دو جوان بسیجی موفق کارآفرین، کارگاه پرورش بوقلمون را در شهرستان اردبیل روستای حسن باروق راه اندازی کرده و توانسته اند در سال ۶ هزار بوقلمون تولید کنند.
کد خبر: ۸۹۹۹۰۹۴
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

تولید ۶ هزار بوقلمون در سال توسط ۲ جوان کارآفرین اردبیلی

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، به سراغ دو جوان کار آفرین بسیجی اردبیلی رفتیم به نام های رقهرمان حیدرزاده و علی عالیش زاده تا از فعالیت های آنها در عرصه اقتصاد مقاومتی بیشتر بدانیم.

آنها ابتدا برای کسب اطلاعات بیشتر با کمک بسیج سازندگی شهرستان اردبیل از کارگاه های فعال شهرستان بازدید کرده تا اطلاعاتشان را کامل تر کنند و تمامی جوانب کار را سنجیده شود

پس از طی کلاس های آموزشی و توجیهی لازم برای شروع کار به بسیج سازندگی مراجعه کرده و مراحل دریافت مجوز یک واحد 2000 قطعه ای را گرفتند و فعالیت شروع گردید.

حال سخنان این دو جوان کار آفرین بسیجی را میشنویم :

پرورش و حضور در بین 2000 جوجه حس خوبی دارد

اگر بخواهم بطور کلی در خصوص پرورش بوقلمون توضیح بدهم می توان گفت در طول 120 روز دوره ی پرورش بوقلمون ، عمده ی سختی این کار دو هفته ی ابتدای کار است که جوجه به دما حساس است ، به سختی غذا میخورد و باید با استفاده از اجسام براق همانند تیله که در دانخوری قرار میدهیم برایشان جذابیت ایجاد کنیم تا بیشتر به سمت خوراک بروند .

که البته این بخش کار برای خودمان هم لذت بخش است، آنها با خوراک ارتباط برقرار می کنند و ما با آنها! بودن در فضایی که دو هزار جوجه همزمان در حال رشد هستند و تحرکات جالب و صدای جوجه ها حس خوشایندی دارد و یکی از لذت های کار تولیدی است .

پس از این دو هفته که جوجه به ثبات میرسد کار سبک تر میشود ، سالن پرورش ما هم بدلیل اینکه سیستم آب و دانخوری تمام اتوماتیک است نیازی به کار با دست نداریم و اغلب کار سرکشی است.

اگر زمانبدی درستی داشته باشیم در سال میتوان سه دوره پرورش داد. هر بوقلمون در طول دوره حدود 35 کیلو خوراک مصرف میکند که اگر خوب رشد کند باید 15 کیلو گوشت به ما بدهد! این بوقلمون را ما به کشتارگاه میفروشیم برای کشتار و عرضه به بازار .
*مزایای پرورش بوقلمون نسبت به مرغ

مرغ طی دوره 47 روزه به بازار عرضه میشود و یکی از بدی های آن اینست که اگر این دوره اندکی طولانی تر شود با مشکل فروش مواجه میشویم،افزایش وزن ایجاد میشود ، تلفات بالا می رود و... ، اما بوقلمون را میتوان از 90 روز شروع به کشتار و فروش کرد و تا 160 روز نیز ادامه داد ، و حتی افزایش وزن هم به سود فروش می افزاید

ابتدای کار برای فروش قدری مشکل داشتیم اما اکنون بازار بهتری پیدا کردیم و حتی به خارج استان برای استانهای تبریز ، ارومیه و ... نیز میفرستیم .

هر دوره اگر ایده ال پیش برود حدود 200 میلیون تومان بوقلمون بفروش میرسانیم
* برای چهار نفر کار ایجاد شده است

هر کار تولیدی نیازمند همدلی و همراهی و همچنین برنامه ریزی دقیق است ، ما نیز برای نگهداری و مراقبت با هم به توافق رسیده ایم و هر هشت ساعت یک نفر در مجموعه حضور دارد.

در پایان امیدوارم آن دسته از ابلاغیه ها و قوانین دست و پاگیری که برای تولید کننده ایجاد مشکل و روال اداری طولانی می کند تصحیح شود تا مراحل آغاز کار و دریافت مجوز تسهیل گردد، که این امر مهم از مصداق های بسیار مهم اقتصاد مقاومتی میباشد.

ارسال نظرات