خبرهای داغ:
موسس و مدیر کانون فرهنگ گستر در آخرین جلسه حلقه های صادقین خواهران گفت:
محمد ناصری با انتقاد از سیستم آموزشی در کشور گفت: تاکید بیش از حد آموزش و پرورش به بحث تعلم دانش آموزان، یک خیانت است و باعث می شود که بچه ها به انسان های تک بعدی تبدیل شوند، در حال حاضر نوجوانان ما دچار فقر بزرگ تربیتی هستند.
کد خبر: ۸۹۹۹۹۳۳
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

به گزارش سرویس جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، محمد ناصری، موسس و مدیر کانون فرهنگ گستر با حضور در آخرین جلسه حلقه صادقین خواهران در سال 1396، گفت: نکته حائز اهمیت این است که بعد از انقلاب، کار روی زمین مانده، تدوین سیره تربیتی مشخص است به شکل یک کتاب است تا مخاطب علاقمند، بداند که از ابتدا تا لحظه مرگ چطور باید زندگی کند و در اجتماع حضور داشته باشد، البته به شکل جسته و گریخته صحبت هایی شده و مجموعه هایی تالیف شده اما هنوز جای کار زیاد دارد.

وی در خصوص تربیت نوجوانان نیز گفت: تربیت نوجوانان بسیار مهم و حساس است و گاهی یک برخورد اشتباه زندگی آنان را به مسیرهای بدی حرکت می دهد، بویژه اینکه تاکید بیش از حد آموزش و پرورش به بحث تعلم دانش آموزان، یک خیانت است و باعث می شود که بچه ها به انسان های تک بعدی تبدیل شوند در حالیکه باید ورزشکار، تحصیل کرده و در غیر این صورت، فکر او در سطح یک کودک باقی می ماند.

این مربی با اشاره به سیستم های آموزشی در کشورهای اروپایی ادامه داد: در آن کشورها تا فرد به 20 سالگی برسد، وارد بازار کار می شود، اما در ایران فرد بعد از مدرسه و دانشگاه و یا خدمت سربازی بدون هیچ آمادگی ای وارد بازار کار می شود، بنابراین نمی تواند بازدهی خوبی در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: راه حل این است که والدین به تعقل نوجوانان اهمیت بدهند تا آن ها بتوانند خوب فکر کردن را یاد بگیرند، در واقع بی اهمیتی به تعقل آن ها، ضربه بزرگی برایشان محسوب می شود.

ناصری تاکید کرد: به خاطر حساسیت در امر تربیت نوجوانان، تاکید ویژه ای دارم بر اینکه اگر کسی متخصص کار تربیتی نیست، حتی یک لحظه هم این مسئولیت را قبول نکند، بویژه در سنین 10 تا 12 سالگی که نوجوان، همه اخلاق و رفتار خود را بر اساس مربی اش، شکل می دهد یعنی مانند یک فیلم ضبط می کند و بعد دقیقا به اجرا می گذارد.

وی حضرت سلمان(ع) را نمونه خوب تربیت شده در دامن اهل بیت(ع) عنوان کرده و افزود: او کسی است که زیارت نامه از معصوم(ع) دارد، همینطور حضرت عباس(ع) که به جز ادب و شجاعتش که برای همه ما شناخته شده است، یک فقیه جامعه الشرایط بود تربیت یافته یک مادر نمونه است.

این مربی تصریح کرد: جوان ها و نوجوان های ما در فقر بزرگ تربیتی به سر می برند و راه حل برون رفت از این چالش، هم اندیشی و هماهنگی کامل در اجرای برنامه هاست، یک اتاق فکر که لزوما نباید پر از متخصصان در عرصه روانشناسی و الهیات در سطح بالا باشد، کسانی که تجربه میدانی دارند هم، خیلی در این زمینه نظرات مفیدی دارند و بستر مناسب برای این کار پایگاه های بسیج است اما در صورتی که به مربیان طرح صالحین توجه لازم صورت گیرد.

وی مشکل اصلی جامعه ما در عرصه فرهنگی و تربیتی را تقوا دانسته و افزود: اگر تقوای افراد حل شود، مشکلات هم حل می شود و زمینه این امر در کشور ما وجود دارد زیرا هیچ جا در دنیا مانند ایران، مردم حاضر نیستند برای دین خرج کنند، در حالیکه مردم ایران اسلامی، خمس خود را می دهند و در عین حال به هیئت کمک می کنند، جشن نیکوکاری می گیرند، صدقه می دهند ولی متاسفانه بدون برنامه ریزی درست فرهنگی این زحمات آنطور که باید به بار نمی نشیند.

ناصری مشکل دیگر در زمینه تربیتی را ورود کودکان و نوجوانان به فضای مجازی دانسته و گفت: علم پزشکی ثابت کرده که کودکان یک تا 7 سال که به سمت بازی های رایانه ای می روند و تبلت به دست می گیرند، کمترین آسیبی که آن ها را در سنین جوانی تهدید می کند، مشکلات جسمی از جمله خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور است، اما این خطر به شکل دیگر، در ابعاد دیگر،  برای دیگران با دیدن سریال های مختلف، هدر رفتن زمان و وقت آن هاست.

وی خطر فضای مجازی برای نوجوانان را درگیر شدن با انواع شبهات دانسته و ادامه داد: نوجوان در این فضا سردرگم می شود و در نهایت منکر همه چیز می شود.

موسس کانون فرهنگ گستر بصیر راه نجات را توسل به اهل بیت(ع) دانسته و تصریح کرد: ما به سیره اهل بیت(ع) توجه نمی کنیم، ما به شهدا توجه لازم را نداریم در حالیکه این ها زنده اند و ما مرده ایم، شاهد مثالم مناطق جنگی است، خاکی که سه دفعه زیر و رو شده است اما باز هم بچه ها را تربیت می کند، هنوز هم نظام را شهدا و دلسوزان نظام حفظ می کنند.

وی افزود: به اعتقاد من، نشانه موجود زنده اثرگذاری است، باید حواسمان باشد و همواره از خود سوال کنیم که چقدر در این زندگی موثریم، اما مشکل ما این است که با اهل بیت(ع) زندگی نمی کنیم و باور نداریم که زنده اند و می توانند مشکلات ما را حل کنند.

ناصری در جمع بندی مباحث خود نیز گفت: در نظر داشته باشید که ناگهان خیلی زود دیر می شود، پس کار تربیتی را با مطالعه آغاز کنید، تجربیات دیگران را در نظر بگیرید، محیط کار تربیتی یعنی فضایی که نوجوان یا کودک در آن فضا بزرگ می شود را هم بشناسید.

وی در پایان افزود: مراقب باشید که چه چیزی به او می گویید و اینکه چند برابر آنچه به او می گویید را در خود رعایت کنید و در همه این مراحل در نظر داشته باشید که این کارها را برای رضای خداوند انجام بدهید.

 

 
ارسال نظرات