نشست خبری کتاب «سرباز کوچک امام» با حضور نویسنده، مهدی طحانیان، محمدرضا سنگری و مدیر انتشارات پیام آزادگان برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۰۰۰۰۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

کتاب «سرباز کوچک امام» تصویری از مظلومیت آزادگان استبه گزارش خبرگزاری بسیج، در ابتدای این نشست خبری که در مؤسسه پیام آزادگان برگزار شد، بیژن کیانی، مدیر انتشارات پیام آزادگان با اشاره به تاریخچه تاسیس موسسه پیام آزادگان گفت: موسسه پیام آزادگان به دنبال یک ضرورت و گردآوری گنجیه‌های ارزشمند آزادگان و خلاء موسسه‌ای جهت جمع‌آوری این اسناد گرانبها در سال 84 توسط جمعی از آزادگان در تهران تاسیس شد.  این موسسه در طول این سالها به تولیدات مختلفی از جمله فیلم، کتاب و برگزاری مناسبت‌های فرهنگی در خصوص آزادگان داشته است.

کیانی در ادامه بیان کرد: زمانی که موسسه به حوزه نشر و جمع‌آوری اسناد رسید، بنا به ضرورت در سال 86 انتشارات پیام آزادگان را تاسیس کرد که در طول این 10 سال از 850 عنوان کتاب چاپ شده با موضوع آزادگان در سراسر کشور 190 عنوان مربوط به موسسه پیام آزادگان است که یک چهارم کل کتابهای دفاع مقدس با موضوع آزادگان را شامل می‌شود. در سال آینده نیز 7 عنوان کتاب در این زمینه چاپ و منتشر خواهد شد. حدود 10 هزار ساعت مصاحبه صوتی و تصویری از آزادگان جمع‌آوری شده است و این مصاحبه‌ها به منظور پژوهش سازماندهی شده و به 40 موضوع برجسته تقسیم‌بندی شده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

مدیر انتشارات پیام آزادگان به کتاب سرباز کوچک امام هم اشاره کرد و گفت: یکی از کتابهای این انتشارات کتاب سرباز کوچک امام است که خاطرات آزاده مهدی طحانیان را روایت می‌کند. این کتاب بیش از دو سال زمان برد و در سال 91 به چاپ رسید و مقام معظم رهبری این کتاب را مورد توجه خود قرار داده و آن را تقریظ کرده است که ما از لطف و توجه ایشان به موضوعات دفاع مقدس و خصوصا آزادگان تقدیر و تشکر را می‌کند. خوشبختانه این کتاب در کمتر از یک ماه از چاپ شانزدهم رسیده است. نظر رهبر انقلاب  در همه حوزه‌ها موثر بوده اما در حوزه آزادگان این متنی که در خصوص کتاب نوشتند حقیقتا خستگی کلیه دست‌اندرکاران  این موسسه را با وجود مشکلات از تن به در کرد و رویکرد جدیدی را پیش روی موسسه قرار داد.

در ادامه محمدرضا سنگری از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان این نکته که دفاع مقدس بدون مسئله اسارت بی‌هویت خواهد بود، گفت: آزادگان چهره روشن دفاع را در دوران اسارت نشان دادند و ایران کوچکی را در دوران اسارت تشکیل دادند که البته مقاومت و مبارزه آنها به مراتب سخت‌تر از حضور در جبهه‌های جنگ بود. طبق فرموده رهبری آزادگان الماسهای صیقل خورده‌ای هستند و رزمندگان ازاده همیشه تصویری از کربلا را به یاد دیگران می‌اندازند. یک بخش از این آزادگان نوجوانان تشکیل می‌دهند که مهدی طحانیان یکی از آن آزادگان است و من آن را همان حسین فهمیده جبهه می‌دانم.

به گزارش جوان، سنگری به کتاب سرباز کوچک امام اشاره کرد و گفت: این کتاب که به همت موسسه پیام آزادگان به چاپ رسیده همت سترگ و ستودنی را به دنبال داشته که در طی بیش از 4 سال فعالیت برای تولید این کتاب به اثری زنده و ارزنده و کاری بسیار شاخص تبدیل شده است.

