خبرهای داغ:
وزیر دفاع آمریکا با طرح ادعاهای قبلی خود به دولت سوریه نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده است.
کد خبر: ۸۹۹۹۱۸۳
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه در سخنانی به دولت سوریه هشدار داده است که از سلاح های شیمیایی در جنگ داخلی این کشور استفاده نکند.

وی در این باره گفت: دولت ترامپ به طور کاملا شفاف اعلام کرده است که این بسیار جاهلانه خواهد بود اگر دولت سوریه از گازهای شیمیایی استفاده کند.

 

وی در جمع خبرنگارانی که همراه وی به خاورمیانه سفر کرده اند؛ افزود: من از گزارش های مربوط به تلفات غیرنظامیان ناشی از بمباران نیروهای بشار اسد، آزرده می شوم.

ماتیس اظهار داشت: همین الان در حال دریافت گزارش هایی هستیم- البته شواهد و اسنادی ندارم که به شما نشان دهم- ولی نسبت به گزارش هایی درباره استفاده از گاز کلر در سوریه اطلاع داریم.

آمریکا سال گذشته به گزارش های ادعا شده درباره استفاده از گاز سارین توسط دولت سوریه یک واکنش نظامی نشان داد. ماتیس در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا دولت ترامپ در حال ارزیابی تدابیر تلافی جویانه علیه استفاده از گاز کلر است، گفت: قصد ندارم به طور خاص این مساله را تعریف کنم. این مساله را به طور روشن اعلام کرده ام که استفاده از گاز شیمیایی به عنوان سلاح کاملا جاهلانه است.

وی افزود: گزارش های اخیر درباره اینکه نیروهای دولتی سوریه در حال کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی هستند، نشان می دهد که نظامیان ارتش سوریه به طور تبعیض آمیزی در حال حمله هستند و به بدترین شکل ممکن در حال حمله به بیمارستان ها هستند.

مایک پمپئو مدیر سازمان سیا نیز در سخنانی در واشنگتن گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که هرگز حملات شیمیایی را تحمل نخواهد کرد ولی هنوز درباره گزارش های اخیر تصمیم گیری نکرده است. در خصوص این مورد جدید، جامعه اطلاعاتی آمریکا در حال تلاش است تا به درستی آنچه را که در سوریه اتفاق افتاده است مورد راستی آزمایی قرار دهد.

وی افزود: من هم تصاویر را دیده ام. شما هم این تصاویر را دیده اید. ما یک استاندارد بالاتر داریم تا مطمئن شویم دقیقا چه اتفاقی افتاده است، اینکه دقیقا چه کسی این حملات را انجام داده است تا بتوانیم با این تهدید مقابله کنیم.

ماتیس در ادامه گفت: روسیه که برای حمایت از دولت اسد به صورت نظامی در سوریه دخالت کرده است، شاید در تلفات غیرنظامیان دست داشته است. یا روسیه فاقد صلاحیت و شایستگی است یا همدست اسد در تلفات غیرنظامیان است. گزارش های وحشتناکی ادرباره استفاده از گاز کلر وجود دارد.

پمپئو نیز تاکید کرد: رئیس جمهور تقریبا هر روز از من می پرسد که جامعه اطلاعاتی آمریکا چه چیزی درباره استفاده نظام سوریه- روس ها یا ایرانی ها- از تسلیحات شیمیایی می داند.

سازمان ملل برآورد کرده است که بیش از 400 هزار غیرنظامی در غوطه شرقی محاصره شده اند. تروریست ها با استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی به حملات خود علیه نیروهای دولتی سوریه ادامه می دهند.

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه نیز ادعاهای مطرح شده از سوی مخالفان درباره استفاده نیروهای دولتی سوریه از گازهای سمی و شیمیایی را رد کرده است.

وی در سخنانی گفت: گروه های تروریستی و شورشی در غوطه شرقی آماده جعل کردن حملات این چنینی هستند تا دولت سوریه را به خاطر آن مورد سرزنش قرار دهند.

ماتیس قرار است امروز دوشنبه در عمان با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کند. عمان یک شریک دیرینه امنیتی برای آمریکا به شمار می رود.

برخی رسانه های غربی عمان را متهم کرده اند که ارسال سلاح از سوی ایران برای حوثی های یمن را تسهیل می کند.

ماتیس در پاسخ به سئوالی در این زمینه، گفت: نمی خواهم این مطلب را بگویم. قرار است درباره تحولات یمن با سلطان قابوس صحبت کنم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها