‌گوید: در مغازه‌های روغن گیری برخی تقلب را چاشنی کار می‌کنند، مثل کسانی که مواد اولیه ارزان و نامرغوب می‌خرند و روغن ارزان‌تری تولید می‌کنند یا کسانی که پارافین و روغن سویا به روغن‌ها اضافه می‌کنند برای رسیدن به سود بیشتر اما این پول آنها هیچ برکتی نخواهد داشت.  محمدرضا می‌گوید اگر مسئولان نظارت بیشتری داشته باشند آن وقت روغن سالم به دست مردم می‌رسد و مغازه‌دارهایی که صداقت دارند آسوده‌تر کار می‌کنند. با این کار فروشنده‌هایی که به فکر سلامتی مردم هستند به حق خود می‌رسند و بازار فروش بهتری پیدا می‌کنند و می‌توانند با کسب و کار کوچکشان به اقتصاد کشور نیز کمک کنند.

*روغن کنجد جایگزین سالمی به جای روغن مایع و جامد است

باید برای سلامت مردم کشورمان هزینه کنیم باید  مواد غذایی مفید را در بین مردم جا بیندازیم. صدا و سیما با تبلیغات خود می‌تواند گره‌گشایی کند و به معرفی این مواد غذایی مفید و طبیعی بپردازد تا مردم بیشتر با این محصولات آشنا شوند. این روغن‌های کنجد می‌تواند به جای روغن‌های جامد و مایع جایگزین بسیار مناسبی باشد . روغن مایع صددرصد افزودنی بسیاری دارد چونکه تخمه افتابگردان کیلویی 7 تا 8 هزار تومان است و برای یک کیلو روغن تخمه حداقل به 3 کیلو تخمه نیاز است که می‌شود 24 هزار تومان پس چطور می‌شود که روغن مایه یک کیلویش می‌شود 4 هزار تومان؟؟؟ اما مردم روغن مایع را با روغن کنجد مقایسه می‌کنند  درصورتی که 80 درصد بیماری‌های قلب و عروقی از همین روغن‌های مایع است. مردم آگاهی کامل پیدا نکردند و نمی دانند که روغن کنجد سلامتی و شادابی را به ارمغان می‌آورد. باید برای سلامتی مان هزینه کنیم تا سالم بمانیم.

*از مادر و خواهرم کمک گرفتم/ جوانان با اقتصاد مقاومتی آشنا شوند

محیط کارم یک مغازه 30 متری است که برای 3 نفر اشتغالزایی کردم. از خواهرم و مادرم نیز کمک گرفته ام و آنها پا به پای من زحمت می‌کشند. خانواده ام چون وقت خالی داشتند و با علاقه‌ای که خودشان داشتند در این کار به من کمک می‌کنند. خودشان می‌کویند خیلی راضی هستند زیرا دارند از وقتشان به نفع اقتصاد خودشان و خانواده بهره می‌برند.

باید جوانان با عرصه‌های اقتصاد مقاومتی بیشتر آشنا شوند و با تحقیق و مطالعه اگر بیکار هستند یک عرصه را انتخاب کنند و مشغول به فعالیت شوند.

جوانان از راه اندازی کارگاه‌های کوچک نترسند و به میدان بیایند. ریسک کارگاه‌های کوچک بسیار کمتر از کارگاه‌های بزرگ است. خوبیه عرصه‌های اقتصاد مقاومتی هم همین است کارگاه‌هایی با سرمایه کم اما زودبازده و با بهره وری بیشتری هستند.

