از شعارزدگی در حفظ محیط زیست تا نبود حاشیه امنیت برای محیط‌بانان

همواره نشست‌ها و جلسات محیط زیست سرشار از خبر است و در مازندران آن‌قدر مشکل در این حوزه وجود دارد که گاه مدیران به‌ستوه می‌آیند؛ از بازار پرندگان و شعارزدگی در حفظ محیط زیست تا بی‌اخلاقی نسبت به مسؤولان و نبود حاشیه امنیت برای محیط‌بانان.
کد خبر: ۹۰۰۰۴۸۶
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، آخرین نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اصحاب رسانه استان حاوی نکات مختلفی بود که قسمت نخست آن با عنوان «از دخالت صاحب‌منصب‌ها در صدور مجوزات تا توزیع بنزین یورو4 در مازندران» در این خبرگزاری منتشر شده است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در بخش دوم نشست خبری به سؤالات خبرنگاران در زمینه احداث پتروشیمی در نزدیکی میانکاله، وضعیت تصفیه‌خانه‌ها در شهرک صنعتی، اعتبارات نجات میانکاله از خشکسالی، جمع‌آوری بازار پرندگان و عملکرد سال‌جاری در بخش صید و شکار پاسخ داد.

* حمایت از صنایع پاک

وی با تأکید بر اینکه با هیچ صنعتی مخالف نیستیم و باید صنایع را بشناسیم، می‌گوید: درباره احداث پتروشیمی در نزدیکی میانکاله اتفاقی نیفتاده و اگر قرار است پتروشیمی زده شود باید مطالعات آن بیاید، باید ببینیم نوع و هدف این پروژه چیست، اگر مخاطره نداشته باشد و تکنولوژی روز دنیا و پاک را بیاورند هیچ مشکلی پیش نمی‌‌آید و حمایت کنیم.

* شعارزدگی در حفظ محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در حفظ محیط زیست مقداری شعارزده شدیم، می‌افزاید: باید در عمل ثابت کنیم که محیط زیست و جنگل برای ما مهم است، کاشتن 100 درخت و عدم اعتقاد به وضعیت درختان فایده‌ای ندارد، اول باید تلاش کنیم درخت قطع نشود نه اینکه درختان را به بهانه‌های مختلف قطع کنیم و از آن طرف بگوییم جای آن درخت می‌کاریم!

* توهین و بی‌اخلاقی به مسؤولان ممنوع!

این مسؤول با بیان اینکه همه ارگان‌ها و مردم به‌عنوان مؤلفه اصلی باید در حفظ و حراست از محیط زیست تلاش کنند و اگر مشکلی پیش بیاید تنها مدیران نباید پاسخ‌گو باشند، تصریح می‌کند: وقتی در روستایی که عملاً وجود خارجی ندارد و در سرشماری آمار می‌دهند که اینجا تعدادی سکنه دارد تا جاده بزنند و پس از آن مسؤولان متوجه می‌شوند؛ آن‌وقت می‌گوییم به این افراد کار نداشته باشیم و فقط یقه‌ی مسؤولان را بگیریم؟!

عضو شورای اداری مازندران تصریح می‌کند: البته که مسؤولان باید پاسخ‌گو باشند اما قرار نیست هر کسی از راه رسید توهین و بی‌اخلاقی کند و تا اتفاقی می‌افتد، خیلی‌ها خوش دارند بدون اینکه بررسی شود، یک مسؤول را برکنار کنند!

* جمع‌آوری بازار پرندگان فریدونکنار برای نخستین‌بار

وی درباره جمع‌آوری بازار پرندگان فریدونکنار می‌گوید: در این زمینه، با مقامات محلی مشکل داشتیم و می‌گفتند اگر بازار پرندگان تعطیل شود تبعات دارد، این در حالی بود که در بابلسر، آمل و بابل و محمودآباد قانون اعمال شد اما در فریدونکنار مقاومت محلی صورت می‌گرفت، لذا با هماهنگی دستگاه قضایی و فرمانداری وارد عمل شدیم و نهایتاً این بازار برای نخسیتن‌بار جمع‌آوری شد.

* اختصاص 2 میلیارد تومان به تالاب میانکاله در سال 96

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه «تالاب» آیینه تمام‌نمای محیط زیست در یک حوزه آبخیز است، به نجات میانکاله از خشکسالی اشاره و اظهار می‌دارد: هر چه در بالادست میانکاله خوب کار کنیم، نتیجه آن را می‌بینم، دولت نیز در سال‌جاری از محل اعتبارات ملی یک‌میلیارد و 550 میلیون تومان اختصاص داده شد و از محل اعتبارات استانی، یک‌میلیارد تومان مصوب و 500 میلیون تومان تخصیص داشتیم.

* نیاز میانکاله به مدیریت محلی

وی معتقد است؛ آن‌چیزی که در میانکاله احتیاج داریم، مدیریت است، از مدیریت برای تردد و طبیعت‌گردی تا نجات تالاب از خشکسالی که برای همه آنها برنامه‌ریزی شده است و موضوع قابل تقدیر اینکه مردم و جوامع محلی نیز پای کار آمدند و می‌خواهیم مدیریت محلی داشته باشیم و از این طریق، پیگیری می‌کنیم که امور آب، در هر دو استان مازندران و گلستان حق‌آبه میانکاله را بدهد.

* بهره‌برداری از 3 تصفیه‌خانه صنعتی در سال 96

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در بحث فاضلاب صنعتی زیاد مشکل نداریم زیرا واحدها ملزم به احداث تصفیه‌خانه هستند، می‌گوید: سختگیری‌ها در این زمینه بیشتر از سایر واحدها است به این علت که آلاینده‌های آنها به‌شدت خطرناک است.

وی اظهار می‌دارد: در سال 96، تصفیه‌خانه شهرک بشل سوادکوه با 1500 مترمکعب در روز، جویبار با 700 و فاز دوم بهشهر با 500 مترمکعب تصفیه فاضلاب صنعتی در روز، با هزینه 14 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیدند.

* جمع‌آوری 900 رشته دام و تور در 11 ماه

ابراهیمی‌کارنامی درباره عملکرد اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران می‎گوید: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 6 هزار و 605 قطعه صید غیرمجاز آبزیان، یک‌هزار و 434 پرنده و 238 پستاندار از متخلفان کشف و930 قطعه پرنده و 22 مورد پستاندار نیز زنده‌گیری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران می‌افزاید: 32 مورد زنده‌گیری غیرمجاز خزندگان و 832 مورد شروع به شکار و صید غیرمجاز، جمع‌آوری 900 رشته دام و تور با 1800 پایه دام‌هوایی، کشف 287 قبضه سلاح غیرمجاز و 895 قبضه سلاح مجاز، از فروردین‌ماه 96 تاکنون توسط محیط‌بانان، از متخلفان کشف و ضبط شد.

* دستگیری 1592 متخلف زیست‌محیطی در 11 ماه

وی همچنین تعداد ادوات و وسایل کشف‌شده را 7 هزار و 326 مورد، تعداد افراد متخلف دستگیرشده را یک‌هزار و 592 نفر به‌همراه یک‌هزار و 205 پرونده اعلام می‌کند و با اظهار تأسف می‌گوید: حاشیه امنیت برای محیط‌بانان و حمایتی که برای محیط‌بانان می‌خواهیم وجود ندارد، به‌طوری که تنها در سال‌جاری هفت نفر از محیط‌بانان مجروح شدند.

* حفاظت از محیط زیست با مشارکت مردم

ابراهیمی‌کارنامی در پایان با بیان اینکه فرهنگ حفاظت از محیط زیست از نریختن زباله و حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری تا استقرار صنایع سبز باید رعایت شود، اظهار می‌دارد: محیط زیست باید با مشارکت مردم باشد که شکل ساماندهی‌شده آنها سازمان‌های مردم‌نهاد هستند، این مجموعه‌های مردمی تاکنون خوب عمل کردند و باید تشکل‌ها را توسعه بدهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها