گشت‌های محله محور بسیج با هدف پیشگیری از سرقت و ایجاد امنیت برای مردم در بخش میان جلگه نیشابور جان تازه‌ای به کویر این شهرستان بخشیده و سبب شده است دست غارت‌گران جنگل تاغ‌های کویری میان جلگه را کوتاه کند.
کد خبر: ۸۹۹۹۳۶۶
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
این شهرستان با وسعت حدود هزار هکتار که ۴۷۵ هزار هکتار آن را عرصه‌های ملی تشکیل داده است و از این مقدار ۲۴ هزار هکتار آن عرصه‌های تاغ‌کاری دست کاشت در بخش میان جلگه است که متأسفانه کمبود نیروی حفاظتی در این بخش باعث شده متخلفین به‌صورت شبانه اقدام به قطع درختان تاغ نمایند.

از این رو به سراغ مسئولین امر رفته تا در جریان قضایا قرار بگیریم.

کشف بیش از ۱۳ تن چوب تاغ توسط گشت‌های بسیج نیشابور

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیشابور در این خصوص گفت: طرح بزرگ «حماسه خدمت و امنیت» باهدف پیشگیری از سرقت و ایجاد امنیت برای مردم در قالب گشت‌های محله محور در سطح شهر در حال اجرا است.

سیدعلی‌اکبر حسینی اضافه کرد: گروه‌هایی ۳ الی ۵ نفره متشکل از بسیجیانی که دوره‌های آموزشی خاص را گذرانده غروب تا طلوع آفتاب در سطح شهر اقدام به گشت‌زنی می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیج با توجه به رویکرد جدیدی که اتخاذ کرده، مانند قبل به سمت خدمت‌رسانی به مردم حرکت می‌کند و هرکجا که یک معضل وجود داشته باشد رویکرد بسیج به سمت حل آن است.

حسینی به اهمیت حفاظت از جنگل تاغ‌های نیشابور اشاره کرد و اظهار می‌کند: خسارات سالانه براثر باد و طوفان‌های ماسه‌ای بر محصولات عمده کشاورزی (پنبه، گندم و جو) به‌طور متوسط ۳۰ درصد در سال برآورد شده است؛ که حفاظت از این جنگل سبب می‌شود که خاک‌های ماسه‌ای سبک کمتر در معرض فرسایش و باد رفتگی قرار بگیرد و شاهد حضور کمرنگ ریزگرد‌های در نیشابور باشیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیشابور اضافه کرد: بعد از اجرایی شدن گشت‌های محله محور پس از هفته بسیج امسال بیش از ۱۳ تن چوب تاغ توسط گشت‌های بسیج نیشابور کشف و به مقامات قضایی تحویل شد.

بازار تاغ‌های نیشابور در تهران و کرج

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور نیز ادامه می‌دهد: بازار فروش زغال تاغ‌های نیشابور در شهر‌های شمالی، تهران و کرج است.

مهدی صحرایی اضافه می‌کند: هر کیلو زغال تقریباً ۴۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که درآمد خوبی برای متخلفین در بردارد.

وی با اشاره به جریمه‌های در نظر گرفته‌شده برای متخلفین اظهار می‌دارد: هر اصله تاغ (یک عدد تاغ بزرگ چندساله) از ۳ میلیون تومان تا هفت میلیون و پانصد هزار تومان جریمه و هر اصله تاغ کامل ۸۰ هزار تومان خسارت دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور به آمار تخلفات امسال اشاره کرد و بیان می‌کند: در سال ۹۶ حدود ۳۰ نفر متخلف تاغ وزغان دستگیرشده‌اند و متخلفین در دادگاه میان جلگه زیر نظر یگان حفاظت به کاشت درخت و جزای نقدی محکوم‌شده‌اند

صحرایی ضمن تشکر از گشت‌های بسیج ادامه می‌دهد: گشت‌های بسیج در روستا‌های فدیشه، رئیسی، عشق آباد و شهرک امام در حال انجام است.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور خاطرنشان می‌کند: با دستور دادستان در بازرسی از یک واحد مرغداری در بخش مرکزی شهرستان مقادیر زیادی چوب تاغ قاچاق کشف و انبار پلمپ گردید. همچنین یک دستگاه خودرو حامل چوب قاچاق تاغ در ایست بازرسی در تاریخ ۲۷ دی ماه سال جاری یک دستگاه لودر در بخش مرکزی شهرستان نیشابور در ۲۷ دی ماه سال جاری توقیف شدند.

وی از نتایج ایست بازرسی توسط گشت‌های امنیتی بسیج، مأمورین یگان حفاظت منابع طبیعی نیشابور و پاسگاه انتظامی عشق‌آباد به دستگیری دو نفر در منطقه شهرک امام در شامگاه ۱۹ اسفندماه جاری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با دستور مقام قضایی در بازرسی از یک انبار در بخش میان جلگه در تاریخ ۲۱ دیماه سال جاری مقادیر زیادی درختان تاغ کشف و متخلف بازداشت و همچنین یک دستگاه خودرو حامل چوب قاچاق تاغ در ایست بازرسی مورخه ۲۷ دیماه سال جاری توقیف شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها