معاون مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان

ایجاد فضای سبز و مقابله با اثرات خشکسالی یکی از اولویتهای سپاه در استان است

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد فضای سبز و مقابله با اثرات خشکسالی و نگهداری فضای سبز یکی از اولویتهای سپاه در استان است
کد خبر: ۸۹۹۸۳۳۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

سرهنگ پاسدار علیرضا ملاشاهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در زاهدان، اظهار داشت: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و سفارشات  دین مبین اسلام در بحث درختکاری توسعه فضای سبز و نگهداری فضای سبز  این نهاد نیز گام‌های موثری در جهت توسعه فضای سبز برداشته است.

وی بااشاره به اینکه مهمترین رویکرد ما در حوزه فضای سبز کاشت درختان مثمر وگیاهان دارویی مناسب با آب و هوای منطقه است، افزود: باغ زیتون در ضلع شرقی پادگان شهید شوشتری با مساحت ۳۳ هکتار که یک فضای کم نظیر در این محدوده سرزمینی و جغرافیایی است در دل بیابان احداث شده است و امروز شاهد بالندگی و رشد و نمو گیاهان دارویی و درختان در این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: مردم استان سیستان و بلوچستان می‌دانند که استان ما بیش از دو دهه خشکسالی را تجربه کرده است و متاسفانه نزولات جوی در این مدت به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز کاهش نزولات حوی را نسبت به سال‌های قبل داشتیم که اهمیت موضوع را در بحث فضای سبز دوچندان کرده است.

ملاشاهی بیان کرد: یکی از دلایلی که امروز در بحث خشکسالی و کم  شدن و کاهش نزولات جوی می‌توان نام برد بحث گرم شدن زمین است که ناشی از گاز‌های گلخانه‌ای است که سپاه اقدامات بسیار زیادی در این راستا انجام داده و یکی از این اقدامات مدیریت انرژی است که قریب به ۵ سال است در حال انجام است

وی گفت: گام دوم توسعه و نگهداری فضای سبز است، چون فضای سبز نقش ریه‌های زمین را دارد و موجب نشاط و شادابی در جامعه می‌شود و برای فرزندان ما که در این مکان آموزش می‌بینند یک فضای بانشاط و سرسبز ایجاد شده تا سختی‌هایی را که دارند با این فضا کاهش دهیم.

وی افزود: از دیگر اثراتی که فضای سبز برای ما دارد و داشته بحث پدافند غیر عامل به عنوان یک اصل و مبنا است و حرکت در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از اثرات این مهم می‌باشد.

وی ادامه داد: بیابانردایی و کنترل ریزگرد‌ها از دیگر آثار مثبت ایجاد فضا‌های سبز در استان می‌باشد و در این راستا از آحاد مردم و تمام همشهریان می‌خواهیم دربخش نگهداری و حفاظت فضای سبز شهری ایجاد و توسعه فضای سبز در منازلشان به هر شکلی مقدور است اقدام کنند.

وی بااشاره به اینکه اهداف سپاه از ایجاد فضای سبز اقتصاد مقاومتی مدیریت انرژی پدافند غیر عامل و نشاط و شادابی است. بیان کرد: شعار سال سپاه یک هفته درختکاری  یک عمر نگهداری است و اولویت اول کاشت درخت در سپاه نهال مثمر و گیاهان دارویی متناسب با شرایط آب و هوایی استان می‌باشد.

معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: برنامه روز درختکاری در ۱۹ اسفند در سپاه‌های استانی اجرایی می‌شود که به همین منطور این برنامه به صورت ویدئو کنفرانس در نواحی ۲۲ گانه سپاه‌های شهرستانی استان اجرایی و درختان بانام هر شهید در سطح استان غرس شده است که این برنامه با عنوان کاشت درخت وحدت و دوستی انجام و ۲۰۵۸ اصله تهال مثمر و دارویی در استان به یاد و نام شهیدان سیستان و بلوجستان غرش شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون در سپاه سلمان ۷۸ هکتار فضای سبز وجود دارد که ۸۰ درصد آن توسط آبیاری مکانیزه آبیاری می‌شود.

وب بااشاره به اینکه ۲۲۳۲۰ درخت مثمر و ۸۷۱۴ اصله نهال غیر مثمر وجود داردگفت: ۱۴ هزار متر مربع فضای سبز تنها در سال ۹۶ ایجاد شده است.

وی افزود: در این راستا اولویت سپاه واکاری و نگهداری فضای سبز و اجرای ۱۰۰ درصد آبیاری مکانیزه است.

وی بیان کرد: سپاه سلمان دارای سه باغ است باغ زیتون به مساحت ۳۳ هکتار دارای ۷۷۷۵ اصله درخت زیتون باغ امام علی با مساحت ۳ هکتار دارای ۴۷۰ اصل هدرخت مثمر و ۱۴۵۰ درخت غیر مثمر باغ کوشه خاش به مساخت ۲۵ هکتار دارای ۶۰۰ اصله درخت مثمر و ۵۰۰ د. درخت غیر مثمر است

وی گفت: از آنجائیکه بستر‌ها برای ایجاد گلخانه در سپاه سلمان وجود دارد آماده گی داریم جهت راه اندازی گلخانه و تولید نهال و قلمه با تعداد سالیانه بیش از ۱۱۰ هزار اصله انواع گل و گیاه مثمر و دارویی به صورت علمی باهمکاری شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان و دانشگاه سیستان و بلوچستان را دارد
ارسال نظرات