کتاب «رسمِ جهاد»؛ کتابی ضروری برای علاقه‌مندان به کارهای جهادی منتشر شد.
کد خبر: ۸۹۹۸۷۷۱
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «رسمِ جهاد»، روایت‌هایی از تجربه‌های کار جمعی در جهادسازندگی به روایت حسینعلی عظیمی از سوی انتشارات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در 200 صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد. تحقیق و تدوین این کتاب را علی مشایخی، محمدرضا حسینی و محسن جعفری بر عهده داشتند.

نثری روان در لابه لای کلمات کتاب «رسمِ جهاد»

کتاب «رسمِ جهاد»، که دارایی نثری روان است و خواندش به کسانی که به دنبال کار جهادی هستند، توصیه می‌شود، 11 فصل دارد که مهم‌ترین آن ها تشکیل ساختار، رابطه با مردم، دولتی شدن جهاد، کمیته فرهنگی و جهادسازندگی در جنگ است.

ساختار منطقه ای جهاد سازندگی، جهاد در استان‌ها، ساختار شورایی جهاد، رابطه جهاد با بقیه سازمان‌ها و اعتماد از دیگر سرفصل های این کتاب هستند.

در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب که به قلم محسن جعفری نگارش شده است، این چنین می‌خوانیم:
«خودمان هم هنوز دقیق نمی دانیم جهاد چگونه شکل گرفت، چگونه استمرار پیدا کرد و چگونه منحل شد، جهاد چه بود و چرا ما دیگر نمی‌توانیم نهادی کارآمد، مردمی و فراگیر نظیر آن را در کشور ایجاد کنیم. در عین حال متأسفانه تاکنون برای دانشگاه و حوزه مطالعه این نهاد یا دیگر نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی، مهم نشده است. این کتاب با اتکا به روش تجربه‌نگار و رجوع به خود جهادگران، مانند دیگر تلاش های معدودی که در باب مطالعه جهادسازندگی انجام شده، به دنبال آن است که این نهاد انقلابی را بازشناسد.

برای این منظور مجموعه مصاحبه‌هایی با آقای مهندس حسینعلی عظیمی انجام شد. بررسی دیدگاه‌ها و اظهاراتشان در باب مدیریت جهادی نشان می‌داد که ایشان آرا و افکار بدیعی درباره فرایندها و ساختارهای حاکم بر نهاد جهادسازندگی دارند و سال‌ها در باره چیستی ابعاد ساختاری سازمانی و نهادی جهاد تأمل کرده‌اند.

مصاحبه کنندگان در این کتاب تلاش کردند با کمترین دخالت و ایجاد سوگیری، اندوخته دانشی مهندس عظیمی را ثبت و آن را در قالب مقولاتی بر امده از خود مصاحبه فهرست بندی و تدوین کنند، بنابراین بسیاری از مقولات و مفاهیم و بخش های کتاب، حاصل تأملات مهندس عظیمی است و اساساً هدف محققان نیز این نبوده که با قرار دادن محتوای مصاحبه‌ها در قالب دانش مدیریت موجود، همان را باز تولید کنند.

حسینعلی عظیمی کیست؟

گفتنی است، حاج حسینعلی عظیمی، از پیشکسوتان جهاد سازندگی، که در سال 63 وارد قرارگاه کربلا شد و کمیته آب را در آن قرارگاه تشکیل داد. وی به عنوان فرمانده طراحی عملیات آبی و خاکی در «پ.م.ج.ج»  عمل میکرد و تا معاونت فرماندهی قرارگاه مهندسی کربلا پیش رفت، او از جمله جهادگرانی است که از نزدیک در جریان سازماندهی و طراحی و ساخت بسیاری از دستاوردهای چشمگیر مهندسی جنگ، مانند پل بعثت، قرار داشته و تجربیات زیادی را در سینه ثبت کرده است.

حسینعلی عظیمی پس از جنگ، برای بازسازی منطقه زلزله زده منجیل و رودبار، عازم این منطقه شد تا الگوی مدیریت جهادی را بعد از جنگ، در خدمت سازندگی بکار گیرد، وی از اولین کسانی بود که در سال 1359 برای رسیدگی به وضعیت محرومین با دو روز پیاده‌روی وارد منطقه بشاگرد شد.

این جهادگر پس از انحلال آخرین بقایای جهاد سازندگی، با نخستین گروههای جهادی به روستاها میرفت با این هدف که الگوی توسعه منطقه‌ای را آن‌طور که در جهاد سازندگی نضج گرفت، ادامه داده و به تکامل برساند، مهندس عظیمی، همچنان دغدغه تبیین و تدوین الگوی مدیریت جهادی دارد و سال‌ها در این مسیر تلاش نموده است.

عظیمی، جهادگر و جانبازی که تا مرز شهادت پیش رفته و به دنیا برگشته، امروز مهمترین دغدغه‌اش انتقال تجربه عظیم و بی‌نظیر جهاد سازندگی به نسل جوان است. او معتقد است الگوی انقلاب در عرصه مدیریت و سازندگی، الگوی مدیریت جهادی است که باید عمیقاً مورد مطالعه قرار گیرد و برای به کارگیری مجدد و متناسب با مقتضیات روز، تبیین شود.

علاقه‌مندان جهت سفارش و تهیه این کتاب می‌توانند عبارت «رسم جهاد» را به شماره 09199038270 ارسال و جهت اطلاع از جدیدترین محصولات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز می‌توانند به کانال @ammaryar_ir مراجعه کنند.

منبع: فارس

ارسال نظرات