در دومین روز از اردوی راهیان نور، زائرین سرزمین نور از اروند کنار بازدید کردند.
کد خبر: ۹۰۰۰۸۱۲
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، اولین گروه از زائرین اعزامی سپاه ناحیه زنجان ، زیارتگاه شهدای اروند کنار و یادمان شهدای عملیات ولفجر 8 را زیارت کرده و یاد و خاطره شهدای غواص زنجانی را گرامی داشتند .

دلبریان یکی از راویان و یادگاران 8 سال دفاع مقدس با اشاره به عملیات والفجر 8 گفت : ساعت 10: 22 دقیقه روز 20/11/64 توسط فرماندهی كل سپاه ، فرمان حمله با قرائت رمز عملیات صادر شد:

(بسم‌الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و قاتلوهم حتی لا تكون فتنه، یا فاطمه الزهرا(س)،  یا فاطمه الزهرا(س)، یا فاطمه الزهرا(س)) 

پس از عبور موفقیت‌آمیز غواصان دریادل از جمله غواصان دریادل زنجانی از رود خروشان اروند، یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران با پشتیبانی آتش تهیه و شلیك هزاران گلوله، تهاجم خود را در محورهای مورد نظر، آغاز و مبادرت به شكستن خط مقدم دشمن كردند.

با توجه به احتمالاتی كه در زمینه هوشیاری دشمن مطرح بود، شكستن خط، پاكسازی و گرفتن سر پل مناسب در سریع‌ترین زمان ممكن، ضمن عبور از رود اروند در تضمین موقعیت علمیات، نقش اساسی داشت. در این راستا غواصان ضمن عبور از رود اروند باید معابر را باز می‌كردند تا نیروهای قایق سوار بتوانند با عبور از  این معابر، به ساحل دشمن وارد و تا فرا رسیدن روشنایی صبح، منطقه را برای استحكام سر پل پاكسازی كنند.

دلبریان افزود: در این عملیات نیروهای ایران با عبور از اروندرود در منطقه فاو پیشروی کردند و پس از حدود یازده شبانه روز درگیری بی وقفه و سنگین با قوای عراق این منطقه را به تصرف در آوردند. اهمیت منطقه برای نیروهای عراق چنان بود که بیش از ۷۰ روز به پاتک‌های سنگین خود ادامه داد. نیروهای عراقی امید داشتند تا اروند به عنوان مانع در حدفاصل منطقه عملیاتی با عقبه، مقاومت نیروی ایران را به تدریج تضعیف نماید. ارتش عراق به علت پافشاری برای بازپس گیری فاو، تلفات بسیار سنگینی متحمل شد. توپخانه ارتش و سپاه مشترکا در این عملیات شرکت داشتند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نقش تعیین کننده‌ای در پوشش هوایی منطقه و سرنگونی هواپیماهای عراقی داشت. در نتیجه این عملیات ایران بر سواحل اروند، ساحل شمالی خور عبدالله و شبه جزیره فاو مسلط شد و راه ورود عراق به خلیج فارس مسدود گردید. 

امینی یکی از راویان و یادگاران ۸ سال دفاع مقدس در ادامه با اشاره به نقش خط شکن نان و غواصان دریادل زنجانی ، از رشادت های و فداکاری های نیروهای زنجان یاد کرده و یادی از شهدای غواص زنجان کرد و نام و یاد شهدا را گرامی داشت.

در پایان ، مراسم عزاداری با نام و یاد شهدا برگزار گردید.

ارسال نظرات