مؤسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم :

هند بزرگ‌ترین واردکننده تجهیزات جنگی جهان شد/ افزایش دو برابری واردات اسلحه در خاورمیانه

بر اساس اعلام مؤسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم، هند بزرگ‌ترین واردکننده تجهیزات جنگی جهان و عربستان در جایگاه دوم قرار دارد، واردات اسلحه و مهمات طی 5 سال گذشته در منطقه خاورمیانه دو برابر شده است.
کد خبر: ۸۹۹۹۷۱۴
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱

 

 

 

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، مطالعات جدید مؤسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم نشان می‌دهد میزان واردات سلاح در خاورمیانه و آسیا طی ۵ سال آینده افزایش زیادی داشته و دلیل آن افزایش تنش‌های جنگ در این منطقه است.

براساس مطالعات مؤسسه مستقل بین‌المللی، در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میزان واردات سلاح‌های نظامی به منطقه خاورمیانه که درگیر تنش‌و جنگ است، دو برابر شده است. این رقم در مقایسه با ۵ سال گذشته افزایش ۱۰۳ درصدی داشته است و برآورد می‌شود که منطقه خاورمیانه ۳۲ درصد کل سلاح‌های نظامی وارداتی جهان را دارد.

این مؤسسه بین‌المللی، میزان حجم صادرات و واردات سلاح‌ها و تجهیزات جنگی را به تفکیک منطقه طی ۵ سال بررسی می‌کند تا میزان نوسانات آن را در کوتاه‌مدت بداند.

بر اساس این گزارش عربستان سعودی که درگیر جنگ با یمن است، پس از هند دومین کشور واردکننده تجهیزات نظامی در جهان است. آمریکا ۶۱ درصد و انگلیس ۲۳ درصد واردات تجهیزات و جنگ‌افزارهای نظامی عربستان سعودی را تأمین می‌کنند.

روز جمعه انگلیس یک قرارداد چندین میلیارد پوندی را با عربستان برای فروش ۴۸ فروند جت جنگی یوروفایترتیفون امضا کرد.

پیتر وزمن محقق و مقام ارشد در موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) اعلام کرد: گسترش درگیری‌ها و خشونت در خاورمیانه و نگرانی‌ها درباره حقوق بشر منجر به بحث‌های سیاسی در اروپا و آمریکای شمالی درباره محدود کردن فروش تجهیزات نظامی شده است. درحال حاضر آمریکا و اروپا بزرگ‌ترینصادرکننده فروش اسلحه و تجهیزات به این منطقه هستند و ۹۸ درصد  نیاز عربستان را آنها تأمین می‌کنند.

* رشد تقاضا در هند

بر اساس برآوردهای این مؤسسه، آسیا و اقیانوسیه جزو مناطقی با بیشترین واردات تجهیزات و اسلحه هستند و در فاصله ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ این مناطق ۴۲ درصد واردات جنگ‌افزارها را داشته‌اند. همچنین هند به عنوان بزرگترین واردکننده سلاح و مهمات است و روسیه بزرگترین تأمین کننده این کشور است به طوری که ۶۲ درصد سلاح‌های وارداتی این کشور از روسیه تأمین می‌شود.

بر اساس گزارش SIPRI در همین زمان میزان صادرات از آمریکا به هند طی ۵ سال گذشته ۵ برابر شده است.

سایمون وزمن محقق دیگر موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) می‌گوید: درگیری‌ها بین هند از یک سو و پاکستان و چین از سوی دیگر باعث افزایش تقاضای خرید جنگ‌افزارها از سوی هند شده است. کشوری که همچنان قادر نیست نیازهای جنگ‌افزاری را خودش تأمین کند.

وی اضافه کرد: برعکس چین روزبه‌روز بر توانایی‌های تولید جنگ‌افزاری‌اش اضافه می‌شود و روابطش را با پاکستان، بنگلادش و میانمار برای فروش بیشتر مهمات به آنها افزایش می‌دهد. پکن که طی ۵ سال گذشته میزان صادرات جنگ‌افزارش ۳۸ درصد رشد کرده است به عنوان مهم‌ترین تأمین‌کننده نیازهای ادوات جنگی میانمار محسوب می‌شود که ۶۸ درصد نیاز این کشور را چین تأمین می‌کند. خشونت‌ها در میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا باعث بی‌پناهی ۷۰۰ هزار نفر شده که مجبور شده‌اند از خانه و کاشانه‌شان فرار کنند.

ارسال نظرات