خبرهای داغ:
مدیرکل حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان مطرح کرد
مدیرکل حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان گفتمان‌سازی و جریان سازی در عرصه دفاع مقدس را نیاز جامعه امروز دانست.
کد خبر: ۹۰۰۰۰۶۰
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

گفتمان‌سازی و جریان سازی در عرصه دفاع مقدس نیاز جامعه امروزبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار مهدی ظفری امروز در مراسم رونمایی از تندیس سردار سرلشکر شهید «حاج  حسین همدانی» که در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام اظهار داشت: امروز شهید «همدانی» سمبل آزادگی، حریت و توسعه فرهنگ و ترویج دین است.

وی با اشاره به اهمیت گفتمان‌سازی در جامعه عنوان کرد: متاسفانه در دوران حیات سردار شهید «همدانی» در  ثبت صحبت‌ها، فرازها و اندیشه‌های ایشان غفلت شد و این بسی جای تاسف دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه شهید «همدانی» همه افراد جامعه را ایثارگر می‌دانست، افزود: به گفته این شهید مادر چهار شهید  در مراسم تشییع فرزند شهیدش از اینکه فرزند دیگری برای ایثار و جهاد در راه خدا ندارد افسوس می خوردکه این حد بالایی از ایثارگری است.

وی با تاکید بر اینکه هر فردی که پذیرفته که در جامعه اسلامی زندگی کند  و به مملکت عشق می‌ورزد، حدی از ایثارگری را دارد، گفت : وظیفه ما این است که این فاصله‌ها را کم کنیم.

سردار ظفری گفتمان‌سازی و جریان سازی در عرصه دفاع مقدس را نیاز جامعه امروز دانست و تاکید کرد: با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی گفتمان دهه اول با گفتمان سه دهه بعد از آن کاملاً متفاوت است و اینها دچار اشکالات و چالش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شده‌اند.

وی اضافه کرد: ضروری است تا گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه دفاع مقدس  و فرهنگ معنوی و عرفانی ایثار و شهادت در جامعه را ترویج  داد و چراغ راهی برای نسل جدید ایجاد کرد.

* تهیه سند «دفاع مقدس، حماسه گفتمان‌ساز» در همدان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه در حوزه حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیش از همه به شعارسازی پرداخته شده است، افزود: علت عدم موفقیت ما این است که بیش از حد در حوزه شعار و تبلیغ فعالیت کرده‌ایم و اکثراً اینگونه فعالیت‌ها ناپایدار بوده‌اند چراکه یکی از ویژگی‌های تبلیغ و شعار ناپایداری آن است.

وی یکی از حوزه‌های معرفی و توسعه ارزش‌ها را گفتمان دانست و بیان داشت: متاسفانه در عرصه گفتمان سازی چندان موفق نبوده‌ایم و خیلی ورود پیدا نکرده‌ایم و یا اگر کرده‌ایم مراحل و مراتب گفتمان‌سازی را طی نکرده و به آن توجه ای نداشته ایم.

سردار ظفری در تبیین مراتب گفتمان‌سازی عنوان کرد: گفتمان سازی و احیای یک فرهنگ و تبدیل یک فرهنگ عمومی این است که نگاه اجماعی داشته و اجماع سازی کنیم چرا که یکی از ویژگی های فرهنگ سازی جامع و فراگیر بودن یک موضوع  است.

وی  با تاکید بر اینکه  گفتمان بر عقاید و افکار تاثیر ماندگار دارد، یادآور شد: حوزه افکار و اندیشه‌های جغرافیای انسانی در مرحله اول کل کشور و در مرحله بعدی سراسر عالم است چراکه بنا بر این گذاشته شده که باید همه دنیا را بر تصرف اندیشه درآوریم چراکه در صدد هستیم تا حکومت جهانی بسازیم و حکومت جهانی دل جهانی می خواهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ساختارسازی را به عنوان یکی دیگر از مراتب گفتمان‌سازی معرفی کرد و ادامه داد: ساختار ایجاد نمی‌شود مگر در بطن نظام جمهوری اسلامی؛ و به  لطف خدا کار  بزرگی  در این خصوص شده و یک سند در این خصوص به نام «دفاع مقدس، حماسه گفتمان‌ساز» ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه حماسه زمانی اثرگذار است که تولید حماسه کند، گفت: حماسه‌ای که در زمان خود متوقف شود این حماسه در برهه‌های مختلف آسیب داشته و دلیل اینکه از انقلاب‌ها و حرکت‌های قبل  آثاری وجود ندارد این است که نگاه جریان‌سازی در موضوعات گذشته وجود نداشته است.

* شهید «همدانی» یک گفتمان و  جریان‌ در عرصه دفاع مقدس

سردار ظفری ادامه داد: امروز شرایط گفتمان‌سازی فراهم است و جای تشکر از مدیران سازمان و دستگاه های دولتی دارد که این سند سیستمی ساختارساز قوی « دفاع مقدس، حماسه گفتمان‌ساز»  در دل دستگاه‌های دولتی به عنوان یک سمبل ملی مطرح شده و در سازمان هیئت امنای ستد کل امروز بر روی این سند که از استان همدان شروع شده کار می‌شود تا به کل کشور تعمیم و در همه دستگاه‌های دولتی جاری شود و این همان معنا و مفهوم جریان ساختارسازی و سندسازی است.

وی در بیان خاصیت سند «دفاع مقدس، حماسه گفتمان ساز» عنوان کرد: خاصیت  این ساختار و سند این است که ما را هدایت می‌کند و نسل‌های بعد از این سند استفاده و به آن مراجعه کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه این سند به دستور استاندار به اداره و تشکیلات استان تعمیمی داده شده است، یادآور شد: باید به جایی برسیم که این سند و ساختار را داشته باشیم و همین شورای هماهنگی که در شهرستان‌ها شکل گرفته و جلساتی نیز برگزار کرده در شورای اسلامی و روستاها نیر در کنار برنامه‌های عمرانی سالانه خود برنامه‌های ارزشی نیز داشته باشند تا بتوانند به عرصه‌های اجتماعی ورود داشته باشند.

وی ایجاد تندیس سردار شهید «همدانی» را به عنوان یک گفتمان و جریان‌ در عرصه دفاع مقدس دانست و بیان داشت: باید سوژه‌ها را به جریان تبدیل کرد و امروز یکی از نمادهایی که متعلق به شهید «همدانی» است از مراتب گفتمان‌سازی است.

سردار ظفری خاطرنشان کرد: این نمادها زمانی ارزش حقیقی پیدا می‌کنند که به سرمایه تبدیل و ترویج دهنده توسعه افکار شهید «همدانی» باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات