قائم‌شهر یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که واسطه صنعتی بودنش در سال‌های دور، زیاد مورد توجه مسافران و گردشگران قرار نگرفته است ولی طی چندسال اخیر مسؤولان شهری در تلاش هستند تا بسترهای مناسبی برای جذب مسافر مهیا کنند.
کد خبر: ۹۰۰۰۵۶۸
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، چندروزی تا نو شدن سال و آمدن نوروز باقی نمانده و کسانی که تعطیلات این ایام را غنیمت می‌شمارند از مدت‌ها قبل در پی پیدا کردن محلی مناسب برای گذران تعطیلات خود هستند.

گردشگری و جذب توریست در دنیای امروز به صنعتی پررونق و پردرآمد تبدیل شده است و استان مازندران به‌واسطه دارابودن مواهب طبیعی که خداوند در این تکه از زمین به ودیعه گذاشته می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران و مسافران نوروزی باشد.

قائم‌شهر یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که واسطه صنعتی بودنش در سال‌های دور، زیاد مورد توجه مسافران و گردشگران قرار نگرفته است ولی طی چندسال اخیر مسؤولان شهری در تلاش هستند تا بسترهای مناسبی برای جذب مسافر مهیا کنند.

این شهرستان از سمت شمال و شمال غرب به شهرستان جویبار، شهرستان بابلسر و دریای مازندران (دریای خزر)، از سمت جنوب به شهرستان سوادکوه، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری راه دارد.

از جاذبه‌های گردشگری قائم‌شهر می‌‌توان به سد زمزم (سد برنجستانک) اشاره کرد که در 8 کیلومتری جاده قائم‌شهر به تهران در روستای برنجستانک قرار دارد و فضای جنگلی و قرار گرفتن سد در کنار آن،  فضای زیبایی را برای گردشگران فراهم کرده تا ساعتی از دود و ترافیک شهری دور باشند و از هوای پاک لذت ببرند.

جنگل‌های حفاظت شده خیبوس هم در نزدیکی سد برنجستانک واقع شده و یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است و وجود تنوع زیستی بالا، جنگل‌های کم نظیر و گونه‌های با ارزش شوکا، و مرال و دره های پر آب این منطقه را به محلی زیبا و دل‌نشین تبدیل کرده است که البته نباید فراموش کرد که این جنگل حیوانات وحشی هم دارد.

پارک تلار یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قائم‌شهر است  و در انتهای مسیر جاده نظامی در ورودی غربی قائم‌شهر در انتهای جاده بابل و قبل از پل ارتباطی قائم‌شهر به بابل واقع شده است.

در طی مسیر این جنگل مناظر طبیعی زیبائی وجود دارد که مهمترین آن یک دریاچه زیبا در حاشیه جاده است  و به دلیل وسعت زیاد درختان جنگلی فضایی آرام و مفرح را برای گردشگران ایجاد کرده است.

سیدابوصالح یکی از روستاهای بسیار زیبای جنگلی و از مناطق نمونه گردشگری شهرستان قائم‌شهر است که در فاصله 17 کیلومتری شهرستان قائم‌شهر قرار دارد. نام این روستا برگرفته از بارگاه امام‌زاده‌ای است که در این روستا آرمیده است  و از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

امام‌زاده یوسف رضا(ع) هم یکی از بقاع متبرکه شهرستان قائم‌شهر است که در کنار بیمارستان رازی این شهر قرار دارد و همواره میزبان عاشقان و دوست‌داران اهل بیت بوده است.

آرامگاه امامزاده سید محمد زرین نوا مربوط به سدهٔ ۹ هجری قمری است و در ۲ کیلومتری روستای چمازکتی قائم‌شهر قرار دارد و نام آن در فهرست آثار باستانی به ثبت رسیده است.

در داخل این بارگاه صندوق چوبی با تزئینات ظریف و زیبا دیده می‌شود که در گذشته دارای کتیبه بوده و در حال حاضر این کتیبه در گنجینه میراث فرهنگی استان مازندران، نگهداری می‌شود.

از دیگر اماکن مذهبی دیدنی می‌توان به امام‌زاده سیدمهدی شهر ارطه اشاره کرد که بر بلندای تپه قرار دارد و سال‌های نه چندان دور چشمه‌ای از آن می‌جوشید و به دلیل داشتن فضایی آرام و پوشیده از درخت محیطی زیبا را فراهم کرده است.

 جاهای دیدنی زیادی وجود داشت که می‌توانست پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی باشد که در طول زمان به دلیل مدیریت ضعیف و دست‌بردهای نااهلان فرهنگی از بین رفته و در حال حاضر جز یک نام چیزی از آنها باقی نمانده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها