خبرهای داغ:

شرهاني دشت شقایق ها + تصویر

شرهاني آخرين بازمانده دفاع مقدس از لحاظ آثار طبيعي جنگ در شهرستان دهلران و استان ايلام است . اين منطقه نه به عنوان يك يادمان بلكه به عنوان يك پايگاه فرهنگي مهم در اين شهرستان و بازگو كننده رشادت هاي مردمي شيعي مذهب كه در دوران سخت انقلاب اسلامي بدون وجود هيچگونه سيستم سمعي و بصري در حد فاصل دو استان ايلام و خوزستان نقش بسزايي از خود نشان داده اند .
کد خبر: ۸۹۹۸۶۵۲
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، رضا خدری خبرنگار و عکاس جنگ تحمیلی و فرمانده گروهان 92 نفره اعزامی از عقیدتی سباسی وزارت دفاع

شرهاني آخرين بازمانده دفاع مقدس از لحاظ آثار طبيعي جنگ در شهرستان دهلران و استان ايلام است . اين منطقه نه به عنوان يك يادمان بلكه به عنوان يك پايگاه فرهنگي مهم در اين شهرستان و بازگو كننده رشادت هاي مردمي شيعي مذهب كه در  دوران سخت انقلاب اسلامي بدون وجود هيچگونه سيستم سمعي و بصري در حد فاصل دو استان ايلام و خوزستان نقش بسزايي از خود نشان داده اند  . هدف از ارائه اين مجموعه معرفي اين منطقه به عنوان سندي از آثار دفاع مقدس است كه در زير مي آيد .
 
مفهوم لغوي شرهاني :


شرهاني لفظ عربي است كه برخي از اسامي مردان عرب شرهان است و يك طايفه بزرگ در بين اعراب شرهان مي باشد و از نظر لغوي به معني گوشت جدا شده از استخوان است و اگر با ( ح ) يعني شرحاني نوشته شود . مفهوم گستردگي را دارد . به هر حال شرهاني مفهوم چيزي واضح و بدون غل و غش مي رساند.


موقعيت و وسعت شرهاني :


شرهاني در اوج ارتفاعات جبل الحمرين ( كوه هاي سرخ ) واقع شده است .


جبل الحمرين رشته ارتفاعاتي است كه از شهر مهران به صورت نواري طبيعي موازي با مرز ايران و عراق بوجود آمده و دقيقا تا منطقه شرهاني ختم مي شود . از شرهاني به سمت فكه ارتفاعات سهل العبور شده تا حدي كه در فكه منطقه بصورت دشت وسيع در مي آيد .
 
شرهاني در  دوران دفاع مقدس :


سرزمين عمليات هاي مهم رزمندگان اسلام به خصوص عمليات محرم است . در مرحله سوم عمليات محرم 15 روز به طول انجاميده است منطقه شرهاني حدود 10 بار دست به دست شده است . عمده شهداي مفقود الاثر مربوط به اين عمليات است . كه تا كنون درخاك عراق قرار دارند
 
آثار بجا مانده از جنگ تحميلي در شرهاني :


ـ ايجاد ميادين مين در رديف هاي چندگانه در طول نوار مرز كه منطقه فكه و چزابه ادامه دارد .
ـ انواع سيم هاي خاردار ـ نبشي ـ موانع خورشيدي ـ فرشي و موانع ايذائي ديگر
ـ يك كانال بسيار عظيم و منحصر به فرد به طول 90 كيلو متر و عمق 4 متر و عرض 6 متر كه در وسط ميادين مين احداث شده است . كه در داخل آن انواع مين و موانع وجود داشته . ضمن اينكه با هدف استتار و پنهان كاري خاك برداشت شده در نقاط دور تري بدون اينكه در جناحين كانال ريخته شود انتقال داده شده است . تا نيرو هاي خودي در هنگام شب در مواجهه با آن با مشكل روبرو شوند .
ـ سنگرها و استحكامات بسيار طولاني و مهم كه با بتون و آرماتور احداث شده اند .
ـ خاك ريزه هاي دو جداره
ـ جاده آسفالت عراق از بيدات تا جاده اصلي دهلران ـ انديمشك ( عين خوش )

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار