کارآفرین بازنشسته میبدی با تلاش و پیگیری موفق شد در دل کویر استخر ساده خود را محل پرورش انواع ماهی کند.
کد خبر: ۸۹۹۹۷۸۶
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، عرصه‌های فعالیت اقتصادی متنوع و گوناگون‌اند و افراد با مهارتها، تجربیات، علایق و سرمایه اولیه متفاوت می‌توانند در عرصه‌های مختلف وارد عمل شوند و فعالیت تولیدی و اقتصادی خود را شروع کنند.

یکی از عرصه اقتصاد مقاومتی، تولید و پرورش آبزیان است که بنابر مساحت و ظرفیت استخر و با داشتن سرمایه اولیه نه چندان زیاد، علاوه بر ایجاد اشتغال برای چند نفر می توان در رفع مشکلات اقتصادی کشور نیز تلاش کرد.

ابوالفضل زمانیان بازنشسته میبدی از جمله افرادی است که توانسته است با همت و پشتکار خود و با سرمایه ای اندک در عرصه تولید و پرورش ماهی ورود کرده و در این راه موفقیت و تجربه چشمگیری را کسب کند.

زمانیان در گفتگو با خبرنگار میبد خبر درباره ورودش به این عرصه بیان داشت: بنده بازنشسته آموزش و پرورش بودم پس از بازنشستگی با توجه به پولی که دستم آمد و زمین و آب مناسبی که داشتم با توجه به تجربه قبلی و مشورت از کارشناسان جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیدم که در عرصه پرورش ماهی وارد شوم و پروانه کسب بگیرم. این کار را در زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع شروع کردم.

وی افزود: 8 سالی هست که کار را شروع کرده ام در ابتدا استخر را گود برداری کردم البته در آن زمان تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله داشتم و به همین منوال کار پرورش ماهی را ادادمه دادم. پس از مدتی با دریافت وام 30 میلیون تومانی از جهاد 4 دور استخر را کاشی و کف آن را بتن کردم و تقریبا شرایط مناسب تری را برای پرورش ماهی فراهم کردم.

کاآفرین میبدی در رابطه ایده شروع این کار ابراز داشت: ما قناتی داشتیم که چند ماهی در آن زندگی می کردند با مشاهده این موضوع به ذهنم رسید که شاید این آب برای پرورش ماهی مناسب باشد به همین جهت برای عملی کردن ایده خود آب را برای بررسی شرایط به آزمایشگاه بردم و بعد اعلام نتیجه مثبت آب تعدادی ماهی را به صورت آزمایشی در درون این آب قرار دادم که پس مدتی دیدم که ماهیان با این آب سازگاری دارند. پس از بررسی های لازم با توجه به زمین، آب و پولی که داشتم به کار پرورش ماهی روی آوردم.




زمانیان در زمینه ماهیان پرورشی این مجموعه عنوان داشت: در ابتدا فقط ماهی قزل آلا پرورش می دادم و پس از مدتی با مشورت جهاد اقدام به پرورش ماهیان گرمابی کردم که 2 سال است در این زمینه نیز فعالیت دارم.

وی درباره پرورش ماهیان زینتی نیز گفت: امسال 5 قطعه ماهی زینتی از نوع کوی را در آب استخر تست کردم پس از اینکه دیدم ماهیان سالم ماندند به کار پرورش ماهیان زینتی نیز پرداختم.

کارآفرین میبدی در مورد تهیه بچه ماهی ها برای پرورش اظهار داشت: از شیلات یزد 3 هزار قطعه بچه ماهی قزل و 2 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی به قیمت هر بچه ماهی 3 هزار و 200 تومان تهیه کردم. بچه ماهیان زینتی را نیز به همین قیمت از میبد خریداری کردم.

زمانیان در مورد شرایط پرورش ماهی قزل ابراز داشت: ماهی قزل دوره رشد 5 تا 6 ماه دارد که دراین مدت آب باید سرد باشد چون در آب گرم این ماهی تلف می شود. از این 3 هزار قطعه ماهی قزل که ریختم 1/5 تن ماهی بالغ برداشت کردم. به دلیل شور بودن آب منطقه ماهی تولید شده از طعم و مزه خوبی برخوردار است و بوی نامطبوع نمی دهد.

وی در مورد پرورش ماهیان گرمابی گفت: پرورش ماهیان گرمابی از روش هایی است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته است. افزایش تولید وسودآوری در واحد سطح و کاهش میزان هزینه مهمترین هدف توسعه پرورش ماهیان گرمابی است و در هر محیط پرورشی ماهیان برای رشد بهتر باید قابلیت زیست در شرایط اقلیمی مورد نظر را داشته باشند و در برابر بیماری ها نیز مقاوم باشند.

ارسال نظرات