نویسنده کتاب «سوگ سرخ» در مورد نکات مثبت کتاب «سرباز کوچک امام» گفت: راوی و نگارنده حوصله و شکیبایی زیادی به خرج داده‌اند و  350 ساعت مصاحبه و بازخوانی داشته‌اند. نویسنده در این کتاب 38 هزار سوال مطرح کرده‌اند و دقت و وسواس زیادی در کار داشته‌اند.  زبان راوی روان و شیواست. همچنین نویسنده از هم‌اردوگاهی‌ها برای استناد بیشتر کار استفاده کرده و روایتی صادقانه از زندگی مهدی طحانیان را شرح می‌دهد.

سنگری در ادامه نشست ویژگی‌هایی از تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب را برشمرد و گفت:‌ مقام معظم رهبری واقعا امام مطالعه هستند و من شگفت‌زده پرخوانی ایشان هستم. ایشان کتاب را به صورت دقیق مطالعه کردند و فرمودند که قدر آزادگان را و دفاع مقدس را بدانید. همچنین ایشان در این تقریظ دو میدان را مطرح کردند که یک میدان آن جنگ و یک میدان آن مقاومت است. این کتاب تصویری از مظلومیت، هوش و شجاعت آزادگان است که در عین مظلومیت قدرتمند است.

وی ادامه داد: روحیه آزادگان به یکی دیگر از وجه‌های این تقریظ است که ایشان آن را مطرح می‌کنند و همچنین تصویری از مظلومیت و شجاعت آزادگان و در عین حال قدرتمند بودن آنها را مطرح می‌کند. ایشان همچنین کتاب را از منظر خباثت دشمن بهتر از کتابهای دیگر دانستند و به این موضوع اشاره کرده‌اند که این کتاب سند با ارزشی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. مقام معظم رهبری همچنین معصومیتی که در این کتاب موج می‌زند اشاره کردند و از سست‌پیمانهای مغلوب دنیا دعوت کردند که این کتاب را بخوانند. محال ممکن است که این کتاب را بخوانید و تغییری در فرد ایجاد نشود. همچنین ایشان هم اندوه در مظلومیت آزادگان خوردند و هم شکوهمندی و شوق خود را در این کتاب عنوان می‌کنند . باید از رهبری به پاس عنایتها و هدایتها قدردانی کرد و این تقریظ‌ها مسئولیت‌ها را نیز سنگین‌تر خواهد کرد.

نویسنده کتاب،‌ فاطمه دوست کامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حجم زیاد کتاب گفت: اسارت آقای طحانیان در حزب بعث 9 سال به طول انجامید و اگر می‌خواستیم هر روز این 9 سال را یک خط بنویسیم قطعا تعداد صفحات بیشتری را به خود اختصاص می‌داد. ایشان در 13 سالگی اسیر می‌شود و یک سال و اندی بعد از اسارت با خبرنگار هندی مواجه می‌شود. ما با نوجوانی روبه‌رو هستیم که یک نوجوان معمولی نبود و کودکی داشتند که شایان توجه بود. بهرحال باید به دوران کودکی و قبل از اعزام به جبهه و خاطرات آنها تا پس از دوران اسارت و آزادی می‌پرداختیم. این کتاب سه باز بازخوانی شد و پس از سه بار کتابی 700 صفحه‌ای منتشر شد که اگر خواننده‌ای آن را بخواند مطمئنا به خاطر موضوع جذاب و اثرگذار آن را رها نخواهد کرد.

مهدی طحانیان از آزادگان و راوی کتاب در پایان گفت: 12 بهمن امسال بود که همراه راویان کتب دفاع مقدس خدمت حضرت آقا رسیدیم و هر یک از این راویان توضیحاتی در خصوص کتابهای خود دادند. در این دیدار حضرت آقا بیشتر بر روی متن تاکید داشتند. نوبت که به ما رسید حضرت آقا در خصوص کتاب و اثرگذاری کتاب مطرح کردند که مورد توجه قرار گرفت. من خود را یک قطره‌ای از دریای آزادگان می‌دانم و لطف حضرت آقا شامل من نشد که ایشان به این کتاب توجه کردند و من توجه به این کتاب را توجه به همه آزادگان می‌دانم. سراسر متن تقریظی حضرت آقا درخصوص این کتاب پر از در و گوهر است و زبان من برای تقدیر و تشکر از ایشان واقعا قاصر است.

ارسال نظرات