سردار نقدی در اختتامیه کتاب سال پاسداران اهل قلم:
معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر ایجاد پیوند میان پاسداران اهل قلم و مراکز علمی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۰۰۱۰۰
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره از انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم صبح امروز با حضور سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، سردار نقدی و سردار آسودی در حوزه هنری برگزار شد.

بر اساس این گزارش سردار نقدی مهمترین سرمایه هر جامعه و هر کشوری را منابع انسانی آن دانست و گفت:‌مهمترین سرمایه هر جامعه و هر کشوری منابع انسانی او هستند و شرایط خاص کشور ما و انقلاب ما اینگونه رقم زد که ملت ایران آن گزیده‌ترین منابع انسانی خود را در آن دوره حساس و سرنوشت‌ساز اول انقلاب، به مجموعه‌ای به نام سپاه برای پاسداری از انقلاب بفرستند.

وی گفت: مردم انقلاب کرده بودند و دستاورد بزرگی حاصل شده بود و همواره دغدغه تداوم آن راداشتند لذا بهترین منابع و سرمایه انسانی راروانه این میدان کردند و سپاه شد منبع بزرگی از ظرفیت‌های انسانی، که اسطوره‌های بزرگ کشورمان را نمادهای این ظرفیت می‌شناسیم و باید روز به روز بشناسیم و قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تمامی کشورها در عرصه نظامی جدیت کار ثمره‌اش کادرهایی استکه ساخته می‌شود،ابراز داشت: اگر هر کشوری را مرور کنیم می‌بینیم بخش زیادی از امور توسط کادر تربیت‌ شده در نیروهای مسلح آنجا اداره می‌شود و در اینجا جدیت و انضباط کاری توام با ورود دغدغه‌مندترین جوانان کشور در زمینه علم و فرهنگ به این میدان شده است.

به گفته نقدی طبعا در جاهای دیگر از نظامیان‌شان در عرصه اجتماع بهره می‌گیرند اما جنس افرادی که به سمت گزینش در عرصه نظامی می‌روند، متفاوت است. حال و هوای اسلحه و زندگی در شرایط سخت نظامی دارند اما حال و هوای کسانی که به سپاه پیوستند، دغدغه‌مندی بود. آن هم دغدغه  نسبت به مسائل فرهنگی،‌سیاسی، اجتماعی و ... و صرفا نظامی نبودند.

این مقام مسئول در سپاه ضمن اشاره به اینکه منابع انسانی سپاه و پاسداران ثمره این مقدمات هستند، ادامه داد: انگیزه‌ها و دغدغه‌های اولیه شرایط حساس نظامی،‌انسان‌ساز و یک آزمایش بزرگ چون مقابله با منافقین، دفاع مقدس و ... بود لذا باید قدر دانست.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز وقتی می‌نگریم می‌بینیم هر از گاهی در کنگره آمریکا قانونی علیه سپاه پاسداران تصویب می‌شود که نشان می‌دهد مجموعه سپاه مهم است و چنین جایگاهی موجب عناد آنها شده است. ما باید قدر این ظرفیت را بدانیم.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌آثار تولید شده از سوی پاسداران اهل قلم اندک است چرا که ما هزاران پایان نامه داریم که باید برای آنها انگیزه ایجاد کرد تا تبدیل به کتاب شوند. یکی از مواردی که باید صورت بگیرد این است که پیوند پاسداران اهل قلم با مراکز علمی مرتبط با سپاه و نیروهای مسلح افزایش یابد البته در حال حاضر چنین پیوندی وجود ندارد اما باید ایجاد کرد. این ساماندهی را برای سال 97 باید داشته باشیم.

در این مراسم سردار آسودی دبیر دوازدهمین دوره در جملاتی گفت: جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم از سال 84 و از زمان فرماندهی سردار سرلشکر صفوی، آغاز شد  و ما هم از دوره سوم توفیق خادمی پاسداران اهل قلم را عهده‌دار شدیم هر چند مشکلات زیادی داریم ولی خدا را شاکریم که امروز 3 هزار و 500 نفر پاسدار اهل قلم داریم که می‌توانیم نام و اثرشان را در فضای علمی و فرهنگی مطرح کنیم.

به گفته وی هر سال فراخوان جشنواره ارائه می‌شود و بر این مبنا در دوره دوازدهم 227 پاسدار اهل قلم 425 کتاب را به دبیرخانه ارسال کردند. این آمار بسیار ارزشمند و بالاست و هیچ سازمان و نهادی چنین ظرفیتی را ندارد. در ادامه آثار ارسال شده با کمک اساتید و هدایت سردار نقدی به شکل علمی بررسی شد و در مجموع 30 اثر از میان آثار امتیاز اول تا سوم را کسب کردند.

آسودی با بیان اینکه پاسداران اهل قلم 10 برنامه کلان دارند که تنها یکی از آنها جشنواره‌ای است که در حال اجراست، گفت: ما نتوانستیم 9 محور دیگر را راه‌اندازی کنیم البته یکی از محورها نقد و بررسی کتاب‌ها بود که در چند شهر مثل شیراز، مشهد، اصفهان و تهران برقرار شد. این جلسات برکات بسیاری دارد چراکه ضمن نقد اثر کارگاه آموزشی برای نوقلمان محسوب می‌شود. ما باید این چراغ کم سو را به نورافکن بین‌المللی تبدیل کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید هدایت و حمایت مستمر صورت گیرد، توضیح داد: ما باید پرچم را به دوش بگیریم و در نمایشگاه‌های بین‌المللی با به نمایش گذاشتن آثار نویسندگان‌مان را معرفی کنیم.

وی در پایان گفت: نمایشگاهی دائمی از آثار پاسداران اهل قلم باید برپا شود چرا که 8 هزار و 300 عنوان کتاب در این 12 دوره دریافت شده است و امیدواریم با برپایی این نمایشگاه دائمی منزلت فرهنگی و اجتماعی سپاه را افزایش دهیم.

ارسال نظرات