فرمول قیمت‌گذاری روغن‌ها

در فروشگاه آنها انواع روغن کنجد، فندق، سیاه‌دانه، بادام تلخ، بادام شیرین، هسته انگور و... به چشم می‌خورد. هر نوع روغن قیمت متفاوتی دارد. نرخ ماده اولیه و میزان ماده‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد نقش مهمی در تعیین قیمت روغن‌ها دارد. قابلیت روغن‌دهی دانه مشخص‌کننده میزان ماده اولیه‌ای است که برای تهیه یک کیلوگرم روغن لازم است. به‌عنوان مثال هر 3 کیلو و200 گرم کنجد یک‌کیلوگرم روغن می‌دهد. یک‌کیلوگرم فندق و یک‌کیلوگرم سیاه دانه 210 سی‌سی روغن تولید می‌کنند. البته این میزان روغن‌دهی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. به گفته آنها دستگاه‌های پرس گرم در ازای مصرف مقدار کمتری ماده اولیه، روغن بیشتری می‌دهند این فرآیند یک ایراد عمده دارد و آن این است که فرآیند پرس گرم و حرارت بالا می‌تواند بخشی از خواص مفید روغن تولیدی را از بین ببرد. به همین دلیل آنها در مغازه‌شان از دستگاه پرس سرد استفاده می‌کنند.

یک ترفند دیگر کارخانه‌های روغن‌کشی، روغن‌گیری از ماده پایه است. آنها در توضیح ماده پایه می‌گویند برخی از کارخانه‌های روغن‌کشی دانه‌های روغنی را به مدت24 ساعت در سایر روغن‌های موجود در بازار غوطه‌ور می‌کنند و سپس از آنها روغن‌گیری می‌کنند. این موضوع هزینه آنها را پایین می‌آورد و در عوض روغن ناخالصی تهیه ‌می‌شود. بنابراین خشک بودن ماده اولیه‌ای که به دستگاه‌های ماکت وارد می‌شود یک شرط مهم برای بالا رفتن خلوص و کیفیت روغن تولیدی است. این مسائل فرمول آنها برای تعیین قیمت محصولاتشان را تشکیل می‌دهد. یک لیتر روغن کنجد در این فروشگاه 32هزار تومان قیمت دارد، نرخ بطری نیم‌لیتری 17‌هزار تومان است و سه‌لیتری90‌هزار تومان70سی سی انواع روغن سیاه‌دانه 15‌هزار تومان، بادام تلخ 20‌هزار تومان و فندق 20‌هزار تومان قیمت دارد.

*فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را نجات دهد

انصافا فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را نجات دهد به شرطی که بخواهیم و با برنامه ریزی کار کنیم. مثلا الان همه کشاورزان  نروند گندم بکارند باید مطالعه کنند ببینند کدام محصول بیشتر مورد نیاز کشور است. باید دولت هم از فعالان اقتصاد مقاومتی حمایت کنند و با وام‌های کم بهره از تولیدکنندگان حمایت کنند. و اینجوری می‌توانیم به خودکفتایی برسیم. ولی در حال حاضر حمایت های بسیج سازندگی را تولیدکنندگان در کنار خود می‌بینند. من از بسیج سازندگی 15 میلیون وام گرفتم و واقعا برای من کارگشا بود زیرا این وام موتور محرک من بود.  باید فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی با برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری همراه شود. ببینیم در هر استان چه نیاز‌هایی داریم و برای تولید ان محصوا اقدام کنیم. مثلا در یک دوره‌ای همه مشغول راه اندازی پرورش بلدرچین شدند اما زود در بعضی استان‌ها به حد اشباع رسیدیم و در بعضی استانها کمبود بلدرچین داشتیم.

هند افغانستان و پاکستان روغن‌گیری دارند و ما جزء کشورهای خوب این عرصه هستیم. یک مشتری اروپایی دارم که به من می‌گفت این روغن کنجد در خارج بسیار گران است و ایرانی‌ها قدر این روغن را نمی دانند. الان روغن کنجد لیتری 20 تا 25 هزار تومان عرضه می‌شود که در مقایسه با روغن معمولی شاید گرانتر باشد ولی در مقابل قلب انسان سالم می‌ماند.کنجد اساسا در مناطق خشک کشت می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار