تکرار داستان تلخ‌کامی کشاورزان جنوب کرمان؛
با افت شدید قیمت پیاز در شهرستان رودبارجنوب فروش این محصول هزینه دستمزد کارگران برای برداشت محصول را هم پوشش نمی دهد و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی می گوید که واردات پیاز پاکستانی موجب این امر شده است.
کد خبر: ۹۰۰۱۱۸۴
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج همانند سالهای قبل  بادهای ناشی از تغییرات فصلی و گرم شدن هوا مزارع جنوب کرمان را درمی‌نوردند و غبار و گردوخاک جازموریان که از خشک‌سالی‌های اخیر خشک‌شده است بر تن رنجیده مزارع می‌نشینند.

 

در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال می طلبید که مسئولان نگاه ویژه ای به بحث تولید داخل داشته باشند،اما افت شدید قیمت پیاز در شهرستان رودبارجنوب عکس این ماجرا را می رساند.

 

پیازکاران محروم و رنجدیده شهرستان رودبارجنوب  در حالی زمین‌های کشاورزی را از دوردست نگاه می‌کند که حاصل ماه‌ها تلاش و کوشش شبانه‌روزی و هزینه‌هایی که با وام و قرض از دیگران متحمل بود حالا در اوج برداشت محصولات کشاورزی بر دوشش سنگینی می‌کند.

 

نتیجه نبود نگاه کلان در کشور برای حل مشکل کشاورزان است، در بهترین حالت پس از مدتی محصول کشاورزان خرید تضمینی و یا توافقی می‌شود و درنهایت محصول خریده شده در گوشه‌ای انبار و خراب می‌شود و این پایان چرخه کار و تلاش کشاورزان مزارع در جنوب کرمان است.

شعار سال ۹۶مورد غفلت قرار گرفت

 

حجت الاسلام والمسلمین عباس گروهی نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان رودبار جنوب گفت: شعارسال۹۶یعنی تولید و اشتغال،اقتصاد مقاومتی متاسفانه مورد غفلت قرار گرفت.

 

 واردات پیاز پاکستانی قیمت پیاز را پایین آورده است

 

احمد حمزه نماینــده مــردم کهنــوج، قلعــه گنــج، رودبــار جنــوب، فاریــاب و منوجــان در مجلــس شــورای اســلامی در این رابطه می گوید:  واردات پیاز از کشور پاکستان، بدتریــن اتفاقــی اســت کــه ممکــن بــود بیافتــد، امــا مقامــات مســوول تکذیــب می کننــد ولــی بــه نظــر می رســد  مقــداری واردات پیــاز داشــته ایم.

 

حمزه با بیان اینکه واردات پیاز بر روی قیمت پیاز جنوب کرمان موثر است،بیان داشت: قطعــا واردات پیــاز در جنــوب کرمــان تأثیــر گذاشــت چرا که در بحــث کشــاورزی قیمــت محصــولات را عرضــه و تقاضــا مشــخص می کنــد و در ایــن زنجیــره ضعیف تریــن حلقــه کشــاورزان هســتند کــه بیشــترین ضــرر را می کننــد وگرنــه دلال و سیســتم حمل ونقــل ســود خــود را می بــرد.

 

سنجری کشاورز رودباری در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : محصول پیاز ابتدا قیمتش کیلویی ۱۰۰۰تومان اما هم اکنون کیلویی ۳۵۰ تومان از ما خریداری می نمایند.

 

سنجری افزود: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری شده بود جا داشت تا مسئولین توجه بیشتری به تولیدات داخلی داشته باشند زیرا که دلیل عمده افت قیمت محصول پیاز وارد نمودن پیاز به داخل کشور بود.

 

علی ای حال،دولــت در ایــن شــرایط بــا خریــد تضمینــی بــازار را مدیریــت و نوســانات بــازار را رفــع کنــد و از طرفــی هــم وزیــر کشــور دســتور دهنــد مرزهــا بســته شــود و اجــازه ورود محصــولات کشــاورزی مشــابه را ندهنــد.

 

گفتنی است،امسال نیز همانند سال گذشته شاهد افت قیمت محصولات کشاورزی علی الخصوص پیاز وهستیم به گونه ای که پیاز از دست کشاورز کیلویی ۳۵۰تومان خریداری می شود.

 

شایان ذکر است، شهرستان رودبارجنوب یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی جنوب استان می باشد و شغل اکثر مردم جنوب استان کرمان کشاورزی می باشد جا دارد تا مسئولین توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند زیرا چندین سال است که کشاورزان جنوب کرمان دچار ضرر و زیان فراوانی شده و زیر بار قرض رفته و به بانک ها بدهکار شده اند اما هیچ اقدام قابل توجهی جهت فروش محصولات کشاورزی انجام نشده است.

 

ارسال نظرات