مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

تاسیس اولین مرکز باستان شناسی معدنی در زنجان

کد خبر: ۸۹۹۸۸۸۸
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: با توجه به مذاکرات اولیه صورت گرفته با پژوهشگران آلمانی و در صورت موافقت پژوهشگاه و پژوهشکده میراث فرهنگی، نخستین مرکز باستان شناسی معدنی در زنجان تاسیس می شود.

یحیی رحمتی افزود: ایجاد این مرکز در زنجان بعنوان یکی از قطب های اصلی و فعالترین قطب باستان شناسی معدنی در زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است‌ .

وی با اشاره به اینکه زنجان از قطب های اصلی باستان شناسی معدنی کشور است، اظهارداشت: راه اندازی مرکز باستان شناسی معدنی در استان، زمینه بهره گیری از توان و تخصص پژوهشگران سایر کشورها نیز در مطالعه های عرصه های تاریخی معدنی در زنجان بیش از پیش فراهم می شود.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان تصریح كرد: دستیابی به عمق فرهنگ و تاریخ این منطقه که در شکل گیری و پیشرفت تمدن تاریخ ایران تاثیر داشته، از دغدغه های میراث فرهنگی استان است.

گفتني است، معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی ازاستخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را داراست.

این معدن تاریخی بدلیل ویژگی های خاص خود، مقادیر قابل توجهی ازمواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به 'مردان نمکی' را در خود جای داده است.

مردان نمکی' مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از 2 هزار و 300 سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.

هم اکنون از 6 مومیایی کشف شده ، آثار 2 مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای 'مردان نمکی' موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.

چهارمین نشست علمی-تخصصی پژوهش های باستان شناسی و مطالعات میان رشته ای معدن نمک چهرآباد زنجان با حضور پژوهشگران آلماني، اتريشي و ايراني از موزه معدنكاري بوخوم آلمان، موزه مركزي رومي – آلماني ماينز، موزه باستان شناسي فرانكفورت ، موزه علوم طبيعي وين ، پژوهشگاه ميراث فرهنگي ، اداره كل ميراث فرهنگي زنجان و ... درسالن شهيد شهرياري معاونت برنامه ريزي استانداري زنجان در حال برگزاري است.

ارسال نظرات